Finn Berger
Moderator
OK. Jeg beregner jo ikke noe som helst når det gjelder vannjustering, det er bare erfaringsbasert. Vannet mitt er en del hardere enn ditt, men jeg har brygga en del batcher med regnvann i sommer - bl.a de pilsene jeg hadde med på smakekvelden - og det er jo bløtere enn ditt, også. Ut fra de erfaringene jeg gjorde der, vil jeg anta at om du bruker halvannen ml laktol i 22 ltr. skyllevann, så havner du nede på 5,2 til kok. Men dette er jo gjetning. Starter du med 1 ml, skulle du være trygg, så kan du heller justere om nødvendig. pH vil vel ikke endre seg her. Og det spiller vel egentlig ikke noen rolle om du justerer under skyllinga eller etterpå, så vidt jeg kan forstå.Dette blir en parti gyle med batch sparge. Vanligvis brygger jeg enten no-sparge eller med så minimalt med skyllevann at jeg i praksis ikke trenger å bry meg pH og salter i skyllevannet.
Jeg har ikke gjort akkurat dette før, derfor har jeg heller ikke noe erfaringsgrunnlag for å anslå hvor mye syre jeg skal tilsette.
Ifølge regnearket @Steinar Huneide delte, kan jeg ved å skylle med 22 liter forvente en SG på 1.013, så det kan være at jeg tilsetter noe DME i tillegg.
Jeg kan jo uansett justere pH i denne vørteren før kok, men dersom det er viktig å ha riktig pH under selve skyllingen, er det hvordan jeg beregner det jeg ikke blir klok på.
Edit: Dette er inspirasjonen: