Unormal gjærkake?

Har nettop tappet Juleøllen over på fat, men undrer meg litt over gjærkaka. Den er veldig lite homogen, men består i hovedsak av klumper. Jeg har opplevd dette noen ganger nå uten å finne ut hvorfor.  Gjæra som er brukt er WY2042 danish lager.
jeg har en pils med akkurat samme gjær stående på dunk enda, men der er gjærkaka helt hvit og fin med en slett overflate.

JuleØllen hadde også noe av det samme utseende på overflaten

Begge bryggene er brygget på samme måte med hensyn til mesking, koking og kjøling. Jule øllen har stått 4 uker på primærdunk.  Pilsen har stått tre uker.

Er det noen som vet hva dette kan skyldes?? Trub?? Isåfall så burde det være likt fra gang til gang eller??

Vedlegg

• IMG_1520.jpg
    IMG_1520.jpg
    91,9 KB · Sett: 432
  • IMG_1531.jpg
    IMG_1531.jpg
    99,5 KB · Sett: 439
  • overflate.jpg
    overflate.jpg
    78,7 KB · Sett: 438
Jeg ville nok si trub også, men det var litt spesiell må jeg si. Har du smakt på ølet? Å dømme fra gjærrestene i kanten så ser ihvertfall den gjæren grei ut. Man kan i og for seg få andre trub-rester alt etter humle- og maltbruk, så det kan ha hatt sin utvirkning.

Omn jeg skal si noe om smaken så er det vel at det smakt godt av malt, men var svakt syrlig, med en litt besk ettersmak, men det luktet helt flott.

Lukten av "gjærkaka" etter at øllen var tappet av var og noe syrlig.  Må si jeg er litt bekymret for at jeg har fått besøk av noen melkesyre bakterier :eek: Men skulle vell tro at var det bakterier i øllen så skulle de ha utviklet seg veldig godt over en periode på 4 uker. 

Vil en eventuell infeksjon utvikle seg raskt? Å hvile andre symtomer en syrlighet kan den gi? :help:

Med lagergjær får man ofte en del utvikling av svovel i ølet, det kan gi litt syrlig smak. Ellers utvikles det acetaldehyd under gjæringen. Dette stoffet gir litt syrlig smak, ofte beskrevet som grønt eple, men blir prosessert videre til alkohol av gjæren. Med litt tid vil smaken rundes av. Ang. den klumpete gjæren, så vil jeg tro det er helt normalt. Forskjellige gjærstammer ter seg ulikt når de flokkulerer, og samme stamme kan opptre forskjellig under ulike forhold. Noen legger seg "pent" i bunnen, andre har en tendens til å klumpe seg. Jeg har brukt 2042 en del ganger, men kan ikke huske hvordan den har sett ut, uansett ville jeg ikke vært nervøs. La ølet stå til lagring, så får du svar på om noe har gått galt. Jeg tror ikke det.

Mange Takk  :clap:

Ble en smule mer beroliget nå.  :muzik: Har satt øllen til lagring i fryser ved 0-2°C. Jeg får vel våge meg på en prøvesmaking om en måned :samenvol:

For å minske infeksjonsfaren så anbefales det å ikke male kornet i samme rom som man brygger i. Men, blir det ikke samme problemet når man skal helle kornet over i mesketanken? for den står jo gjerne i samme rom som kokeren gjør.

Hvordan løser dere andre bryggere dette "problemet"?`

Hilsen

Tor G

Nottingham oppførte seg omtrent sånn for meg i en porter jeg brygget (som forøvrig var et veldig dårlig valg av gjær, men man tager hva man haver, osv). Klumpene "løsnet" også fra gjærkaka og fløt opp til overflaten, noe som så skikkelig udelikat og infisert ut :)

Ligner også på min Safale S04-kake etter en pale ale på ekstrakt og minimesk.  Tror det var en del humlepellets-grums blandet inn i det også.

Men da det var mitt første brygg, så trodde jeg jo det var heeelt normalt-

Hei! Sitter å ser litt på dette,så undrer jeg veldig.....Var ølet infisert? Ble det drikkbart? Hadde vært interessant å vite svaret.  ::)

Kenneth

Ser at det er et gammelt innlegg nå,men prøver å spørre likevel. Har hadd lignende gjærkake og der var ølet infisert,men om det har sammenheng med gjærkaken vet man jo ikke..?

Sent svar . men dog..
Øllet ble meget bra det,  viste ikke noe tegn på infeksjon etter 6 mnd på fat. (og da var fatet tomt  :godtoel: )

jeg har også opplevd dette ved flere senere anledninger. Og kan si med rimelig sikkerhet at øllet ikke har vært infisert. :ber:  Det kan se ut til at det  henger sammen med mengden trub som kommer med over i gjæringsdunken.

Torga.

Tilbake
Topp