MonoBryggeriet
Norbrygg-medlem
Hvorfor blir det mere skum fra øl fra fat etterhvert som tiden går?
Jeg syns ikke tid spiller en rolle, men mengden i fatet gjør. Jeg antar at farten på ølet øker etterhvert som det blir mindre øl.Hvorfor blir det mere skum fra øl fra fat etterhvert som tiden går?
Har du en lenke til det designet?Ja, det var det jeg prøvde først, men de løsnet for lett. Fant så en type som printes på 3d-printer og skrues fast, de fungerer fint.
Vis vedlegget 60379Vis vedlegget 60380
Jeg er nokså sikker på at jeg fant filene på Thingiverse, men klarer ikke å finne dem nå. Har dem nok liggende på pc'en hjemme, skal sjekke når jeg er hjemme om noen dager.Har du en lenke til det designet?
Virker som et rimelig anslag.Må kanskje lage gjærstarter uten vekt i dag
Hvor mye veier en ss dme? ~15 g?
0,63l=0.563kgMå kanskje lage gjærstarter uten vekt i dag
Hvor mye veier en ss dme? ~15 g?
hehe - vi har jo ikke samme behovet for nøyaktig oppmåling av havregrauten eller fiskesuppa som vi har for oppmåling av kritiske bryggeingredienser.0,63l=0.563kg
Så … litt mindre enn 15g … bruker du 13g så er du nærme. Men har du ss-mål? Eller bare en spiseskjed, (de er vel oftest ikke akkurat 15ml?)
Jepp, kjekt å ha ett knippe (standardoserte) måleskjeer. Får sånt på Clas, Biltema, osv til en billig penge.hehe - vi har jo ikke samme behovet for nøyaktig oppmåling av havregrauten eller fiskesuppa som vi har for oppmåling av kritiske bryggeingredienser.
Testa de vi har liggende i kjøkkenskuffen. Rustfritt stål fra IKEA. 10 ml - og kanskje litt i underkant. (Overflatehinna gjorde nok at det blei litt topp på vannet.)
Så veit jeg det.
Og det har jeg, så klart. Jeg har til og med knarkervekt.Jepp, kjekt å ha ett knippe (standardoserte) måleskjeer. Får sånt på Clas, Biltema, osv til en billig penge.
Knarkervekt må man jo også ha Har brukt måleskje til sukker&salter, (ved mangel på batteri), men verd å merke seg atOg det har jeg, så klart. Jeg har til og med knarkervekt.
Kan jeg spørre hva slags effekt trekk ville hatt?De overnevnte vektene på kjemisk institutt sto på en flere hundre kilos steinblokk forankret på bakken i et rom med spesialventilasjon for å unngå trekk (og sikkert noen flere installasjonsdetaljer jeg ikke kommer på nå...)
(Så alle dere som lurer på hva som kan lages når bryggerommet er ferdig, hva med et veierom )
Antar som i en lab, hvor rommet er sterilt pga ventilasjon og hvor all luft inn filtreres Har du på deg hazmat drakt kan du snurre starter uten folie i et sånt romKan jeg spørre hva slags effekt trekk ville hatt?
Men hvordan har det innvirkning på virkningen til vekta? Det var sånn jeg leste det.Antar som i en lab, hvor rommet er sterilt pga ventilasjon og hvor all luft inn filtreres Har du på deg hazmat drakt kan du snurre starter uten folie i et sånt rom