Tråden for dumme spørsmål.

Ikea integrert, husker ikke navnet. Har plass til 2x 19-liter. Får ikke lukket døra med en 12-liter på midten bak, men med litt trimming av kanten nederst på døra, bør det gå akkurat. Med trimming av hyllefester får du inn 2x 18-liter, men neppe 12-litern i tillegg.20231102_203037.jpg20231102_202159.jpg20231102_202215.jpg20231102_202233.jpg

Har en Grainfathen GF30, som har innebygd kjølekappe. Har slanger som passer til og pumpe liggende, samt en:

Vil den være kraftig nok for å holde gjæringstanken med 20L øl på si 17'C - om det er 23'C i rommet? Tror den fint skal klare å holde 'vann' på 17'C, bare usikker hvor mye aktivitet/varme gjæren produserer.

Hilsen gjærringknark som ikke vil bruke 10k på glykolkjøler.

Har en Grainfathen GF30, som har innebygd kjølekappe. Har slanger som passer til og pumpe liggende, samt en:

Vil den være kraftig nok for å holde gjæringstanken med 20L øl på si 17'C - om det er 23'C i rommet? Tror den fint skal klare å holde 'vann' på 17'C, bare usikker hvor mye aktivitet/varme gjæren produserer.

Skjønner ikke helt hva du tenker å gjøre. Kan du utdype? Jeg trur nok den der har tilstrekkelig kjølekapasitet, men du må vel ha noe som styrer den?

Tipper han har en liten akvariepumpe nede i kjøleboksen som styres av inkbird. Det burde vel fungere veldig greit for å holde 17 grader med ambient på 23.

Har en GF30 Conical og pumpe - har greid å presse ned til 12 C i ca 21 C romtemp med vannmugge plassert inne i en keezer som har holdt ca 5 grader. Har nedfryste brusflasker med vann som jeg legger nedi og roterer med i tillegg - det fungerer bra. Så dersom du har mulighet til å rotere kjølelement så høres det ut som at det er mulig.

Har en GF30 Conical og pumpe - har greid å presse ned til 12 C i ca 21 C romtemp med vannmugge plassert inne i en keezer som har holdt ca 5 grader. Har nedfryste brusflasker med vann som jeg legger nedi og roterer med i tillegg - det fungerer bra. Så dersom du har mulighet til å rotere kjølelement så høres det ut som at det er mulig.
Det å rotere kjøleelementer er i grunn det jeg vil unngå. Det blir bare tullball og svingninger i temp. Derfor jeg har en elektrisk kjøleboks, hvis den skal produsere kulde kan pumpa styre om den skal pumpe kaldt vann inn og rundt kjøleelementet i gjæringskaret.

Det er også deler jeg har liggende, så hadde sluppet å kjøpe en eneste del. Merker at jeg brygger mer når det er kaldere ute, da det er enklere å varme opp gjæringskaret til ønsket temp enn å kjøle det ned.

Skjønner ikke helt hva du tenker å gjøre. Kan du utdype? Jeg trur nok den der har tilstrekkelig kjølekapasitet, men du må vel ha noe som styrer den?
Så lenge kjøleboksen kan fylles med vann som holder (si i praksis 10 grader under romtemp på 23'C) ~13'C, så har jeg en pumpe som pumper dette kalde vannet rundt gjæringskaret. Når tempsensoren i GF30 sier at ønsket temp er oppnådd så stopper pumpa. Største frykten min er at kjøleboksen ikke klarer å kjøle ned og går på full pupp 24/7 - noe den sikkert ikke er beregnet for og dermed dør.

Tilbake
Topp