Tor.
Norbrygg-medlem
Skjønner ikke helt hva du tenker å gjøre. Kan du utdype? Jeg trur nok den der har tilstrekkelig kjølekapasitet, men du må vel ha noe som styrer den?Har en Grainfathen GF30, som har innebygd kjølekappe. Har slanger som passer til og pumpe liggende, samt en:
Kjøleboks, 20 liter
Stabil boks for midlertidig oppbevaring av mat/drikke som skal holdes kald. Laget av slagfast PP-plast. Perfekt i bilen og båten. Med 1 løs skillevegg. Kjølekapasitet: 12 °C under romtemperatur. 12 V DC adapter med kabel (2 m) medfølger.www.biltema.no
Vil den være kraftig nok for å holde gjæringstanken med 20L øl på si 17'C - om det er 23'C i rommet? Tror den fint skal klare å holde 'vann' på 17'C, bare usikker hvor mye aktivitet/varme gjæren produserer.
Hilsen gjærringknark som ikke vil bruke 10k på glykolkjøler.
Snedig.Tipper han har en liten akvariepumpe nede i kjøleboksen som styres av inkbird. Det burde vel fungere veldig greit for å holde 17 grader med ambient på 23.
Har en GF30 Conical og pumpe - har greid å presse ned til 12 C i ca 21 C romtemp med vannmugge plassert inne i en keezer som har holdt ca 5 grader. Har nedfryste brusflasker med vann som jeg legger nedi og roterer med i tillegg - det fungerer bra. Så dersom du har mulighet til å rotere kjølelement så høres det ut som at det er mulig.Har en Grainfathen GF30, som har innebygd kjølekappe. Har slanger som passer til og pumpe liggende, samt en:
Kjøleboks, 20 liter
Stabil boks for midlertidig oppbevaring av mat/drikke som skal holdes kald. Laget av slagfast PP-plast. Perfekt i bilen og båten. Med 1 løs skillevegg. Kjølekapasitet: 12 °C under romtemperatur. 12 V DC adapter med kabel (2 m) medfølger.www.biltema.no
Vil den være kraftig nok for å holde gjæringstanken med 20L øl på si 17'C - om det er 23'C i rommet? Tror den fint skal klare å holde 'vann' på 17'C, bare usikker hvor mye aktivitet/varme gjæren produserer.
Hilsen gjærringknark som ikke vil bruke 10k på glykolkjøler.
Det å rotere kjøleelementer er i grunn det jeg vil unngå. Det blir bare tullball og svingninger i temp. Derfor jeg har en elektrisk kjøleboks, hvis den skal produsere kulde kan pumpa styre om den skal pumpe kaldt vann inn og rundt kjøleelementet i gjæringskaret.Har en GF30 Conical og pumpe - har greid å presse ned til 12 C i ca 21 C romtemp med vannmugge plassert inne i en keezer som har holdt ca 5 grader. Har nedfryste brusflasker med vann som jeg legger nedi og roterer med i tillegg - det fungerer bra. Så dersom du har mulighet til å rotere kjølelement så høres det ut som at det er mulig.
Så lenge kjøleboksen kan fylles med vann som holder (si i praksis 10 grader under romtemp på 23'C) ~13'C, så har jeg en pumpe som pumper dette kalde vannet rundt gjæringskaret. Når tempsensoren i GF30 sier at ønsket temp er oppnådd så stopper pumpa. Største frykten min er at kjøleboksen ikke klarer å kjøle ned og går på full pupp 24/7 - noe den sikkert ikke er beregnet for og dermed dør.Skjønner ikke helt hva du tenker å gjøre. Kan du utdype? Jeg trur nok den der har tilstrekkelig kjølekapasitet, men du må vel ha noe som styrer den?
Den vil neppe trenge å gå kontinuerlig. Den må styres av en termostat som sørger for at den bare kopler inn når det er nødvendig, vel? (Ser ikke helt for meg hvordan oppsettet må være. Det der er definitivt ikke noe jeg har noe greie på.Så lenge kjøleboksen kan fylles med vann som holder (si i praksis 10 grader under romtemp på 23'C) ~13'C, så har jeg en pumpe som pumper dette kalde vannet rundt gjæringskaret. Når tempsensoren i GF30 sier at ønsket temp er oppnådd så stopper pumpa. Største frykten min er at kjøleboksen ikke klarer å kjøle ned og går på full pupp 24/7 - noe den sikkert ikke er beregnet for og dermed dør.
Hvor / hvordan måler du temperatur? Jeg bruker GF sitt pump kit som gjør at den kobles rett til kontrolleren og den innebygde innvendige sensoren. Da spiller det ikke stor rolle om kjølevannet varierer i temperatur for min del.Det å rotere kjøleelementer er i grunn det jeg vil unngå. Det blir bare tullball og svingninger i temp. Derfor jeg har en elektrisk kjøleboks, hvis den skal produsere kulde kan pumpa styre om den skal pumpe kaldt vann inn og rundt kjøleelementet i gjæringskaret.
Det er også deler jeg har liggende, så hadde sluppet å kjøpe en eneste del. Merker at jeg brygger mer når det er kaldere ute, da det er enklere å varme opp gjæringskaret til ønsket temp enn å kjøle det ned.
Så lenge du har over 10 IBU så trives ikke melkesyrebakterier i ølet. Lactobacillus finnes også naturlig i skallet på malten vi bruker i ølbrygginga. Vil nok tro at det er større sjanse for å få ubudne gjester i gjæringsbøtta fra maltstøvet enn noe fra den gang det var drift der.Har ett spørsmål ang Melkebakterie Jeg har tilgang på ett fjøs der det ikke har vært kyr siden 86. I senere år er det laga festlokale inne i fjøset og ett kjøkken i melkerommet. Spørsmålet er: Hvor lenge kan melkebakterier leve i slike bygg ?
Dette fjøset hadde vært suverent for min brygging så bærer jeg bare vørten inn i huset etterpå for gjæring.
AHA det visste jeg ikke, men nå veit jeg detMelkesyrebakterier har egentlig ikke noe med kyr og melk å gjøre de tilsettes senere for å lage syrna melkebaserte produkter (yoghurt, kefir, biola osv)
Men når jeg bærer vørtern inn i huset i tett gjærdunk skulle ikke det by på noe risiko ?Så lenge du har over 10 IBU så trives ikke melkesyrebakterier i ølet. Lactobacillus finnes også naturlig i skallet på malten vi bruker i ølbrygginga. Vil nok tro at det er større sjanse for å få ubudne gjester i gjæringsbøtta fra maltstøvet enn noe fra den gang det var drift der.
Så lenge du bruker bitterhumle eller kommer deg over nedre terskel er du trygg uansett.Men når jeg bærer vørtern inn i huset i tett gjærdunk skulle ikke det by på noe risiko ?
Vann utvider seg ved høyere temperaturer. Tror det er 4% ved koking. Mangler fortsatt en god liter. Har du sjekket at målene på gjæringskar og gryta stemmer?Hvordan er det mulig å ha 17 liter vørter i kjelen ved kokeslutt, men kun ende opp med 14,5 liter i bøtta når det også er mindre enn 1 liter trub?