Tråden for dumme spørsmål.

Dette blir en parti gyle med batch sparge. Vanligvis brygger jeg enten no-sparge eller med så minimalt med skyllevann at jeg i praksis ikke trenger å bry meg pH og salter i skyllevannet.

Jeg har ikke gjort akkurat dette før, derfor har jeg heller ikke noe erfaringsgrunnlag for å anslå hvor mye syre jeg skal tilsette.

Ifølge regnearket @Steinar Huneide delte, kan jeg ved å skylle med 22 liter forvente en SG på 1.013, så det kan være at jeg tilsetter noe DME i tillegg.

Jeg kan jo uansett justere pH i denne vørteren før kok, men dersom det er viktig å ha riktig pH under selve skyllingen, er det hvordan jeg beregner det jeg ikke blir klok på.

Edit: Dette er inspirasjonen:
OK. Jeg beregner jo ikke noe som helst når det gjelder vannjustering, det er bare erfaringsbasert. Vannet mitt er en del hardere enn ditt, men jeg har brygga en del batcher med regnvann i sommer - bl.a de pilsene jeg hadde med på smakekvelden - og det er jo bløtere enn ditt, også:). Ut fra de erfaringene jeg gjorde der, vil jeg anta at om du bruker halvannen ml laktol i 22 ltr. skyllevann, så havner du nede på 5,2 til kok. Men dette er jo gjetning. Starter du med 1 ml, skulle du være trygg, så kan du heller justere om nødvendig. pH vil vel ikke endre seg her. Og det spiller vel egentlig ikke noen rolle om du justerer under skyllinga eller etterpå, så vidt jeg kan forstå.
 
Nettopp, antok det, men greit å være sikker :)

Jeg kjøpte supermatt svart maling og malte på et metallbrett jeg hadde liggende.
Funker fint som krittavle. Brukte permanent hvit tusj for å dele inn tavlen i passe rubrikker.
Ja har brukt kritt opptil nå selv, men ble litt ergerlig over at det etterhvert blir permanente merker så prøver ut noen andre løsninger, takk for tips :)

Skapene fra kegland bruker 4mm slangene og anbefaller 1,5m slange. Jeg har det i min keezer også og det funker bra det. Når shank/kran er kald. Første tapp skummer altid mye. Før alt er kaldt.

Vis vedlegget 64408
Ja er jo det jeg har lest og jeg har litt tro på de relativt nye EVA slangene så ville helst bruke de, ja og det faktumet at jeg allerede har kjøpt 12 meter av den :p

Kan jeg spørre hvor kaldt du får kjøleskapet ditt? For mitt ligger på 4-5 grader på "max" kjøling.

Vis vedlegget 64409
Jeg ville handla 3/16" slange med engang kloakk, 2meter er perfekt og kan stripses pent i en kveil på innsiden av skapet.
Brewshop har disse kjekke overgangene til shank, evt kan du jo bruke en DT overgang.
Lurt at du ikke valgte sort tut på Nukatap kranene, jeg opplevde å få sorte flak i ølet mitt, lakken flasser. Kranene er topp ellers.
Ja det var 3/16" slanger som var den originale planen, men så leste jeg litt om slanger og hva andre brukte rundt om i verden og det ser ut til at de fleste er veldig fornøyd med EVA slangene og den kommer ikke med 3mm ID og 8mm YD.

Så for å slippe en masse nye koblinger og overganger stolte jeg på hva ølbrygging sa og det ser ut til at de aller fleste som kjører 4mm ID og rundt 2 meter er fornøyd, selv om jeg også leser at en god del av de har temperaturen i skapene, kegeratorene osv på 2 grader og som nevnt over går ikke mitt lengre ned enn 4 grader.

Nå ble det bedre(mindre skum) utover kvelden så noen av problemene var nok at alt var nytt og varmt i tillegg til at kjøleskapet sto åpent et par timer mens jeg fikk lagd hull og satt kranene på plass, ble også litt flytting på fatene.

Når klokka var 01 tappet jeg en siste øl for kvelden og da var det helt okey, har bare 2 fat akkurat nå så jeg har en kran med 2 meter og en med 3 meter. Jeg skal prøve å tappe noen glass når gremlingsene har sovnet og se på resultatet da, bildet under er fra siste øl i går, tappet fra kranen med 2 meter slange.
IMG_20231004_005019_copy_1427x1904.jpg

Angående løsningen på å holde orden på hva som er på tapp, så fant jeg 4 løsninger som kan brukes i samarbeid med Brewfather, men det var vel egentlig bare Brewboard som var aktuell for mitt vedkommende, mest fordi de 3 andre krevde penger for å vise mer enn 3-4 kraner, men Brewboard var enkel og så helt okey ut.

Meeeen etter en sen kveld med mye søking så fant jeg ut at det er en bruker på homebrewtalk som har laget en lokal versjon som ikke krever Internett(men åpnes i nettleser) og som gjør at man kan holde orden på hvor mye som er igjen i fatene ved å enkelt trykke på fatet det tappes fra(til høyre på bilde under).

Layouten er enkel og det er ikke allverdens man kan gjøre med den, men den oppfyller flere av ønskene jeg hadde til en digital "taplist" og foreløpig kjører jeg den :)
IMG_20231004_171000_copy_1784x1337.jpg
IMG_20231004_171058_copy_1777x1332.jpg

Om noen ønsker å prøver den selv er det bare å følge linken: https://drive.google.com/file/d/14pv_ZlMXBihYTr-WzvKMu6c5NXfr6S5z/view?usp=sharing

Og igjen, tusen takk for alle de gode tipsene og den gode hjelpen som alltid er å finne her inne, kommer tilbake med resultater på kranene når kidsa har slukna :)
 
Nettopp, antok det, men greit å være sikker :)


Ja har brukt kritt opptil nå selv, men ble litt ergerlig over at det etterhvert blir permanente merker så prøver ut noen andre løsninger, takk for tips :)


Ja er jo det jeg har lest og jeg har litt tro på de relativt nye EVA slangene så ville helst bruke de, ja og det faktumet at jeg allerede har kjøpt 12 meter av den :p

Kan jeg spørre hvor kaldt du får kjøleskapet ditt? For mitt ligger på 4-5 grader på "max" kjøling.


Ja det var 3/16" slanger som var den originale planen, men så leste jeg litt om slanger og hva andre brukte rundt om i verden og det ser ut til at de fleste er veldig fornøyd med EVA slangene og den kommer ikke med 3mm ID og 8mm YD.

Så for å slippe en masse nye koblinger og overganger stolte jeg på hva ølbrygging sa og det ser ut til at de aller fleste som kjører 4mm ID og rundt 2 meter er fornøyd, selv om jeg også leser at en god del av de har temperaturen i skapene, kegeratorene osv på 2 grader og som nevnt over går ikke mitt lengre ned enn 4 grader.

Nå ble det bedre(mindre skum) utover kvelden så noen av problemene var nok at alt var nytt og varmt i tillegg til at kjøleskapet sto åpent et par timer mens jeg fikk lagd hull og satt kranene på plass, ble også litt flytting på fatene.

Når klokka var 01 tappet jeg en siste øl for kvelden og da var det helt okey, har bare 2 fat akkurat nå så jeg har en kran med 2 meter og en med 3 meter. Jeg skal prøve å tappe noen glass når gremlingsene har sovnet og se på resultatet da, bildet under er fra siste øl i går, tappet fra kranen med 2 meter slange.
Vis vedlegget 64418

Angående løsningen på å holde orden på hva som er på tapp, så fant jeg 4 løsninger som kan brukes i samarbeid med Brewfather, men det var vel egentlig bare Brewboard som var aktuell for mitt vedkommende, mest fordi de 3 andre krevde penger for å vise mer enn 3-4 kraner, men Brewboard var enkel og så helt okey ut.

Meeeen etter en sen kveld med mye søking så fant jeg ut at det er en bruker på homebrewtalk som har laget en lokal versjon som ikke krever Internett(men åpnes i nettleser) og som gjør at man kan holde orden på hvor mye som er igjen i fatene ved å enkelt trykke på fatet det tappes fra(til høyre på bilde under).

Layouten er enkel og det er ikke allverdens man kan gjøre med den, men den oppfyller flere av ønskene jeg hadde til en digital "taplist" og foreløpig kjører jeg den :)
Vis vedlegget 64419
Vis vedlegget 64420

Om noen ønsker å prøver den selv er det bare å følge linken: https://drive.google.com/file/d/14pv_ZlMXBihYTr-WzvKMu6c5NXfr6S5z/view?usp=sharing

Og igjen, tusen takk for alle de gode tipsene og den gode hjelpen som alltid er å finne her inne, kommer tilbake med resultater på kranene når kidsa har slukna :)
Og hvis du vil ha logging så selger jeg Svissflow flowmetre på finn.no :)
 
Nå har min Birger stått og ettergjæret siden Mai med en blanding av saisongjærtyper og brett kjøpt fra the mad fermentist.
Den har gått fra 1027 til 1020.
Tenker å stoppe den der.
Er det bare å koke litt vann og røre ut 1g Camden pr. 10 liter of så sprøyte det inn i fatet via gass inn ?
 
