Tråden for dumme spørsmål.

Fikk iallefall en "ok" effektivitet, pre-boil på 1.051 mot estimert 1.044 med rett vannmengde. Får nok en OG rundt 1.058 som vel er i høyeste laget for en pils...
Vanne ned til 1.050?
 
Vet ikke om det er noen bestemt grense. 4,7 prosent har vel med norske avgifter å gjøre.
-Du kan jo døpe den om til en lager, så er du kvitt det problemet :)
Husk evt justering av humla.
 
Har ikke mer humle, eller gjær, så det er kanskje likegreit å la det være?

Har Perle da, kanskje den kan erstatte Northern Brewer?
 
Vet ikke om den kan erstatte NB, har ikke brukt den.
Men Perle i lagere har jeg brukt flere ganger med ok resultat.
 
Erstatte blir vel forresten feil ord.

Jeg hadde 33g NB i på 60min, og skal ha resten av pakken i på 5min. Det jeg kan gjøre for å kompensere for mer vørt blir å tilsette Perle i tillegg, jeg har litt over 30g av den.
 
Har ikke mer humle, eller gjær, så det er kanskje likegreit å la det være?

Har Perle da, kanskje den kan erstatte Northern Brewer?
Den er til og med bedre:) - synes jeg, da.

Jeg for min del ville ha vannet ut. For det første synes jeg lyse lagere er best omkring 5%, og for det andre blir det fort litt alkoholsmak når styrken er høyere. Men det er jo ikke noe i veien for å brygge sterkere lyse lagere. Festbier, som det serveres på Oktoberfesten i München, er jo et sånt øl. Ca. 6%. Det skal ikke være veldig bittert, heller.
 
Nå endte jeg opp med OG på 1.054 og 45 liter, 5 over estimert. Jeg gjorde ingenting med humla.
34/70 har en tendens til å gi seg tidlig her i huset, så får satse på at den gjør det denne gangen også.
 
Nå endte jeg opp med OG på 1.054 og 45 liter, 5 over estimert. Jeg gjorde ingenting med humla.
34/70 har en tendens til å gi seg tidlig her i huset, så får satse på at den gjør det denne gangen også.
Hva slags meskeregime har du? 34/70 er jo den lagergjæren som har høyest utgjæring; gjerne godt opp på 80-tallet. Men det forutsetter sjølsagt at du mesker for høy gjærbarhet, også.
 
Hva slags meskeregime har du? 34/70 er jo den lagergjæren som har høyest utgjæring; gjerne godt opp på 80-tallet. Men det forutsetter sjølsagt at du mesker for høy gjærbarhet, også.
Jeg kjørte en time på 65°, 25-30min på 72° og 10min på 78°

Effektivitet på 93,3% :O
Visste ikke det var mulig en gang...
 
Er du sikker på det? Jeg har aldri lest noe sted at man ikke skal ta en OG-prøve fra krana etter kok og nedkjøling.
Her var det vel pre-boil SG han målte. Mener å huske han brygger på en Robobrew, med silkar og skylling fra hevet posisjon vil den tynneste vørteren være øverst, og det tar noen minutter med røring/sirkulering/koking før det er godt blanda.

Har sirkulert en god stund før måling, venter på at en hydrometerprøve skal bli kald nok nå.
Det burde jo være riktig, men ser du har målt en høy OG uansett, som ikke samsvarer med den pre-boil du hadde (veit ikke avkoket ditt men antar 4-5 liter). Så en av målingene er vel feil da. Du må tynne ut med 4.5 liter for å treffe 1.049.

Effektivitet på 93,3% :O
93% er mulig å få til, har hatt flere batcher med utbytte i det området, men normalen ligger på 82-85% for meg. Som Holmentoppen og har vært inne på, er batcher på den størrelsen der "sweet-spot" på utbytte i maltrør-maskiner. Som Finn sier får du dekstriner (ikke-gjærbare komplekse sukkerbindinger) fra øvre temperaturområdet, her henter du et par "pynte-poeng" på OG'en din. Selv om dette er sukkerbindinger, smaker ikke dekstriner søtt. En gjær med genet var. diastaticus vil derimot kunne konvertere bindingene til alkohol.
 
