Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

Grattis!

Dog er jeg svært fornøyd med å ha bygget min plastbøttekoker på 6.6 kw for kr 400.- (fikk bøtta billig av en her på forumet.)
 
Anders_1979 skrev:

6 kW og 6 kW fru Blom... Jeg kjøpte akkurat samme for noen år siden på Skips & Fiskeriutstyr i Trondheim til 189 spenn. Funker dessverre ganske dårlig uten varmeskjold. Når du står ute tåler den ikke vind. Etter at jeg satt i 2 stk 2 kW elektriske element i kjelen fra et par slaktet vannkokere istedet gikk oppvarmingen dobbelt så fort. Hvis noen vil ha min gassbluss kan de komme innom og hente den.
 
Anders_1979 skrev:

Den fungerer fint den, men ikke med regulatoren som følger med. Jeg bruker en slik til krabbekoking og har da en regulator med trinnløs justering opp til 2 bar. Med standardregulator får du maks trykk ut på 30mbar (0.03bar), da går det fryktelig seint. Med 2 bar derimot, da kan du svi av det meste ;) Den heter jumbo ett eller annet og brukes av taktekkere. Tror den kostet rundt 300,- på Proff(?).
 
Bjarte H skrev:
Anders_1979 skrev:

Den fungerer fint den, men ikke med regulatoren som følger med. Jeg bruker en slik til krabbekoking og har da en regulator med trinnløs justering opp til 2 bar. Med standardregulator får du maks trykk ut på 30mbar (0.03bar), da går det fryktelig seint. Med 2 bar derimot, da kan du svi av det meste ;) Den heter jumbo ett eller annet og brukes av taktekkere. Tror den kostet rundt 300,- på Proff(?).

Går det ikke med mye gass med den Jumbo-regulatoren? Eller kan man stille den inn perfekt og bruke en fornuftig mengde gass?
 
Synd å høre at du ikke har hatt noe god erfaring med blussen, tror jeg skal prøve den uansett.  Ønsker minst mulig styr med elementer så da synes jeg dette er en fin erstatning. Hvis den jeg ikke har valgt ut er noe god, er det noen andre som har forslag til en annen som fungerer bedre?
 
Anders_1979 skrev:
Synd å høre at du ikke har hatt noe god erfaring med blussen, tror jeg skal prøve den uansett.  Ønsker minst mulig styr med elementer så da synes jeg dette er en fin erstatning. Hvis den jeg ikke har valgt ut er noe god, er det noen andre som har forslag til en annen som fungerer bedre?

Det hjelper veldig hvis du setter noe rundt hele blussen som skjermer for vinden. Kok får du uansett etterhvert!
 
Nå har jeg fått vite at man helst ikke skal bruke den kjelen jeg har med bluss siden den er bøyd i midten under og den er keramisk. Dette er en kjele som også er omtrent 40 cm i diameter så veldig bred. Dette gjør at jeg finner nesten ingenting som kan hjelpe meg med å få ordentlig oppkok. Har jeg kjøpt katta i sekken? Noen som har noen forslag på hva jeg kan bruke?

Vil helst ikke borre i den for å sette i elementer, spesielt når kjelen er ca 2 cm tykk.
 
hei hå har akkurat bygd om koke kjelen min og satt inn vannkoker elementer har ikke fiklet noe serlig med koblingen til den bortsett fra og loddet litt slik at det ikke er noe termostat som tuller ! men trenger jeg og jorde noe ekstra  :help:
strøm er min store skrekk så har enda ikke test kjørt  :nosmile:
 
HAr montert sammen en plastkjele med 3*2,2 kW
Har seriebkoblet 2 av elementene.
Det gir total effekt på 3,3kW v 240V.
Koblet på en PID i kontrollskapet.

Effektiv koking i løpet av 15 min fra 60 grader (ca temp etter mesking)
 
Jaja, da var tida kommet til å mekke labbdunk, og jeg har lest meg godt opp på dette. Problemet er bare det at min erfaring med slikt er minimal, og derfor veit jeg ikke heilt hva jeg kan vente meg i en slik prosess; derfor har jeg forsøkt å følge "boka", i den grad det er noen bok (altså kopiert eksempler her på forumet). Så da tentke jeg det var passende å gjenopplive denne gamle tråden med noen spørsmål. Alle innspill vil bli verdsatt, jeg har som sagt ikke mekket bryggerisaker før. :help:

Jeg sitter for øyeblikket på to dunker og fire elementer med medfølgende gummipakning fra vannkokerne. Spørsmålet mitt er som følger: sett at hullene er av riktig størrelse, vil pakningene holde, eller må jeg pøse på med silikonpakning e.l. (i så fall, hva bør jeg kjøpe, etc.)?

Jeg ser at Eduard hadde problemer med pakning mht. tappekran, men foreløpig har ikke jeg noen umiddelbare planer om å ha en slik kran.
 
Du bør ha kran!

Stikk innom meg, så kan vi ta en prat, og du kan få se på mine labbdunker. Jeg er veldig fornøyd med hvordan de ble.

Send PM for tlf nr. :)
 
Bård skrev:
Du bør ha kran!

Stikk innom meg, så kan vi ta en prat, og du kan få se på mine labbdunker. Jeg er veldig fornøyd med hvordan de ble.

Send PM for tlf nr. :)

Dæggern, det var raskt! Flott tilbud, må nesten se det an. Har alt vært og sett på Kristianiastudentenes løsning, men nærmere inspeksjon kunne jo lønne seg.
Jeg veit ikke hvorfor kran er så viktig, men jeg er ikke fremmed for folkeopplysning.
 
Har prøvd 30 litersbøttene uten kran. Konklusjon: aldri mer hevert! Dessuten har min erfaring vist at gardeniakoblinger (fås nå i aluminium på BT) i kombinasjon med kuleventiler er optimalt. Brått fikk jeg et fleksibelt bryggeri med kun 2 bøtter. Blir nok likevel ei bøtte til etterhvert, som dedikert HLT. :)
 
Bård skrev:
Har prøvd 30 litersbøttene uten kran. Konklusjon: aldri mer hevert! Dessuten har min erfaring vist at gardeniakoblinger (fås nå i aluminium på BT) i kombinasjon med kuleventiler er optimalt. Brått fikk jeg et fleksibelt bryggeri med kun 2 bøtter. Blir nok likevel ei bøtte til etterhvert, som dedikert HLT. :)
Personlig synes jeg autohevert bare er koselig. Hvis jeg hadde vørterpumpe hadde jeg nok gått for kran, foreløpig sitter jeg på en motstrømskjøler jeg ikke får brukt.
Hvordan gjorde du det med pakning til varmeelementene? Holder det med gummien fra vannkokerne?
 
Sjekket aldri pakningene uten silikon, ref Eduard sine problemer. Gikk rett på BT sin varmeresistente silikonpaknigsmasse. Tåler opptil 300c om jeg husker rett. Lukter eddikk til den tørker, så intet. Har kokt opp 10 l vann i etterkant. Luktet og smakt.. ingenting. Helt antagelig helt trygt. Det er så utrolig lite areal som er i kontakt med vann/ vørter uansett, så for meg er dette godt nok. PÅ kranene har jeg brukt 2mm gummipakning også den fra BT som jeg har klippet ut. Uproblematisk, og tett.
 
Jeg monterte varmeelement i gjæringskar bare med den medfølgende pakningen og ingenting annet. Når vannet ble varmt piplet det litt. Selv om det var veldig lite tok jeg det fra hverandre igjen og brukte silikon.
 
Takker for alle innspill!  :skitbra:
Tenker jeg tar en tur innom biltema og skaffer dette med mindre noen har noen mer næringsgodkjente alternativer.
 
Tilbake
Topp