Hva er dette? Maibock satt i går. Brukte w-34/70 som var høsta fra et pilsbrygg to dager tidligere, og som fikk en kaminski-starter på morgenen. Den var treig, og oppførte seg rart. Ingen synlige tegn på at det skjedde noe, men da jeg tok en prøve av den utpå kvelden, var den kommet ned på 1.020, så jeg tenkte at den var grei, og heiv den oppi. Ingen rare lukter.

I dag tidlig var det null tegn til liv, men så, for en time sida, så det sånn ut, og da jeg kobla inn gjærlåsen, klukka det greit. Men jeg har aldri sett sånt skum før, og er rimelig mistenksom, sida starteren i går oppførte seg litt rart.

Er det noen som har sett noe lignende? Har jeg satt surøl:)? Det lukter helt fint, men det er kanskje ingen trøst?
infeksjon.jpg
 
Hva er dette? Maibock satt i går. Brukte w-34/70 som var høsta fra et pilsbrygg to dager tidligere, og som fikk en kaminski-starter på morgenen. Den var treig, og oppførte seg rart. Ingen synlige tegn på at det skjedde noe, men da jeg tok en prøve av den utpå kvelden, var den kommet ned på 1.020, så jeg tenkte at den var grei, og heiv den oppi. Ingen rare lukter.

I dag tidlig var det null tegn til liv, men så, for en time sida, så det sånn ut, og da jeg kobla inn gjærlåsen, klukka det greit. Men jeg har aldri sett sånt skum før, og er rimelig mistenksom, sida starteren i går oppførte seg litt rart.

Er det noen som har sett noe lignende? Har jeg satt surøl:)? Det lukter helt fint, men det er kanskje ingen trøst?
Vis vedlegget 64626
Skulle gjerne likt å se nærmere på det, men ser jo ikke helt lovende ut ved første øyekast.
 
Skulle gjerne likt å se nærmere på det, men ser jo ikke helt lovende ut ved første øyekast.
Nei, det ser jo ut som en forvokst versjon av noe du forventer å finne i ei petriskål:). Og det er ikke sånn jeg har sett skum begynne å danne seg tidligere.

Men nå har det utvikla seg til et helt normalt skum, så da håper jeg det bare var ... vel jeg veit ikke helt hva. Og det er jo ikke noe annet å gjøre enn å vente og se.

Jeg har tilbrakt dagen med å rydde opp i forekomsten av mer eller mindre udrikkelige brygg i kjeller'n - sånt som bare har blitt stående fordi det alltid har vært noe bedre å finne. Så jeg er god på å helle ut dårlig øl:).
 
Nei, det ser jo ut som en forvokst versjon av noe du forventer å finne i ei petriskål:). Og det er ikke sånn jeg har sett skum begynne å danne seg tidligere.

Men nå har det utvikla seg til et helt normalt skum, så da håper jeg det bare var ... vel jeg veit ikke helt hva. Og det er jo ikke noe annet å gjøre enn å vente og se.

Jeg har tilbrakt dagen med å rydde opp i forekomsten av mer eller mindre udrikkelige brygg i kjeller'n - sånt som bare har blitt stående fordi det alltid har vært noe bedre å finne. Så jeg er god på å helle ut dårlig øl:).
Da jeg nettopp lagde lettøl med W-34/70, så det noe i retning slik ut helt i begynnelsen av gjæringen. Og det ble ikke surt.
 
Er det noen dings man kan bruke til overgang fra Keykeg til ball lock? Er en bekjent som hadde fått seg en keykeg med øl på og ikke tenkt over hvordan han skulle få det derfra og opp i glasset.
 
Kan denne være noe.


Ball lock som kanskje passer på gjengene til 149,-

Må vel ha en til gass og en til øl, ser de har begge på ølbrygging.

Edit: Billigere på Brewshop

1697617059790.png
 
Sist redigert:
Keykeg fatkobling finnes med 5/8" og 1/2" gjenger, lurt å sjekke før man bestiller. Et alternativ til ball lock-overganger er JG som passer til de slangene man bruker til øl og co2.
 
Noen som noen gang har opplevd å få ølet sitt infisert av å få ølet i retur i gass linjen?
Hender meg innimellom når jeg fyller fatet for fult og ikke er påpasselig nok
 
Noen som noen gang har opplevd å få ølet sitt infisert av å få ølet i retur i gass linjen?
Hender meg innimellom når jeg fyller fatet for fult og ikke er påpasselig nok


Nei, men har tenkt tanken. Det vil si hva kan skje med fremtidige øl. Så jeg tar den som regel av og kjører starsan igjennom om det skjer.

