Tråden for dumme spørsmål.

Hadde akkurat samme problemet nå nettopp, viste seg at lokket på fatet ikke hadde kommet helt på plass. Tilsatte trykk og da smalt det på plass.

Kan også være lekkasje et annet sted.

Ser ut som du kan ha rett. Da ble det ikke rare trykkgjøringa denne gang

Har en pose med campden pulver. Tenkte å bruke litt av det ved neste omstikk på et winexpert sett som står og godgjør seg. På posen står det best før oktober 2022. Kan sånt egentlig gå ut på dato, eller greit å bruke..?

Det skal ikke være no problem. Spørsmålet er om du trenger det
Litt av hvert den vinen skal tilsettes uansett og jeg har aldri hatt no behov for det

Har en pose med campden pulver. Tenkte å bruke litt av det ved neste omstikk på et winexpert sett som står og godgjør seg. På posen står det best før oktober 2022. Kan sånt egentlig gå ut på dato, eller greit å bruke..?
Enig med @loebrygg. Trur settene er veldig godt komponert, sånn at du ikke trenger å tilsette noe utover det som følger med. Og sulfitt trur jeg en skal være veldig foriktig med å overdosere.

Det skal ikke være no problem. Spørsmålet er om du trenger det
Litt av hvert den vinen skal tilsettes uansett og jeg har aldri hatt no behov for det
Ja, går forskjellige poser nedi der. Forrige 8-ukers kit jeg hadde var ikke like friskt på smak som 6-ukers kittet, og så står det nederst at de anbefaler campden utover dag 56.

Jeg har lurt på det samme, et datapunkt er at vi drakk siste flaske av en runde hvitvin som var satt 1 oktober rett før helgen nå. Stadig god. Den har vært lagret liggende i en kjølig kjeller. Merker at jeg føler for å skaffe noe metabisulfitt for vinter som er planlagt lengere lagring for. (Har akkurat flasket en ny runde hvitvin som jeg satt rett før jul. Jeg er overrasket om noe av den overlever et bryllup i slutten av august)

Jeg har lagra hvit og rød nå i 3 år og ikke opplevd noe som skulle indikere at det var nødvendig
Jeg hadde en av hver av disse, som var satt med et halvt års mellomrom. Den uten drueskall var satt først. Den med drueskall har to uker lenger tid i bøtta, og om dette er helt tilfeldig eller noe som jeg burde ha tenkt over den gang da det kan jo hende begge deler da, men reserve vinen var friskere enn private reserve. Flaskene var da halvannet til to år gamle og har vært lagret i stativ under trappa, skjermet for både varme og lys. Vil tro at temperatur har vært rundt 20-22 grader på det jevne. Drikker ikke mye vin, og nå er det to Malbec reserve sett som ble stukket om i går, og tilsatt chitosan og mer eikechips i dag. Skal jo da stikke om igjen om to ukers tid, og da er det jo lite innsats å tilsette et gram campden ved omstikk.

1742849879916.png

Jeg hadde en av hver av disse, som var satt med et halvt års mellomrom. Den uten drueskall var satt først. Den med drueskall har to uker lenger tid i bøtta, og om dette er helt tilfeldig eller noe som jeg burde ha tenkt over den gang da det kan jo hende begge deler da, men reserve vinen var friskere enn private reserve. Flaskene var da halvannet til to år gamle og har vært lagret i stativ under trappa, skjermet for både varme og lys. Vil tro at temperatur har vært rundt 20-22 grader på det jevne. Drikker ikke mye vin, og nå er det to Malbec reserve sett som ble stukket om i går, og tilsatt chitosan og mer eikechips i dag. Skal jo da stikke om igjen om to ukers tid, og da er det jo lite innsats å tilsette et gram campden ved omstikk.

Vis vedlegget 71863
Nei, faen og. Jeg satte jo en dunk med rødvin i høst o_O

Tilbake
Topp