Tråden for dumme spørsmål.

Testet nettopp åpen gjæring a la Kinn bryggeri. Hadde først bare lokket løst på, men måtte legge noe i mellom for å få nok åpning. Det begynte å ploppe i gjærlåsen.

Dette var ved gjenbruk av BE 134 gjæret på 28-30 grader, uten annen oksygenering en det som kommer ved overføring til gjæringskaret. Gjærutbyttet var som normalt og det gjæret fra 1,068 til 1,006 på 3 dager. Uten at jeg kan merke noe usmak foreløpig. Spenende og se hvordan det utvikler seg.

Kinn oksygenerer etter overføring til gjæringskar før åpen gjæring. Men jeg ville teste om jeg slipper unna uten på mitt lille kar.
Jeg gjærer så å si alltid med åpning for luft under hovedgjæringa. Men når den begynner å gå mot slutten, og gjæraktiviteten reduseres, er det på tide å stenge for lufta.

Palmer sier ett eller annet sted - som jeg ikke klarer å finne igjen - at åpen gjæring er et alternativ til oksygenering av vørteren. Det er jeg ikke helt overbevist om, men et bidrag representerer det nok. (Og kanskje stemmer det:).)

Modig! 18-26⁰C er jo ideell gjæringstemperatur forBE-134. Spennende å høre om det smaker godt etter litt lenger tid.
Første gang jeg brukte b
Jeg gjærer så å si alltid med åpning for luft under hovedgjæringa. Men når den begynner å gå mot slutten, og gjæraktiviteten reduseres, er det på tide å stenge for lufta.

Palmer sier ett eller annet sted - som jeg ikke klarer å finne igjen - at åpen gjæring er et alternativ til oksygenering av vørteren. Det er jeg ikke helt overbevist om, men et bidrag representerer det nok. (Og kanskje stemmer det:).)
Det var vel en annen kommentar som denne fra deg som fikk meg til å prøve. Klarte ikke dy meg måtte bare teste. Foreløpig ser det lovende ut. :)

Sist redigert:
Modig! 18-26⁰C er jo ideell gjæringstemperatur forBE-134. Spennende å høre om det smaker godt etter litt lenger tid.
Første gang jeg brukte denne gjæren bommet jeg på temp ble gjæret på 20-23 grader. Den syntes jeg ble for tam. Andre gang bommet jeg også da ble det 29-30. Den likte jeg. Så nå tester jeg det regimet en gang til. Men jeg må innrømme at smaksløkene mine ikke har vært seg selv etter corona'en. Så jeg liker litt overdrevne smaksprofiler. Er heller ikke sikkert jeg merker alle usmakene like godt. :cool:

Første gang jeg brukte denne gjæren bommet jeg på temp ble gjæret på 20-23 grader. Den syntes jeg ble for tam. Andre gang bommet jeg også da ble det 29-30. Den likte jeg. Så nå tester jeg det regimet en gang til. Men jeg må innrømme at smaksløkene mine ikke har vært seg selv etter corona'en. Så jeg liker litt overdrevne smaksprofiler. Er heller ikke sikkert jeg merker alle usmakene like godt. :cool:
Jeg ville vært engstelig særlig for fusel med den temperaturen. Hvis hjemmebrent smaker som fineste vodka for deg nå, er det grunn til å være skeptisk;).

Jeg ville vært engstelig særlig for fusel med den temperaturen. Hvis hjemmebrent smaker som fineste vodka for deg nå, er det grunn til å være skeptisk;).

Siden jeg er oppvokst i en del av landet der halvparten av gårdene gjerne hadde noe kokende på låven. Har jeg nok smakt litt av hvert. Det viktigste jeg lærte var å lukte på flaska før jeg forsynte meg. For hjembrent og hjembrent er slettes ikke samme sak. Hedde en kompis som brente med like god kvalitet som Vodka.

Som Wisky drikker har jeg lært å sette pris en litt fusel. Vil du ha karakter på ølen så skader det ikke med litt fusel.

Det kan godt tenkes at jeg setter pris på den gjæringstemperaturen nettopp på grunn av fuselproduksjonen. Trodde handverksøl var kjent for å inneholde en del fusel. Ellers så er vel Mackøl kjent for å inneholde mer fusel en for eksempel Ringnes. Og jeg synes jo Ringnes er noe mer kjedelig en Mack. :)

Siden jeg er oppvokst i en del av landet der halvparten av gårdene gjerne hadde noe kokende på låven. Har jeg nok smakt litt av hvert. Det viktigste jeg lærte var å lukte på flaska før jeg forsynte meg. For hjembrent og hjembrent er slettes ikke samme sak. Hedde en kompis som brente med like god kvalitet som Vodka.

Som Wisky drikker har jeg lært å sette pris en litt fusel. Vil du ha karakter på ølen så skader det ikke med litt fusel.

Det kan godt tenkes at jeg setter pris på den gjæringstemperaturen nettopp på grunn av fuselproduksjonen. Trodde handverksøl var kjent for å inneholde en del fusel. Ellers så er vel Mackøl kjent for å inneholde mer fusel en for eksempel Ringnes. Og jeg synes jo Ringnes er noe mer kjedelig en Mack. :)
Fusel er et no-no:).

Nå er det flere typer høyere alkoholer som dekkes av begrepet, og noen av dem kan bidra med noe positivt i f.eks. sterke belgiske øl. Men generelt er det minste snev forbudt. jeg er følsom for stoffet, og hater det om jeg kan kjenne det.

Børste for drill til gjæringskar, f.eks fermentasaurus snub nose. Har sett på nett til drill med løse blå dingser, som sikkert blir slynget ut. Finner den ikke igjen ? Anyone ?

Søk carboy cleaner. Har noen selv men finner heller ikke igjen på norske butikker. Finner dog en rekke varianter på ebay og amazon

Edit: strømmen har to på lager https://www.homebrew.no/tilbehør/102598/carboy-cleaner-til-drill
Noe av det siste jeg ville gjort her i verden, er å komme nærmere flatbottomene mine (PET-plast) enn to meter med en drill, uansett hva som var montert på den:).

Noen ganger er ringen av seig guffe etter gjæringa nifst seig, så jeg er ikke sikker på at den greia med de blå "klutene" ville tatt dem, heller. Jeg fyller i litt varmt vann, holder karet på skrå (vel, setter det i vasken) og gnir med gummihansker. Skyller godt, og så vasker jeg med varmt vann og oppvaskmiddel og en mjuk svamp (blå cellulosesvamp fra Biltema). (Desinfiserer med StarSan før bruk. Fyller på 12 liter, sjekker at krana er tett, og legger den på sida på en benk på kjøkkenet. Snur den litt og litt over ei god stund; passer på når jeg går forbi. Sikkert overkill, men så kjenner jeg meg trygg, i alle fall:). StarSanen har jeg stående i ei bøtte, og bruker den ellers til å desinfisere flasker etter hvert som vi drikker dem. Så det er lite ekstra bryderi.)

20 watt er veldig lite, er det gjæring som skal foregå i fryseren? Og hvilken temperatur er det i rommet den står?
Ja, det er tiltenkt gjæring.

Tenkte meg 20w ville bli litt i minste laget. Per nå står fryseren i garasjen men planen er å flytte den ned i kjelleren som holder en 18-19 grader om sommeren.

Jeg tror det er nok. Har en varmeplate fra mangrove jack på 25w som holder i massevis.
Legger du varmematta rundt ei standard gjæringsbøtte kan det være vanskelig å måle temp med inkbird. Du har ikke noe sted å tape fast sonden. Kanskje går det å feste den på lokket?

Det er nok lite behov for varming. Gjæringa genererer noen ekstra grader. I garasjen er det vel godt og varmt nå, og kjelleren er flott til alegjæring om sommeren

Jeg tror det er nok. Har en varmeplate fra mangrove jack på 25w som holder i massevis.
Legger du varmematta rundt ei standard gjæringsbøtte kan det være vanskelig å måle temp med inkbird. Du har ikke noe sted å tape fast sonden. Kanskje går det å feste den på lokket?
Jeg tror tanken er å varme opp hele fryseren, ikke ett gjæringskar.

Tilbake
Topp