Vasking av fat

Min erfaring er at jeg da får mindre bunnfall med når jeg tapper. Og det samme når jeg tapper fra fat til fat for å ta med et sted.

FredT
 
Så langt har jeg ikke demontert mine fat. Vasker de godt med krystalsoda etter bruk, desinfiserer de ved hjelp av kokende vann og spyler kokende vann ut gjennom begge ventilene ved fating.
 
Roger skrev:
Så langt har jeg ikke demontert mine fat. Vasker de godt med krystalsoda etter bruk, desinfiserer de ved hjelp av kokende vann og spyler kokende vann ut gjennom begge ventilene ved fating.
kokende vann kan ta knekken på limet i skjøtene, så det annbefales ikke.....
jeg kapper ikke av mine stigerør, kommer litt gugge første gangen jeg tapper, men etter det kommer det klart og fint øl.
trenger vel ikke dra til koblingene så hardt?
 
magne1972 skrev:
Roger skrev:
Så langt har jeg ikke demontert mine fat. Vasker de godt med krystalsoda etter bruk, desinfiserer de ved hjelp av kokende vann og spyler kokende vann ut gjennom begge ventilene ved fating.
kokende vann kan ta knekken på limet i skjøtene, så det annbefales ikke.....
jeg kapper ikke av mine stigerør, kommer litt gugge første gangen jeg tapper, men etter det kommer det klart og fint øl.
trenger vel ikke dra til koblingene så hardt?

Tror ikke jeg drar til så hardt :), er egentlig litt usikker på hvor hardt man bør dra til, og fortsatt ha et tett fat da, så det blir litt sånn :)
 
magne1972 skrev:
kokende vann kan ta knekken på limet i skjøtene, så det annbefales ikke.....
Hvor utbredt er dette problemet egentlig? Jeg har inntrykk av at det er en stor andel som bruker kokende vann, og kun et skrekkeksemplar eller to som har løsnet i limet.
 
Bjarte H skrev:
magne1972 skrev:
kokende vann kan ta knekken på limet i skjøtene, så det annbefales ikke.....
Hvor utbredt er dette problemet egentlig? Jeg har inntrykk av at det er en stor andel som bruker kokende vann, og kun et skrekkeksemplar eller to som har løsnet i limet.

Jeg har brukt kokende vann som angitt i den norske bryggeboka, tre ganger og det har gått fint hittil. Disse fatene er helt nye...
 
Vi har 2 fat der bunnen løsnet etter bruk av kokende vann. Dette var veldig slitte fat, så tror ikke dette er et problem på nye/lite brukte fat, men er litt skeptisk til bruk av kokende vann.

Angående kokende vann så gjorde jeg noe dumt med en gjæringsdunk som jeg ville dessinfisere "litt ekstra". Jeg fylte på 3-4 liter kokende vann, satte lokket på og ristet. Dette resulterte i en "eksplosjon", lokket smalt av og kokende vann sprutet rundt i hele bryggehuset. Heldigvis var jeg alene, og fikk selv ikke mye av dette på meg. Ikke noe jeg vil gjenta...
 
Beant skrev:
Vi har 2 fat der bunnen løsnet etter bruk av kokende vann. Dette var veldig slitte fat, så tror ikke dette er et problem på nye/lite brukte fat, men er litt skeptisk til bruk av kokende vann.

Angående kokende vann så gjorde jeg noe dumt med en gjæringsdunk som jeg ville dessinfisere "litt ekstra". Jeg fylte på 3-4 liter kokende vann, satte lokket på og ristet. Dette resulterte i en "eksplosjon", lokket smalt av og kokende vann sprutet rundt i hele bryggehuset. Heldigvis var jeg alene, og fikk selv ikke mye av dette på meg. Ikke noe jeg vil gjenta...

Holder å riste en plastflaske med varmt vann for å finne ut at det ville gå dårlig, men ser at man oppdager ting hele tiden under brygging som man normalt vet går dårlig.
Har en lang lang liste allerede over "småtabber".. sukk..
 
Når det gjelder klor til desinfisering sier informasjon/datablad fra Lilleborg følgende:
Bruksanvisning/Prosedyre:
Desinfeksjon:
Utstyr og flater som skal desinfiseres, skal være rene og fri for belegg. Bruk 1/2 - 1 dl Klorin til 10 liter vann (tilsvarer
200 - 400 ppm aktivt klor). Mindre gjenstander bør neddykkes i løsningen. Større gjenstander må påføres Klorinløsningen
med kost eller svamp. La det virke i ca. 3 - 5 min. Pass på at flaten ikke tørker. Påfør eventuelt ny løsning.
Skyll etter med rent vann og la lufttørke. Dosering og innvirkningstid tilpasses gjenstanden. Gjenstander med glatte,
tette overflater som kan neddykkes krever lavest dosering og kortest innvirkningstid.

Trenger med andre ord kun 5 minutt for å desinfisere.
 
Oppvaskmiddel for maskin og klorin er jo enkelt å få tak i, da blir det jo reint og sterilt, men tåler pakningene dette. Kan en legge inn og utventiler først i oppvaskmiddel, så i klorin, samme med fat og stigerør, samme med øllinjen? Pussestokk til våpen, går det å bruke det til stigerøret, eller er de for små? Istedefor klorin til inn og utventil, kan dei kokes?

Brede
 
Jeg har kjøpt nye fat, og har følgende vaske/desinfiseringsmiddel tilgjengelige; klorin, salmiakk, zalo og sterkrens. Hva kan jeg bruke? Hva bør jeg holde meg langt unna? Er det noe som mangler her som jeg må gå til innkjøp av før jeg setter i gang?
 
Eg bruker PBW først og så Starsan.
Eg hadde ikkje brukt salmiakk og zalo.
7f82f0ba2268a95eeb910e7d5992a562.jpg


Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Eg kjenner ikkje til sterkrens . Fine med starsan er at det ikkje skal skylles av

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sterkrens brukes på samme måte som StarSan og gjør samme nytten.
Klorin i riktige blandinger må heller ikke skylles av.
 
På Starsan-flaskene står det at det ikke skal brukes på metall. Det gjelder vel også sterkrens da. Men det er altså ikke så farlig?
 
Vist syrefast ikkje toler starsan er det ikkje syrefast. Tenker no eg då no eg

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tilbake
Topp