Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har lagra hvit og rød nå i 3 år og ikke opplevd noe som skulle indikere at det var nødvendig
Jeg hadde en av hver av disse, som var satt med et halvt års mellomrom. Den uten drueskall var satt først. Den med drueskall har to uker lenger tid i bøtta, og om dette er helt tilfeldig eller noe som jeg burde ha tenkt over den gang da det kan jo hende begge deler da, men reserve vinen var friskere enn private reserve. Flaskene var da halvannet til to år gamle og har vært lagret i stativ under trappa, skjermet for både varme og lys. Vil tro at temperatur har vært rundt 20-22 grader på det jevne. Drikker ikke mye vin, og nå er det to Malbec reserve sett som ble stukket om i går, og tilsatt chitosan og mer eikechips i dag. Skal jo da stikke om igjen om to ukers tid, og da er det jo lite innsats å tilsette et gram campden ved omstikk.

1742849879916.png

Jeg hadde en av hver av disse, som var satt med et halvt års mellomrom. Den uten drueskall var satt først. Den med drueskall har to uker lenger tid i bøtta, og om dette er helt tilfeldig eller noe som jeg burde ha tenkt over den gang da det kan jo hende begge deler da, men reserve vinen var friskere enn private reserve. Flaskene var da halvannet til to år gamle og har vært lagret i stativ under trappa, skjermet for både varme og lys. Vil tro at temperatur har vært rundt 20-22 grader på det jevne. Drikker ikke mye vin, og nå er det to Malbec reserve sett som ble stukket om i går, og tilsatt chitosan og mer eikechips i dag. Skal jo da stikke om igjen om to ukers tid, og da er det jo lite innsats å tilsette et gram campden ved omstikk.

Vis vedlegget 71863
Nei, faen og. Jeg satte jo en dunk med rødvin i høst o_O

Ødelagt er et kraftig begrep. Du må påregne litt redusert friskhet siden den har ligget i et O2 beriket og varmt (les: ikke fryser) miljø.
Jeg vurderte prosessen din for noen år siden, men setter nå overtrykk med co2 i gjæringskaret og tilfører humle via det lille PET hullet i min Fermzilla.
Selvfølgelig en liten fare for tilførsel av O2, men jeg anser den som tilstrekkelig liten.

Jeg skulle gjerne hatt en kobling mellom Oxyturbo Minor O2-oksygenregulator med 1/4" John Guest tilkobling og Oksygen Flow Meter med 8mm DuoTight koblinger, feks. en 6,35mm (1/4") til 1/4" FFL Duotight Hurtigkobling (innvendige gjenger). Denne ville passet på Oksygen Flow Meter.
Dette finner jeg ikke.
Må jeg koble dette sammen med en overgang mellom 1/4" slange og 5/16" slange slange, eller finnes det bedre løsninger?
Har løst det ved å varme den ytterste slangen med kokende vann, utvidet og presse den andre inni. Både 6,35mm og 8mm går inni 9,5mm EVABarrier slange.

Sist redigert:
Har løst det ved å varme den ytterste slangen med kokende vann, utvidet og presse den andre inni. Både 6,35mm og 8mm går inni 9,5mm EVABarrier slange.
Jeg har mekka diverse ukurante Petter Smart-koblinger. Et ekstra knep for å sikre mot lekkasjer er å surre ei sammenbretta clingfilm-stripe rundt koblinga. Festes til slutt med en bit tape. Sørlig nyttig når koblinga ikke skal være permanent.

Det ser ekstremt uprofft ut, men det funker faktisk:).

Jeg har mekka diverse ukurante Petter Smart-koblinger. Et ekstra knep for å sikre mot lekkasjer er å surre ei sammenbretta clingfilm-stripe rundt koblinga. Festes til slutt med en bit tape. Sørlig nyttig når koblinga ikke skal være permanent.

Det ser ekstremt uprofft ut, men det funker faktisk:).
Takk for svar! Jeg har forsøkt med lynlim, men vet ikke om det holder. Det er nok lite trykk etter regulatoren.

Tilbake
Topp