Her var det vel pre-boil SG han målte. Mener å huske han brygger på en Robobrew, med silkar og skylling fra hevet posisjon vil den tynneste vørteren være øverst, og det tar noen minutter med røring/sirkulering/koking før det er godt blanda.
Aha - da skjønner jeg:).

Jeg henger meg fort opp i det der, for mange påstår at du må koke ei stund for å få blanda vørteren skikkelig. Og da er det ikke bare snakk om maskiner med rør. Og det stemmer ikke - eller det gjør det i hver fall ikke på Lunner:) - det holder lenge å røre godt.

"Pyntepoeng" var forresten et godt begrep:).
 
Vil ikke en time på 65 grader gi god utgjæring. Det er vel ikke slik at trinn over 70 i etterkant bygger sammen sukkerstrenger... ?
God utgjæring får man helst ved lavere meskeeffektivitet, siden prosent gjærbare sukkerarter er større, når man ikke har målt 70C+ i hele mesken. Over 70C får man dekstriner, høyere OG, høyere meskeeffektivitet, men ølet blir ikke nødvendigvis sterkere - dermed en lavere utgjæring relativt til 1.000.
 
Vil ikke en time på 65 grader gi god utgjæring. Det er vel ikke slik at trinn over 70 i etterkant bygger sammen sukkerstrenger... ?
90% av stivelsen er lagret i store korn. Ved 65 grader, eller litt over, har du løst opp disse, slik at denne delen av stivelsen er tilgjengelig for enzymene. Etter en time på 65 grader er nok andelen gjærbart sukker høy. Men de resterende 10% av stivelsen er lagret som små korn som ikke løses opp før du passerer 70 grader. Det er neppe noe særlig beta-amylase igjen etter timen på 65 grader, og den denatureres dessuten svært raskt ved 70 grader, så den stivelsen som konverteres på dette trinnet, ender stort sett som dekstriner.

Dekstriner bidrar med lite eller ingenting til ølet. De gir hverken smak eller munnfølelse, og er ikke gjærbart - med mindre du bruker enzymer som bryter dem ned, eller gjær som produserer slike enzymer ("diastsaticus-typer"). Den eneste effekten de har, er å gi høyere OG og FG, så begrepet til Steinar - "pyntepoeng" - er treffende.

Av samme grunn er det forøvrig nokså meningsløst å bruke dekstrinmalt (Carapils) for å tilføre dekstriner. Det bygger på en gammel myte om at dekstriner bygger munnfølelse.

Du får nok ikke veldig mye økning i OG og FG, heller. Skal du få løst opp all stivelsen, må du nemlig opp i 94 grader. (Dette gjelder for bygg.)
 
90% av stivelsen er lagret i store korn. Ved 65 grader, eller litt over, har du løst opp disse, slik at denne delen av stivelsen er tilgjengelig for enzymene. Etter en time på 65 grader er nok andelen gjærbart sukker høy. Men de resterende 10% av stivelsen er lagret som små korn som ikke løses opp før du passerer 70 grader. Det er neppe noe særlig beta-amylase igjen etter timen på 65 grader, og den denatureres dessuten svært raskt ved 70 grader, så den stivelsen som konverteres på dette trinnet, ender stort sett som dekstriner.

Dekstriner bidrar med lite eller ingenting til ølet. De gir hverken smak eller munnfølelse, og er ikke gjærbart - med mindre du bruker enzymer som bryter dem ned, eller gjær som produserer slike enzymer ("diastsaticus-typer"). Den eneste effekten de har, er å gi høyere OG og FG, så begrepet til Steinar - "pyntepoeng" - er treffende.

Av samme grunn er det forøvrig nokså meningsløst å bruke dekstrinmalt (Carapils) for å tilføre dekstriner. Det bygger på en gammel myte om at dekstriner bygger munnfølelse.

Du får nok ikke veldig mye økning i OG og FG, heller. Skal du få løst opp all stivelsen, må du nemlig opp i 94 grader. (Dette gjelder for bygg.)
Åssen er det med dekstriner og skumfasthet? Jeg har trodd det gir litt ekstra fint skum.
 
Tilbake
Topp