Tråden for dumme spørsmål.

Ja-vel-da. Så putter vi natron inn i ligningen i posten over. Hvordan ser det ellers ut med tallene jeg har kokt i hop, og hvilke evt endringer bør jeg gjøre når jeg har vært på butikken i morra?
Jeg skal ikke uttale meg om det du spør om, bare advare mot å bruke for mye natron. I følge Palmer bør du ikke ha mer enn 100 ppm i bryggevannet. Mer kan gi en metallisk smak. 1 gr natron i 10 liter vann gir 27,4 ppm natrium - og så kan du beregne ut fra det. (Men kalkulatoren gjør vel den jobben:).)

Jeg skal ikke uttale meg om det du spør om, bare advare mot å bruke for mye natron. I følge Palmer bør du ikke ha mer enn 100 ppm i bryggevannet. Mer kan gi en metallisk smak. 1 gr natron i 10 liter vann gir 27,4 ppm natrium - og så kan du beregne ut fra det. (Men kalkulatoren gjør vel den jobben:).)
Sånn her blei det i kalkulatoren :)
Screenshot_20221205_193934_com.warpkode.brewfather.jpg

Natriumbikarbonat NaHCO3 er natron. Spørs hva du skal bruke det til:). Jeg bruker natron for å heve pH og alkalitet HCO3. Samt når jeg baker. Salt holder jeg unna brygging, selv om jeg vet det kan brukes i vannjusteringa.
Og når vi først roter i kjøkkenskapet: Det vi kaller natron kaller amerikanerne baking soda. Og det er altså ikke er det samme som bakepulver!

Sist redigert:
Natriumbikarbonat NaHCO3 er natron. Spørs hva du skal bruke det til:). Jeg bruker natron for å heve pH og alkalitet HCO3. Samt når jeg baker. Salt holder jeg unna brygging, selv om jeg vet det kan brukes i vannjusteringa.
Gose er da godt:).

Jeg trur vanlig salt - natriumklorid - kan ha en funksjon i vannjusteringa dersom du ikke vil senke pH'en med kalsiumklorid. Det kan antakelig brukes i mørke øl der du ønsker et mjukt maltpreg, siden natrium har noe av den samme effekten på smaken som klorid. Men jeg har ikke sett at folk har gjort det.

Sist redigert:
Måtte redde øllageret fra garasjen i dag, det er -22 grader ute og jeg tok ikke sjansen lenger. Målte flaskene til ca -11.

20221211_093938.jpg

Assistenten er i gang med å sjekke flaskene nå, men det ser ut som det har gått greit.
20221211_094007.jpg

Både alkohol og trykk bidrar vel til å senke frysepunktet, men går det an å regne ut hvor mye et øl på 6% med 1 bar trykk i flaska tåler før der begynner å fryse?

Måtte redde øllageret fra garasjen i dag, det er -22 grader ute og jeg tok ikke sjansen lenger. Målte flaskene til ca -11.

Vis vedlegget 59801

Assistenten er i gang med å sjekke flaskene nå, men det ser ut som det har gått greit.
Vis vedlegget 59802

Både alkohol og trykk bidrar vel til å senke frysepunktet, men går det an å regne ut hvor mye et øl på 6% med 1 bar trykk i flaska tåler før der begynner å fryse?
Det der må vel kunne kalles for lagering :p .

Jeg googlet dette for moro skyld. 6% senker frysepunktet til ca -3, sukkermengden senker den ytterligere litt, mens trykket er såpass lavt at det er neglisjerbart.
Ok, da har jeg vært heldig da... :oops:

Det hadde blitt en stusslig jul hvis jeg hadde kommet inn i garasjen og alle flaskene hadde vært knust...

En katastrofe omtrent på linje med London Beer Flood i 1814.

Sliter for tiden med å få gjæret helt ned. Gjelder både Allgrain, cider og nå sist med fresh-wort (jada, prøver det også:D, har dårlig bryggemulighet for tida:(). Allgrain er mesket på riktig temperatur og bruker riktig mengde gjær. På de andre bruker jeg medfølgende gjær. Alt er tørrgjær, strør over vørter og rister/skvalper gjæringskaret ca. 1 minutt. Har god kontroll på gjæringstemperaturen. Men får alltid ca. 5 poeng over beskrevet FG. Øl og cider ligger mellom 5 og 6 %, så ingen sterke øl. Noen forslag til hva grunnen kan være? Har ikke panikk, og treffe FG er ikke et absolutt must, men synes det har blitt et mønster.

Sliter for tiden med å få gjæret helt ned. Gjelder både Allgrain, cider og nå sist med fresh-wort (jada, prøver det også:D, har dårlig bryggemulighet for tida:(). Allgrain er mesket på riktig temperatur og bruker riktig mengde gjær. På de andre bruker jeg medfølgende gjær. Alt er tørrgjær, strør over vørter og rister/skvalper gjæringskaret ca. 1 minutt. Har god kontroll på gjæringstemperaturen. Men får alltid ca. 5 poeng over beskrevet FG. Øl og cider ligger mellom 5 og 6 %, så ingen sterke øl. Noen forslag til hva grunnen kan være? Har ikke panikk, og treffe FG er ikke et absolutt must, men synes det har blitt et mønster.
Risting og skvalping har vel blitt gjort i lang tid før det ble stadfestet at det ikke var nødvendig? Jeg har selv ristet og skvalpet uten att det påvirket utgjæringen. Men har du kontrollmålt mesketemp med en annen tempmåler f.eks?

Risting og skvalping har vel blitt gjort i lang tid før det ble stadfestet at det ikke var nødvendig? Jeg har selv ristet og skvalpet uten att det påvirket utgjæringen. Men har du kontrollmålt mesketemp med en annen tempmåler f.eks?
Enig, nå er det sikkert ikke tilfellet til @JAMBO picobryggeri, men jeg tenkte at gen 4 var kalibrert ut av boksen, ååå hvor feil jeg tok, jeg brygger havrestouten min som alltid, på 68, jeg pleier ende på 1.012, den endte på 1.018.

Tok en kontroll og den er 2 grader høyere enn hva sensoren sier. Den blei jo litt tykkere og hyggelig, men det samme gjør vomma....

Og selv om risting er unødvendig med tørrgjær, så skader det neppe, om det gjøres FØR man tilsetter gjær.

Tilbake
Topp