Utforming av kobbermanifold

I boka moderne hjemmebrygging står det beskrevet en frengangsmåte for å lage en kobber manifoid som aviker veldig fra john palmers "How to Brew" ref http://howtobrew.com/appendices/appendixD-1.html
I moderne Hjemmebrygging står det at rørdelene skal ligge helt inntil veggene når de er satt sammen..

John palmer sier :

"In addition, it is very important to avoid channeling of the water down the sides from placing the manifold too close to the walls. The distance of the outer manifold tubes to the cooler wall should be half of the manifold tube spacing or slightly greater. This results in water along the wall not seeing a shorter path to the drain than wort that is dead center between the tubes"


Jeg med flere har laget vår manifold ut fra Moderne Hjemmebrygging..

Burde vi da bygge den om til å passe anvisninger fra john Palmer??
 
Jeg leste også det i John Palmer sin anvisning på nettet, vet ikke hvor signifikant det er, men det virker logisk å gjør det slik. Har selv en gang tilbake i tid laget kobbermanifold som lå inntil veggene og det gikk fint. Klart at dersom det ligger ut fra veggene så er man 100 prosent sikker.

Skal jeg lage kobbermanifold til min 100QT så blir det slik John Palmer beskriver, må bare finne på noe smart å feste manifoldet i (dvs i kewler kitzet). En rørstuss skrudd inn i kewlerkitzet og så en klemkobling til kobbermanifoldet.
 
Mener at det er best med dobbeltbunn med en god del små hull i. Da kan man være temmelig sikker på at det ikke blir noe foretrukne flytebaner.
 
Hensikten med rørene inntill veggen er at de holder se i posisjon, hullene(sporene behøver ikke være inntill veggen, du kan jo vri litt på rørene så hullene kommer nesten en Ø ut fra veggen.
Hadde ikke du Torga en hullplate ? er hullene mange og små vil du ikke få problemer hverken med utnyttelse eller avrenning.
 
Oddvar Demmo skrev:
Hadde ikke du Torga en hullplate ? er hullene mange og små vil du ikke få problemer hverken med utnyttelse eller avrenning.

Nei det har jeg desverre ikke. Jeg har derimot en hullplate i kokeren, men den bruker jeg mest for at ikke humleposene skal feste seg i elementene. Men skal ta kontakt med noen kompiser i oppdrettsnæringen, de bruker sånnne i smolt oppdrett
 
Ja, som Oddvar sier er hensikten med å ha rørene inntil veggen at de holder seg enkelt i posisjon, og ikke flytter på seg eller faller fra hverandre under røring. Ideen var nettopp å unngå å lodde rørdelene sammen, for dermed at man kan ta dem enkelt fra hverandre for rengjøring.

Helt enig i at teoretisk sett så er det best å ha rørene ikke inntil veggen, men om du faktisk merker noen forskjell, eller evt hvor stor forskjell, tviler jeg på. Med det oppsettet som beskrevet i boka fikk vi rundt 85% utbytte (etter formelen i boka), og det må jo anses som meget bra. Hvis du selv har et slikt utbytte tviler jeg på at det er noe å hente, men hvis du ligger på rundt 70% eller lavere kan det kanskje være verdt et forsøk. Merk at forskjellen kanskje kan bli større ved en annen geometri, størrelse etc på kjøleboksen enn den beskrevet i boka...

mvh
Lars
 
Hvis man i tillegg til rørene langs sidene også legger inn ett eller to rør som går lenger inn mot midten av meskedunken, vil utbyttet bli bedre. Jeg bruker en manifold som ligger langs kanten, men har et enkelt rør som går på tvers av dunken også. Har jevnt over et utbytte på 85 % i ølene jeg brygger.
 
Gahr skrev:
Hvis man i tillegg til rørene langs sidene også legger inn ett eller to rør som går lenger inn mot midten av meskedunken, vil utbyttet bli bedre. Jeg bruker en manifold som ligger langs kanten, men har et enkelt rør som går på tvers av dunken også. Har jevnt over et utbytte på 85 % i ølene jeg brygger.

Hvor stor mesketank har du Gahr?
 
Slik ser mitt manifold ut. Jeg har enda ikke kommet over 70%. men det kan ha flere grunner. f.eks. temp på skyllevann. Har for stort varmetap fra skyllevannstanken til over rislingsmanifoldet.
 
Det har også noe å si hvor tykk maltsengen er. Altså høyde av vørter/maltsengen i forhold til grunnoverflaten. Hvis man mesker 25 liter i en 100 liters kjølebag får man en nokså tynn maltseng og større sjanse for at skyllevannet ikke når all sukker. Nå bruker Riis'en kjøleboksen for hva det er verdt (helt fult), det kan være noe annet her som spiller inn. Også andre faktorer som hvor fint/grovt malten kvernes, og hvor lang tid man tar for å tappe kjølebag'en tom for vørter har mye å si (samt Riis'ens nevnte skyllevannstemperatur).
 
Jepp, derfor må man alltid lage sterke øl eller mange liter øl nå man mesker i en 100QT  :skaal2:

Vurderer faktisk å skaffe meg en 70qt også når jeg skal lage lettøl på 1045-1055.
 
