Vasking av fat

Vist syrefast ikkje toler starsan er det ikkje syrefast. Tenker no eg då no eg

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
Fat er 304. Lar du fatet stå med starsan et par uker så ser du hva starsan gjør med fatet inni. Cornelius stigerør blir mørk grå og matt. Samme inni fatet.
Kjemi med fosfor brukes til rust på biler
 
Vasking er ikke og la det stå med vaskemiddel i, vasking er kortvarig, kverrulering ?
:)
Neida. Skal ikke kverulere. Mitt poeng er at all kjemi påvirker metall i større eller mindre grad uansett hvilken type metall det dreier seg om.
I mitt tilfelle ble det stående igjen 4-5 liter starsan i et fat et par uker, uvist av hvilken grunn og det synes på stigerøret.
 
Takk for hjelpa! Hvor sterk sterkrensblanding bør jeg bruke? Det lukter fjøs (!) av fatene, så må nok uansett gå til innkjøp av nevnte vaskemiddel før jeg tapper ølet over på dem.
 
Sist redigert:
Neida. Skal ikke kverulere. Mitt poeng er at all kjemi påvirker metall i større eller mindre grad uansett hvilken type metall det dreier seg om.
I mitt tilfelle ble det stående igjen 4-5 liter starsan i et fat et par uker, uvist av hvilken grunn og det synes på stigerøret.

Spørsmålet var om jeg kverrulerte :)

Til Geir Morten, følg anvisning på flaska.
 
Fat er 304. Lar du fatet stå med starsan et par uker så ser du hva starsan gjør med fatet inni. Cornelius stigerør blir mørk grå og matt. Samme inni fatet.
Kjemi med fosfor brukes til rust på biler

Hei, har en haug med cornelius fat og disse vasker jeg med vaskemiddel og slutter med starsan. Til slutt fyller jeg på med en dl utblandet starsan som står på
Fatet med litt co2 trykk fram til jeg skal fylle de med øl.

Men ifølge dette svaret så tåler ikke cornelius fatene dette ?, må en da skylle av starsan hvis en skal lagre fatene over lengre tid ?

Easybrew
 
Hei, har en haug med cornelius fat og disse vasker jeg med vaskemiddel og slutter med starsan. Til slutt fyller jeg på med en dl utblandet starsan som står på
Fatet med litt co2 trykk fram til jeg skal fylle de med øl.

Men ifølge dette svaret så tåler ikke cornelius fatene dette ?, må en da skylle av starsan hvis en skal lagre fatene over lengre tid ?

Easybrew

Eg vil tru at Coca Cola er minst like tøft for fata som ut blanda starsan. Var å tappa to fat no som har stått med starsan rester ei stund ser ikkje noke merker. Ølet vert sikkert bra

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tips om bruk av klorin til desinfeksjon: Til noenlunde rent vann/utstyr er 1 mg klor/liter nok. Ved skittent vann vil 5 mg klor/liter gjøre nytten.
1 kapsel klorin (ca 10 gram) med en klorkonsentrasjon på 2% i et 20 liters fat gir en konsentrasjon på 10 mg klor/liter, dvs mer en godt nok til desinfeksjon om fatet i utgangspunktet er skyllet noenlunde rent.

Jeg ser at Lilleborg anbefaler 400 mg/l til rengjøring av hagemøbler med svartsopp/jordslag.
Men dersom fatet er så skittent innvendig, er det bedre å skylle det rent først med lunkent vann enn å måtte kjøre på med så mye kjemikalier.
 
Jeg oppbevarer starsan i fat, har gjort det i flere år, har aldri lagt merke til at det misfarger eller skader fatet på noen måte.
 
Nå har vel mr Kegging registrert seg kun for å legge ut link til finn-annonsen sin (registrert samme dag som det første og eneste innlegget).

Dersom man har et fat stående med StarSan i 6 måneder har man for mange fat/ brygger ikke ofte nok.
 
Jeg skyller ut alt løst grums, fyller på lunkent vann og litt PBW. Skurer innsiden lett med en langskaftet børste (faktisk en NY toalettbørste påskrudd en bit alu-rør). Har laget et vaskerør for stigerørene, en meter 75mm avløpsrør tettet i bunnen. PBW i dette og stigerøra oppi. La det stå noen timer før skylling. Etter skylling fyller jeg i et par liter kaldt vann og noen dråper StarSan. Fatene oppbevares slik.
Når jeg skal fate øl, rister jeg først StarSan-blandingen rundt i fatet før jeg heller den ut.
Vær litt oppmerksom på stigerøra! De inneholder mye artig langs sidene inni hvis de aldri har blitt skurt. Hvis du forsøker å dra en pussefille gjennom vil du sansynligvis bli noe overrasket. Det var derfor jeg laget vaskerøret. Det finnes imidlertid en artigere metode: Riv opp små biter av skumgummi, ca sukkerbitstørrelse. Dypp dem i PBW-oppløsning eller noe annet, og skyt dem gjennom stigerøret med en ut-på-tur CO2-pistol.

Edit: Samme grums som inni stigerøra kan du finne igjen i ølkranene på kegeratoren. Forsøk å vri rundt en q-tip inni tuten på ølkranene. Jeg ble småredd!
 
Sist redigert:
Er det noen som demonterer fatene i forbindelse med rengjøring? Er det noen som aldri gjør det?
 
Er det noen som demonterer fatene i forbindelse med rengjøring? Er det noen som aldri gjør det?
Jeg har ikke gjort det på året jeg har holdt på med fat. Halvfullt med varmt vann og PBW -> rister -> flusker det gjennom stigerøret med co2 -> skyller på samme måte -> fyller med starsanblanding og tømmer fatet med co2 så får det stå tomt under trykk til det skal brukes.
 
Er det noen som demonterer fatene i forbindelse med rengjøring? Er det noen som aldri gjør det?
Jeg har ikke hatt som rutine å demontere stigerør/ventiler.
Gjorde det på et fat der jeg hadde fått mye problem med tett fat pga humle.
Vasket først på vanlig måte med å pumpe pwb gjennom ventilene.
Og så skrudde jeg opp. DER var det mye drit i ventilen/fjæren.:eek::eek:
Ny rutine er å demontere hver gang. Kommer også til å finne en metode for å få rengjort mekanisk i stigerøret etter å ha lest innlegget til @Dag over her.
 
Har laga fatvasker av en stubb vv tank. Montert rør med vaskekule. Kjører ei kraftig pumpe som jeg var heldig å få tak i rimelig. Bryggerirensen skummer litt for mye med vaskekula, så varmer vann og bruker maskinoppvaskpulver. Bruker samme vaskeren til små gjæringskar (30 og 60 liter). Kjører med vaskekule i store gjæringskaret (konisk 300 liter netto).
Har brukt opplegget som mr Kegging selger lenge på stigerør, men laga det sjøl.
En annen stubb vv tank har rett spylerør. Den bruker vi til skylling etter vask. Vi har mange fat..
 
Skjønner min rutine er temmelig avslappet i forhold til andre her hehe.

1. Skyller innsiden med et dusjhode
2. Fyller opp til ca. 1/4 med varmtvann og tilsetter Zalo eller tilsvarende
3. Vasker grundig innvendig med NY toalettbørste
4. Setter på utkobling uten noen gjengeovergang og presser vannslangen uten dusjhodet mot koblingen.
Slik får jeg spylt varmt vann gjennom stigerøret
5. Skyller ut med kaldt vann
6. Stiller fatet opp ned til det er tørt, og setter det så til lagring med lokket løst på

Har også en innretning for å rense stigerørert skikkelig. Det man trenger er en liten flaskebørste, ala denne: https://goo.gl/images/s8QLtT, og ståltråd.
Huk ståltråden fast til løkka på enden. Tre ståltråden gjennom stigerøret slik at den kommer ut på den andre siden, og dra børsta igjennom. Dette
gjør jeg kanskje etter hvert tredje eller fjerde brygg i et fat. Utventilen må selvfølgelig demonteres.

Ved tapping gjør jeg dette:

1. Fyller 0.5l Starsanblanding i fatet, strammer lokket
2. Legger fatet på gulvet og ruller det frem og tilbake
3. Trykker opp med gass og tapper ut all Starsanen (dette går vanligvis til flaskedesinfeksjonen)
4. Kobler slange direkte fra krane på gjæringskar og inn på utkoblingen til fatet
5. Fyller fatet med innkoblingen montert slik at luft/gass bløs ut
6. Purger 2-3 ganger straks tapping er ferdig
7. Ferdig
 
Tilbake
Topp