Utstyr for s.c. var. diastaticus, Brett og evt. annen "funky" gjær

Furu

Norbrygg-medlem
Har nettopp flasket en saison hvor jeg brukte Lallemand Belle Saison (saccharomyces cerevisiae var. diastaticus). Den gikk greit ned til 1.000, så her var det greier i sving.

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med utstyret (gjærbøtte, ventil, flaskestang, etc.).
Har allerede besluttet å ikke bruke det til normal ølgjær, selv om jeg har vasket og kloret.

Men er det en god ide og bruke det til blant annet Brett eller andre funky gjærtyper i tillegg til Belle Saison?

Blir det bare søppel av en evt. krysskontaminering mellom s.c. var. diastaticus og Brett?
 
Har nettopp flasket en saison hvor jeg brukte Lallemand Belle Saison (saccharomyces cerevisiae var. diastaticus). Den gikk greit ned til 1.000, så her var det greier i sving.

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med utstyret (gjærbøtte, ventil, flaskestang, etc.).
Har allerede besluttet å ikke bruke det til normal ølgjær, selv om jeg har vasket og kloret.

Men er det en god ide og bruke det til blant annet Brett eller andre funky gjærtyper i tillegg til Belle Saison?

Blir det bare søppel av en evt. krysskontaminering mellom s.c. var. diastaticus og Brett?

Disse gjør jo ikke det samme, så med mindre du ønsker kombinasjonen, er det like greit å holde dem fra hverandre.

Når det er sagt, så skulle det ikke være noe problem å vaske et gjæringskar reint for belle-rester. Bare ikke la det - eller noe av utstyret - tørke før du vasker det. Og sjekk nøye.

Men det forutsetter jo at det ikke er riper i det. Så jeg har laget meg et dedikert saison-kar, sjøl om jeg ikke er så sikker på at det er nødvendig. (Bruker gjerne wlp566, som sist gjæret ned til 1.002.)
 
klor dreper alt. bruker alt mitt utsyr om hverandre og ser ikke noe problem med det. det utstyret som er brukt til brett og bugs får et par dager i klorbad. 1 god slump klor og vann. europris har billig klor på 5 l kanne
 
Disse gjør jo ikke det samme, så med mindre du ønsker kombinasjonen, er det like greit å holde dem fra hverandre.

Når det er sagt, så skulle det ikke være noe problem å vaske et gjæringskar reint for belle-rester. Bare ikke la det - eller noe av utstyret - tørke før du vasker det. Og sjekk nøye.

Men det forutsetter jo at det ikke er riper i det. Så jeg har laget meg et dedikert saison-kar, sjøl om jeg ikke er så sikker på at det er nødvendig. (Bruker gjerne wlp566, som sist gjæret ned til 1.002.)
Takk for den. Da blir det det dedikert Saison utstyr, så er jeg sikker. Hvis jeg skulle lage noe på Brett engang, så får jeg ta stilling til det da.
 
klor dreper alt. bruker alt mitt utsyr om hverandre og ser ikke noe problem med det. det utstyret som er brukt til brett og bugs får et par dager i klorbad. 1 god slump klor og vann. europris har billig klor på 5 l kanne
Ja, jo, jeg ser den. Men bruker så mye av "sjela" mi på dette, så kan lett ha litt skille på utstyr for å slippe å ta sjanser. Vil jo at hver eneste batch skal bli best mulig... :)
Kommer helt sikkert bare til å lage én Saison av gangen, så det blir ikke mye ekstra utstyr. Skal jeg lage noe på Brett, så blir det det nok bare én av gangen på det også. Så får jeg ha flere bøtter i sving på normal ølgjær.
 
klor dreper alt. bruker alt mitt utsyr om hverandre og ser ikke noe problem med det. det utstyret som er brukt til brett og bugs får et par dager i klorbad. 1 god slump klor og vann. europris har billig klor på 5 l kanne

Klor brukt på den måten er faktisk ikke veldig effektivt - om vi skal stole på Charlie Talley, som har en viss erfaring med stoffet. (Du kan høre på denne Basic Brewing Radio-episoden) John Palmer er også en smule skeptisk, og sier at klor bør være siste utvei (How to Brew, s.36). Det virker nok, men et problem er at du må skylle. En liten klorrest lager fort usmak i ølet.

Uansett hva du bruker, så hjelper det ikke hvis ikke vaskingen har fjernet all smuss, inkludert den du ikke ser - og vasker du godt nok, er desinfiseringen egentlig unødvendig.

Har du et uskadet gjæringskar (vi snakker plast nå, går jeg ut fra, siden du bruker klor), er du egentlig trygg så lenge du vasker det helt reint. Da burde det holde å bare desinfisere med starsan før bruk. Men har du ei lita ripe der en belle-koloni kan ha forskanset seg, lever du farlig. Kloren din kommer ikke til der, og så har du det gående.

Åpenbart er sjansen for at det skal gå bra ganske god så lenge en har gode vaskerutiner. Men det er tross alt ganske mange hjemmebryggere som har problemer. Og jeg tror det i tillegg er mange som ikke er klar over at de har det, heller. Drikkes ølet fort nok, rekker du ikke å merke en liten infeksjon av dette slaget, og det gir i første omgang ingen usmak, heller, bare litt drøyt med kullsyre.

Jeg har hatt problemet, og tar ikke sjansen - sjøl om jeg har mye bedre rutiner nå enn jeg hadde da.
 
Tilbake
Topp