På den andre siden så er jeg usikker på om det vil skje noe i det heletatt så lenge slangen er fylt med co2 og meste parten av ølen blåser ut igjen.
 
Noen som noen gang har opplevd å få ølet sitt infisert av å få ølet i retur i gass linjen?
Hender meg innimellom når jeg fyller fatet for fult og ikke er påpasselig nok
Har fått øl i gass slangen, men tok det av og vasket umiddelbart. Ser for meg at om man ikke vasker skikkelig at en infeksjon er lett å få. Slanger er ikke bestandig lett og vaske. Sørg for å gjøre det umiddelbart iallefall. Har nå returventil på alle gassventiler så slipper man tenke på det.
 
Hva er fordelene og nytten med de forskjellige mesketemperaturene?
Er det noe poeng med stegmesk, utmesk, proteinrest etc?
Er det noen ølstiler som har fordeler av forskjellige meskeregimer?
Mange spørsmål, men saumfarte forumet i en time for svar, men fant ikke det jeg lurte på ;)
 
Hva er fordelene og nytten med de forskjellige mesketemperaturene?
Er det noe poeng med stegmesk, utmesk, proteinrest etc?
Er det noen ølstiler som har fordeler av forskjellige meskeregimer?
Mange spørsmål, men saumfarte forumet i en time for svar, men fant ikke det jeg lurte på ;)

Ikke uten grunn, er ikke så mange som driver med stegmesk lengre
Du kan med fordel øke tempen litt på slutten for bedre utskylling, men ikke nødvendig
Beta amylase jobber også bedre ved lavere temperaturer og denatureres fort ved høyere, derfor gunstig å heller starte lavt enn omvendt, men igjen ikke nødvendig
 
Hva er fordelene og nytten med de forskjellige mesketemperaturene?
Er det noe poeng med stegmesk, utmesk, proteinrest etc?
Er det noen ølstiler som har fordeler av forskjellige meskeregimer?
Mange spørsmål, men saumfarte forumet i en time for svar, men fant ikke det jeg lurte på ;)
Med mindre du får fatt i undermodifisert malt, eller brygger med store mengder råfrukt (umalta korn), har det ingen hensikt med meskesteg under 60 grader - og det har faktisk helst negativ effekt. Det vil si at du kan gå rett på det/de stegene der alfa- og beta-amylasen, samt limit dekstrinasen, omdanner stivelsen i maltet til sukker.

Utmesk har ingen, eller helt minimal, hensikt. Et langt steg på rundt 72 grader brukes av flere - bl.a. meg - fordi det produseres glycoproteiner der, og de bidrar til munnfølelse og skumfasthet. Men det er ikke nødvendig. Effekten er ikke dramatisk.

Du kan gjennom valg av mesketemperatur innafor 63-72 grader, samt justering av pH og mesketid (disse har dog mindre betydning), til en viss grad påvirke både utbyttet og utgjæringsgraden. Maks utbytte og utgjæring får du på 65-67 grader. Fra og med 68 og oppover synker utgjæringsgraden med 4 prosentpoeng pr. grad. Det betyr først og fremst at du får mindre alkohol; smaken påvirkes veldig lite.

Årsaken til at utgjæringsgraden synker, er at beta-amylasen, som er hovedansvarlig for å danne gjærbart sukker, begynner å ødelegges når temperaturen går over 65 grader, og jo varmere det blir, jo fortere gå denne prosessen. (På den annen side jobber enzymene fortere jo varmere det blir, og det utjevner til en viss grad effekten av den raskere nedbrytinga av beta-amylasen ved høyere temperaturer.)

Når smaken i liten grad påvirkes, skyldes det at det trekkes ut like mye smaksstoffer sjøl om temperaturen varierer. Hvor mye smaksstoffer du får i ølet, bestemmes av mengden malt, så sjøl om du får ulik alkoholprosent ved mesking på 65 og 70 grader, vil ølet smake mer eller mindre helt likt.

Hvis du f.eks. vil ha en pils på 5%, kan du ved hjelp av dette styre smaksfylden. Du må bruke mer malt for å få de 5 prosentene dersom du mesker på 70 enn om du mesker på 65. Dermed blir det mer smaksfylde i den som meskes på 70 grader. I tysk pils er det mindre ønskelig enn i tsjekkisk pils, og derfor ser du også at de gjerne ikke meskes på samme temperatur.

Vil du gjøre det enkelt for deg sjøl, kan du stort sett meske nesten alt med bare ett steg - og da gjerne på 67 grader, som er en slags universaltemperatur.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp