Tråden for dumme spørsmål.

Om jeg legger inn 7,6 eller 6,6 i pH i vannprofilen, spiller det ingen rolle i resultatet for hvilke mengder melkesyre jeg skal tilsette i meskevannet for å oppnå ønsket pH. Det er som om det ikke er kodet noe til den cellen i det hele tatt. Tas ikke hensyn til, slik jeg umiddelbart ser det

Om jeg legger inn 7,6 eller 6,6 i pH i vannprofilen, spiller det ingen rolle i resultatet for hvilke mengder melkesyre jeg skal tilsette i meskevannet for å oppnå ønsket pH. Det er som om det ikke er kodet noe til den cellen i det hele tatt. Tas ikke hensyn til, slik jeg umiddelbart ser det
Det er min konklusjon hittil også. Men kan det være at BF regner ut pH i mesken - altså mitt vann med 8 i pH og malten som senker pH-verdiene så det totalt blir 5,46? Eller er verdien på 5,6 hardkodet som du sier? Om det er tilfellet, må man jo bare ta pH-målinger underveis i meskingen og tilsette melkesyre til man når ønsket nivå

Vedlegg

• IMG_4931.png
    IMG_4931.png
    246,4 KB · Sett: 9
Hvis dere endrer kildevannet til å være hardt så skal dere se at det endrer seg oppover. Tenk på alkalitet/buffer som veggene i huset. pH er temperaturen i rommet du står i, det holder at man åpner døra for at pH (temperatur) endrer seg. Hvis du har vegger av papir, og man får en storm (tilsetter malt) så faller temperaturen ganske brått. "Veggene" er motstanden for at pH skal endre seg kjapt. Med RO-vann har man vegger av papir, men det fine med det er at man kan sette opp tjukke vegger dersom det behøves i de øl man ønsker å bruke syre, eller i de mørkeste øla.

Så er pH for kildevannet naturligvis relevant for justeringer i skyllevann.

Det er min konklusjon hittil også. Men kan det være at BF regner ut pH i mesken - altså mitt vann med 8 i pH og malten som senker pH-verdiene så det totalt blir 5,46? Eller er verdien på 5,6 hardkodet som du sier? Om det er tilfellet, må man jo bare ta pH-målinger underveis i meskingen og tilsette melkesyre til man når ønsket nivå
Det tallet er det malten gjør med vannet ditt, så hvis du trykker på KALK knappen kan du justere pH direkte, legg inn ønsket salter først, og juster pH ned med syre, da kan du prøve deg fram til riktig mengde fks. 2,5ml osv.
Eksempel:
Screenshot_20260407_080136_Brewfather.jpg

Sist redigert:
Noen idèer hvilke øl jeg kan bruke munich 1 i stor del av basemalten? Bestilte en sekk på Ølbrygging, men må ha glemt briller siden sekken som kom var bestilt knust. Kunne det kanskje gått an å bruke denne sekken i Birger'n (Kinn Svartekunst) om to dager i stedet for Maris Otter?

Men tilsetter du syre så går vel pH ned?
pH går nok ned. Poenget, slik jeg oppfatter det, er at vannet han har i springen er 8,0, men samme hva han gjør så vil Brewfather ta utgangspunkt i en verdi på 5,6. Dermed får han oppgitt en for liten mengde syre å tilsette da det ikke er så langt fra 5,6 til eksempelvis 5,3

Ja, men når utgangspunktet er 8 i pH-verdi vil ikke en justering på -0,14 (etter 2,4ml melksyre er tilsatt) gi 5,46, men 7,86 i pH
Med forbehold om at jeg ikke har fulgt med på denne diskusjonen og at det har vært nevnt før. pH-verdien på vannet har liten betydning, i hvert fall når du bruker vannprofilen til ro-vann som er uten uten mineraler. Malten styrer pH i mesken sammen med mineralene og syre du tilsetter.

Jeg forstår det sånn at du har målt og lagt inn pH 8 på vannet du bruker, det kan du bare ta bort og se bort fra.

Ja, men når utgangspunktet er 8 i pH-verdi vil ikke en justering på -0,14 (etter 2,4ml melksyre er tilsatt) gi 5,46, men 7,86 i pH
Jeg klarer ikke helt å forstå hvor du er hen i prosessen, kan du dele skjermbilder, gjerne hele oppskrifta fra Brewfather?

Jeg har en oppskrift på 70 liter batch med pils, legger jeg 2,4 ml lactol i den så senker jeg pH fra 5.55 til 5.5.
Skyllevannet der er 42 liter og med 0,48 ml lactol senker jeg pH i skyllevannet fra 8.3 til 5.8.

Jeg klarer ikke helt å forstå hvor du er hen i prosessen, kan du dele skjermbilder, gjerne hele oppskrifta fra Brewfather?

Jeg har en oppskrift på 70 liter batch med pils, legger jeg 2,4 ml lactol i den så senker jeg pH fra 5.55 til 5.5.
Skyllevannet der er 42 liter og med 0,48 ml lactol senker jeg pH i skyllevannet fra 8.3 til 5.8.

Om det du sier der stemmer, så skjønner jeg mer. Det som forvirrer meg er at det ikke har noen effekt å legge inn faktiske pH-verdier i vannprofilen jeg bruker. Jeg vil helst unngå å tilsette salter/melkesyre i mengder som ender opp med å ødelegge ølet.

Ja, men når utgangspunktet er 8 i pH-verdi vil ikke en justering på -0,14 (etter 2,4ml melkesyre er tilsatt) gi 5,46, men 7,86 i pH
Tror du kompliserer dette. Jeg laget nå en ca. kopi av brygget dit,
1775588291240.png
Så velger jeg vannprofil (bytter ut Sandefjord ) og der kan jeg velge 8 i pH isteden for 5,6
1775586633678.png
1775586748565.png
Da ser det sånn ut, og husk pH 5,66 er det som mesken din har pga. malt ++, og er ikke et tall på osmose vannet ditt.
1775586856566.png
Så kan du gå videre ned i arket, så kan du begynne å justere, her er kun et forslag, og jeg pleier å kun ha salter i mesk.
1775587700160.png
Så legge inn syre. her 4 ml. og da en pH på 5,25.
1775587894059.png
Og eventuelt syre i skyllevannet også
1775588023450.png
Det skal ikke være mer komplisert en dette.

Vedlegg

• 1775587157953.png
    1775587157953.png
    96,7 KB · Sett: 1
  • 1775586475771.png
    1775586475771.png
    78,1 KB · Sett: 1
Tror du kompliserer dette. Jeg laget nå en ca. kopi av brygget dit,
Vis vedlegget 77324
Så velger jeg vannprofil (bytter ut Sandefjord ) og der kan jeg velge 8 i pH isteden for 5,6
Vis vedlegget 77315
Vis vedlegget 77316
Da ser det sånn ut, og husk pH 5,66 er det som mesken din har pga. malt ++, og er ikke et tall på osmose vannet ditt.
Vis vedlegget 77317
Så kan du gå videre ned i arket, så kan du begynne å justere, her er kun et forslag, og jeg pleier å kun ha salter i mesk.
Vis vedlegget 77320
Så legge inn syre. her 4 ml. og da en pH på 5,25.
Vis vedlegget 77321
Og eventuelt syre i skyllevannet også
Vis vedlegget 77323
Det skal ikke være mer komplisert en dette.
Takk for utfyllende svar! Da føler jeg meg mer trygg på oppskriften.

Tilbake
Topp