Tråden for dumme spørsmål.

Hmm, hva gjør jeg feil her?
Tenkte å dytte Star-san fra ene fatet til det andre med CO² fra gjæringskar.

Gass fra gjæringskar på fat inn, slange mellom fat ut til fat ut og spunding på fat inn.
Gass flytter seg over til det siste fatet, men ikke noe Star-san, det skal jo ikke være mulig..?

Vis vedlegget 60355
Er du sikker på at det ikke er luft fra det tomme fatet som kommer ut?

Ellers så har du koblet eller montert fatet feil.

Er du sikker på at det ikke er luft fra det tomme fatet som kommer ut?

Ellers så har du koblet eller montert fatet feil.
Det kommer ikke noe ut, ser at trykket øker på spundingventilen og det høres ut som gass flytter seg fra fat 1 til fat 2, men det skal jo ikke være mulig. Fatet er nytt, så det skal jo være montert riktig...

Da hadde jeg tatt av lokket på begge to og sjekket hvor stigerørene står, slangen som flytter væske skal på den posten med stigerør på begge fatene.

Det var jeg som var for utålmodig, kjenner at fat 2 blir tyngre nå. Det som hørtes ut som gass var nok Star-san som flyttet seg og det var umulig å se at det var væske i slangen.

Case closed :rolleyes:

Hva har folk her av erfaring når det gjelder å tørrhumle en Saison?

Gram/liter?

Skal gjøre det med deler av en batch sånn at jeg får testet den med tørrhumle og uten side om side. Liker noen kommersielle eksempler men vet lite om hvor mye humle de har brukt.

Propper Starter, gjærstarter på boks | Brewshop - størst utvalg i ølbrygging

Hadde en slik boks for hånden for gjærstarter, tilsett 0.5 vann i tillegg til boksen står det.
Jeg tilsatte 1liter vann +boksen. (Hjemme med sykt barn, to ting ble for mye)

Gjæren er tilsatt og det snurrer, hva gjør jeg nå? Starteren har vel for lav OG,
er det krise? Kanskje kjøpe en boks vørterøl og helle oppi ?
Det blir minst like mye gjær med en tynnere starter, faktisk enda litt mer og bedre helse kan være resultatet :)

Det blir minst like mye gjær med en tynnere starter, faktisk enda litt mer og bedre helse kan være resultatet :)

Tror du må tynne ut med enda en liter for å få en sub-Crabtree effekt :) Og i tillegg tilsette en god del gjærnæring.

Men ingen skade skjedd.

Hva har folk her av erfaring når det gjelder å tørrhumle en Saison?

Gram/liter?

Skal gjøre det med deler av en batch sånn at jeg får testet den med tørrhumle og uten side om side. Liker noen kommersielle eksempler men vet lite om hvor mye humle de har brukt.
Tank 7 er rimelig heftig humlet.
Innlegg i tråden 'Boulevard Tank 7 Klone' https://forum.norbrygg.no/threads/boulevard-tank-7-klone.19392/post-192154

Dersom du tenker europeiske humler, kan italiensk pilsner være en sammenligning?

Med andre ord jeg har ikke peiling, hadde kanskje sett nevnte steder for å prøve å bli klokere.

Tank 7 er rimelig heftig humlet.
Innlegg i tråden 'Boulevard Tank 7 Klone' https://forum.norbrygg.no/threads/boulevard-tank-7-klone.19392/post-192154

Dersom du tenker europeiske humler, kan italiensk pilsner være en sammenligning?

Med andre ord jeg har ikke peiling, hadde kanskje sett nevnte steder for å prøve å bli klokere.

Ganske grov regnefeil i den Tank 7 oppskrifta :p 0.089kg/bbl er ikke 7,6g/l men 0,76g/l...

Jeg tørrhumla IPAen med 100 gr citra, simcoe, mosaic og brukte opp 50 gr simcoe. Det gikk bra, fikk og en god liter med lys fin fluffy Skare. Men når lokket skulle på polsinellien igjen løsna gjengene fra sveisen og bolten skar seg. Noen med noe glupe ideer før jeg leiter fram dremmelen med kutteskive?

Jeg tenker tørrhumle Chouffe Houblon klonen med 1,67 g/L Amarillo i morgen
Jeg hørte nettopp Denny Conn snakke om akkurat det der i den siste Experimental Brewing podcasten. Jeg mener han snakka om 6 gr/l - men jeg kan huske feil. Han hadde brygga den tidligere, og den var nesten på høyde med originalen - men det skulle visst enda en del mer tørrhumle til:).

Så jeg trur du rolig kan gønne på:).

Jeg hørte nettopp Denny Conn snakke om akkurat det der i den siste Experimental Brewing podcasten. Jeg mener han snakka om 6 gr/l - men jeg kan huske feil. Han hadde brygga den tidligere, og den var nesten på høyde med originalen - men det skulle visst enda en del mer tørrhumle til:).

Så jeg trur du rolig kan gønne på:).

Jeg følger oppskriften https://shop.theelectricbrewery.com/pages/belgian-ipa#Recipe
Var det ikke den han snakka om?
Ikke 6 g/liter i en belgisk ipa tror jeg
Jeg har prøvd mer før og det har ikke funka så bra

Sist redigert:
Aner ikke. Mye mulig det var hans egen klone. Han snakker om kraftig Amarillo-aroma:).

Jeg tørrhumler en NEIPA med Westmallegjær på det nivået der, og det blir helt nydelig.
Ja, han ville gå fra 2 oz til 4 oz, (2 oz vanlig + 2 oz cryo) fordi hans forrige (2 oz) manglet amarillopreget. Antar at dette var for 5 gal.

Det høres ut som galskap. Belgiere bruker ikke så mye tørrhumle, om de bruker no i det hele tatt
De fleste klone oppskrifter jeg har sett på har kun Amarillo ved flame out
Du får den ikke krystallklar da. Jeg har smakt originalen flere ganger og humla er subtil, ikke som Am. neipa

Jeg tørrhumla IPAen med 100 gr citra, simcoe, mosaic og brukte opp 50 gr simcoe. Det gikk bra, fikk og en god liter med lys fin fluffy Skare. Men når lokket skulle på polsinellien igjen løsna gjengene fra sveisen og bolten skar seg. Noen med noe glupe ideer før jeg leiter fram dremmelen med kutteskive?
Ser ikke helt for meg hva du mener, bilde?

Sånn generelt; om rustfrie gjenger skjærer seg så er det vinkelsliper next, desverre.

Tilbake
Topp