Jeg brygger i 2 forskjellige oppsett. En liten boks på 32 liter med enkel rør manifold og hevert prinsipp, jeg brygger opptil 50 liter øl i den, og har utbytte opptil 85 prosent både ved kontinuerlig skylling, og ved partiskylling. (rørene ligger helt inntil veggene)

Det andre oppsettet har jeg bare brukt en gang, Men det er en Coleman Xtreme 100QU. Den har også enkel rør maifold i 15mm kobber. Rørene ligger helt intill veggene, men fikk et utbytte på ca 75% ved sist brygg. Da brygget jeg 80 literog brukte parti skylling. Så utbyttet er ikke noe å klage på. Er vell tvilsomt at jeg får noe veldi mye høyere utbytte ved å bygge om etter henvisninger fra J. Palmer..
 
75 prosent utbytte ved partiskylling er veldig bra. Hvor lang tid bruker du på å partiskylle? Det skal gå litt kjappere enn kontinuerlig skylling, men forskjellen er kanskje ikke så stor?
 
Jeg brukte nok alt for lang tid, så det er vell fare for tanniner eller no.

Men mesket 70 min ved 67 grader,1. avrenning tok ca 20 min.
1. skyllig sto 20 min, skylle temp 78 grader, 2. avrenning tok ca 20 min, fylte på nytt vann på 78 grader, sto 20 min.
3. gangs avrenning tok ca 20 minutter
 
Mao 60 minutter etter endt mesking? Du slipper å tenke på å tappe ut like mengder og tilføre lik mengde som ved kontinuerlig skylling. Omtrent samme tid, men enklere vil jeg tro.
 
Her er en teoretisk plan på å lage ca 75 -80 liter øl og Batch Sparing/Partiskylling

Håper dette er riktig tenkt  ???

25 kg malt rørt inn med 65 liter vann i 60 minutter

Etter mesk så regner jeg med at det står igjen 40 liter som jeg kan drenere ut (65 liter minus 25 liter som er sugd opp av malten)

Jeg rører så inn 5 liter vann, og lar det stå i 5 minutter. Så tapper jeg ut 45 liter dvs halvparten av vørteren jeg skal koke ned. Tar så 45 liter vann på 78 grader og rører inn i malten og lar dette stå i 20 minutter, etter det så tapper jeg av 45 liter som blir tilsammen 90 liter.

Jeg må selvfølgelig resirkulere mellom hver uttapping, men ser at det går fort litt tid her.

5 minutter først ved å røre inn 5 liter
20 minutter å tappe ut første uttapping
20 minutter å la de 45 litre med innrørt vann for andre skylling (her kan man kanskje knipe inn litt tid)
20 minutter å tappe ut andre uttapping

1 time og 5 minutter totalt? Det er vel ingen vits i å la den første innblandingen av  5 liter stå så lenge som 20 minutter?
 
Hei,

For å spare tid så kan du bruke 2 min på uttappingen isteden for 20 min. Det er hovedforskjellen på batch og continous sparge. Batch sparge er tidsbesparende og gir god kontroll på volumet da du måler volumet på første batch (avtapping) i kokekar og tilsetter så den manglende vannmengden ved skylling. Då bruker du ca 24 min på ein prosess som vanligvis tar ein time. Der er ikkje nødvendigvis slik at et høgere utbytte gir et bedre øl, uansett er det berre snakk om ein kilo malt eller to. Tidsbesparelsen er dog avhengig av effekt på kokekar. Dei ekstra 5litrene trenger ikkje stå 20min.


Skål

Tore
 
Så full uttapping går såpass fort som 2 minutter (for 25 liters brygg), det var gledelig nyheter  :)
Da skal dette testes ut snart.

Kokekaret er en vv-tank på 120 liter og 6KW effekt på elementene, så det bør gå ganske kjapt å få det i kok håper jeg.
 
2 minutt var da veldig raskt... Vil nok avhenge av hvor stor rørdiameter du har ut av meskedunken.
Tror jeg bruker ca. 8-10 minutt på 35 liter. 15 mm rør med ½" kran.

Ellers er det ikke nødvendig å vente 20 min etter tilsetting av varmt vatn i andre omgang. Rør inn de 45 litrene og resirkulér til du har ren (ikke klar) vørter. 
Alt sukkeret er løst i mesken og i målet er å få det løst opp i det tilsatte vatnet og tappe det ut så fort som mulig. Jeg venter sjelden mer enn 5-10 minutt.

Ellers er vørteren ofte mer "skummamelkeaktig" uklar enn ved kontinuerlig skylling. Sikkert fordi maltsengen blir rørt såpass mye i.
Opplever også at det blir mer coldbreak i kokekaret etter kjøling.

Jeg synes største fordelen ved partiskylling er at man slipper å holde øye med mesken for å hindre at den går tørr/flommer over.
 
Lurer da på hvor fort man kan tømme ut 45 liter med kewler kitz og bazooka, det bør vel bli det samme som Ruge. Her er det kanskje 1/2-tommers nippel og kran som er den store hindringen.
 
Tilbake
Topp