Two Captains/HumleHelvete

Warrior kunne du også brukt, det brukte jeg forrige gang som bitterhumle, men jeg ville beholdt Columbus som tørrhumle
Evt. en kombinasjon av Chinnok/Warrior for bitter



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk igjen.

Litt research hjeme på nettet lærte meg at Columbus også heter Zues eller Tomahawk. Kona mi stakk innom butikken og de hadde det! Cara Malt av samme EBC kjøpt også. Glede meg til lørdag...
 
Ja, finner du Thommahawk/Zeus og Cara malt av samme farge er jo problemet løst
Men jeg vil likevel eksperimentere med Chinook/Warrior neste gang ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kalsiumsulfatet...når skal jeg slenge det inn? I vannet jeg koker opp til mesking eller opp i vørteren mens den koker?
 
Hei...har et spørsmal. Har regnet litt feil og skal være bortreist på beregnet "tappedag". Lurer på p.g.a tørrhumling med denne oppskriften, er det uheldig dersom ølet sitter et par dager lengre i gjæringskaret?
 
Hei godtfolk :)
Har prøvd etter beste evne å putte originaloppskrift fra side 1 inn beercalc. Har justert slik at jeg får 6kg malt, brygger på Speidel 20.
Litt usikker på malttypene som ligger i beercalc jeg har valt, er dette de riktige i forhold til oppskrift?
Jeg har valgt å slå sammen 240g Carapils Weyermalt og 115g Caramalt T Fawset til 355g Carapils 37EBC, blir dette noelunde riktigt?
Om noen har lyst å kikke over denne hadde jeg satt pris på tilbakemeldinger :)

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...numshow=100&namesearch=&brewersearch=Hallgeir
 
Da er min humle helvete fredig brygget å stått på flaske i snart et par uker, bør jeg nå sette den på 4 grader for litt lagring, eller er den helt fredig nå. har oxo lest at hummlen blir litt rundere å smaker enda bedre etter litt lagring, evt hvor lenge å ved hvilken temperatur.
 
Første flaska er nå ferdig
Drikk en hver uke, del med venner til du er tom
Og ikke glem å brygge underveis så du ikke går tom
 
det er det som er problemet, deler for mye å drikker opp alt, å på slutten smaker det enda bedre.:) å angrer på at jeg ikke var mer sparsom.
men men bare å brygge mer som du sier.
 
Den blir ikke bedre enn etter 1 -2 måned eller to uansett, så det er bare å drikke den opp før det
 
Min kom på fat i går, coldcrash, 3 bar og 15 min vugging......blir ikkje bedre en det den er no :) nydelig øl!!
 
det er det som er problemet, deler for mye å drikker opp alt, å på slutten smaker det enda bedre.:) å angrer på at jeg ikke var mer sparsom.
men men bare å brygge mer som du sier.
1-1,5mnd etter flasking begynner den allerede å miste humle, så her er det bare å dele mens den er best...
Når jeg brygger denne begynner jeg allerede å varsle så snart den er på flaske, så brødre, mødre og andre er klare til å komme og drikke mens den er fersk.
 
Graver denne opp fra dypet, for å stille et spørsmål. Simcoe og Centennial ved flameout, er det ikke bedre å kjøre det i wirlpool ved 70 grader? Tenker jo at over 4gr/liter med 12%AA i kokingen blir bittert nok!
 
Graver denne opp fra dypet, for å stille et spørsmål. Simcoe og Centennial ved flameout, er det ikke bedre å kjøre det i wirlpool ved 70 grader? Tenker jo at over 4gr/liter med 12%AA i kokingen blir bittert nok!

Det kommer jo litt an på hva du er ute etter. Oppskriften han ble årets Hjemmebrygger med står i den første posten, eller her: NM 10 SS1 - Humlehelvete - Jan Halvor Fjeld (Skien)

Jeg har brukt denne oppskriften, og det ble helt suverent godt øl - akkurat passe bittert.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp