Tråden for dumme spørsmål.

0,63l=0.563kg
Så … litt mindre enn 15g … bruker du 13g så er du nærme. Men har du ss-mål? Eller bare en spiseskjed, (de er vel oftest ikke akkurat 15ml?)
hehe - vi har jo ikke samme behovet for nøyaktig oppmåling av havregrauten eller fiskesuppa som vi har for oppmåling av kritiske bryggeingredienser.

Testa de vi har liggende i kjøkkenskuffen. Rustfritt stål fra IKEA. 10 ml - og kanskje litt i underkant. (Overflatehinna gjorde nok at det blei litt topp på vannet:).)

Så veit jeg det.

hehe - vi har jo ikke samme behovet for nøyaktig oppmåling av havregrauten eller fiskesuppa som vi har for oppmåling av kritiske bryggeingredienser.

Testa de vi har liggende i kjøkkenskuffen. Rustfritt stål fra IKEA. 10 ml - og kanskje litt i underkant. (Overflatehinna gjorde nok at det blei litt topp på vannet:).)

Så veit jeg det.
Jepp, kjekt å ha ett knippe (standardoserte) måleskjeer. Får sånt på Clas, Biltema, osv til en billig penge.

Og det har jeg, så klart. Jeg har til og med knarkervekt:).
Knarkervekt må man jo også ha :) Har brukt måleskje til sukker&salter, (ved mangel på batteri), men verd å merke seg at
15 ml salt (NaCl) er 20-25g, (kan jo være ledende for andre salter, men feks flak av CaCl vil nok avvike iom at det er mer luft mellom store flak).
15 ml sukker er ca 18 g
15 ml sirup er ca 20g

Sist redigert:
"Knarkervekt" - minner meg om da jeg studerte kjemi en gang i tiden. Vi hadde noen supernøyaktige ekstremt dyre vekter. Ved en anledning var det innbrudd og mange av dem ble stjålet. Jeg var studentrepresentant i instituttstyret da og på et møte hvor dette var tatt opp sukker instituttlederen og sier "Hvem er det som trenger noe sånt??". En laborant som nok hadde vært litt mer ute i verden repliserte "Hva er lett og dyrt?" (En annen ting var at de vektene var ekstremt følsomme på oppsett og behandling, så de som trodde de solgte ting på mikrogramsnøyaktighet gjorde nok ikke det...)

De overnevnte vektene på kjemisk institutt sto på en flere hundre kilos steinblokk forankret på bakken i et rom med spesialventilasjon for å unngå trekk (og sikkert noen flere installasjonsdetaljer jeg ikke kommer på nå...)

(Så alle dere som lurer på hva som kan lages når bryggerommet er ferdig, hva med et veierom :cool: )

De overnevnte vektene på kjemisk institutt sto på en flere hundre kilos steinblokk forankret på bakken i et rom med spesialventilasjon for å unngå trekk (og sikkert noen flere installasjonsdetaljer jeg ikke kommer på nå...)

(Så alle dere som lurer på hva som kan lages når bryggerommet er ferdig, hva med et veierom :cool: )
Kan jeg spørre hva slags effekt trekk ville hatt?

Antar som i en lab, hvor rommet er sterilt pga ventilasjon og hvor all luft inn filtreres :) Har du på deg hazmat drakt kan du snurre starter uten folie i et sånt rom :cool:
Men hvordan har det innvirkning på virkningen til vekta? Det var sånn jeg leste det.

Nei, trekk påvirker vekta
Derfor vektene ofte er kan lukkes i lite glassskap
Hvis du f.eks blåser på vekta vil det gi utslag displayet

1675288708184.png

Sist redigert:
Tilbake
Topp