Tråden for dumme spørsmål.

Jeg skal brygge for første gang på 10-12 år, og har tilgang på en grainfather. Hvorfor må man egentlig ta opp maltbeholderen og så helle skyllevann over, heller enn å bare helle vann rett i grainfatheren, varme opp til riktig temp og dyppe maltbeholderen tilbake i vannet og skylle på den måten?

Jeg skal brygge for første gang på 10-12 år, og har tilgang på en grainfather. Hvorfor må man egentlig ta opp maltbeholderen og så helle skyllevann over, heller enn å bare helle vann rett i grainfatheren, varme opp til riktig temp og dyppe maltbeholderen tilbake i vannet og skylle på den måten?
Da vil vel vørteren renne over kanten? Pluss at du ikke får skylt ut like mye sukkerstoffer fra mesken hvis den står nede i vørteren.

Du kan gjøre dette på mange måter. Det å helle rett i GF’n krever at du først tømmer den for vørter. Da er det enklere å heve kurven. Ved å helle i GF’n blir det som å vaske en skitten gryte uten å helle ut det skitne vannet noen ganger før den blir ren.

Du kan også brygge ‘no sparge’ som er mye enklere siden du da ikke skyller i det hele tatt. Du mister en tier i effektivitet.
Jeg brygger ofte slik

Heii, noen som kan hjelpe meg med å finne slange og tilkoblinger for å bytte til John Guest/DuoTight tilobling på den Hiwi regulatoren dere ser på bildet til høyre?

Hiwi regulator

Den eksisterende slangen begynner bli gammel, er bøyd og ikke ansatt som god nok lenger.

Må jeg bytte hele UT-ventilen med tilkobling på regulatoren, gjør vi også det.20250511_121704525_iOS.jpg

Sist redigert:
Heii, noen som kan hjelpe meg med å finne slange og tilkoblinger for å bytte til John Guest/DuoTight tilobling på den Hiwi regulatoren dere ser på bildet til høyre?

Hiwi regulator

Den eksisterende slangen begynner bli gammel, er bøyd og ikke ansatt som god nok lenger.

Må jeg bytte hele UT-ventilen med tilkobling på regulatoren, gjør vi også det.Vis vedlegget 72504
Jeg har brukt armert slange med 12mm utvendig mål. Varm dem i varmt vann så går de på. Slangeklemmer kan du gjenbruke.

Jeg har brukt armert slange med 12mm utvendig mål. Varm dem i varmt vann så går de på. Slangeklemmer kan du gjenbruke.
ja, skal se om jeg finner en slik slange, men det beste hadde vært å gå bort fra denne patenten. Slangen "bretter seg" og fører til "tretthetsbrudd" etter noen år slik. Derfor jeg etterlyser en kobling jeg kan skru inn i regulatoren.

Aha. Jeg har skrudd fast fordeleren i veggen, derfor ingen problem.
Skrur du fordeleren fast i regulatoren vil den stikke godt opp, noe som gir stor vektarm med mulighet for at det brekker ved belastning.

ja, skal se om jeg finner en slik slange, men det beste hadde vært å gå bort fra denne patenten. Slangen "bretter seg" og fører til "tretthetsbrudd" etter noen år slik. Derfor jeg etterlyser en kobling jeg kan skru inn i regulatoren.
År? Man bytter jo normalt slanger før det er gått "noen år".

Tilbake
Topp