kokende vann kan ta knekken på limet i skjøtene, så det annbefales ikke.....Roger skrev:Så langt har jeg ikke demontert mine fat. Vasker de godt med krystalsoda etter bruk, desinfiserer de ved hjelp av kokende vann og spyler kokende vann ut gjennom begge ventilene ved fating.
magne1972 skrev:kokende vann kan ta knekken på limet i skjøtene, så det annbefales ikke.....Roger skrev:Så langt har jeg ikke demontert mine fat. Vasker de godt med krystalsoda etter bruk, desinfiserer de ved hjelp av kokende vann og spyler kokende vann ut gjennom begge ventilene ved fating.
jeg kapper ikke av mine stigerør, kommer litt gugge første gangen jeg tapper, men etter det kommer det klart og fint øl.
trenger vel ikke dra til koblingene så hardt?
magne1972 skrev:kokende vann kan ta knekken på limet i skjøtene, så det annbefales ikke.....
nordtvedt skrev:magne1972 skrev:kokende vann kan ta knekken på limet i skjøtene, så det annbefales ikke.....
Hvilke skjøter? trodde Corneliusen var sømløs ?
Hvor utbredt er dette problemet egentlig? Jeg har inntrykk av at det er en stor andel som bruker kokende vann, og kun et skrekkeksemplar eller to som har løsnet i limet.magne1972 skrev:kokende vann kan ta knekken på limet i skjøtene, så det annbefales ikke.....
Bjarte H skrev:Hvor utbredt er dette problemet egentlig? Jeg har inntrykk av at det er en stor andel som bruker kokende vann, og kun et skrekkeksemplar eller to som har løsnet i limet.magne1972 skrev:kokende vann kan ta knekken på limet i skjøtene, så det annbefales ikke.....
Beant skrev:Vi har 2 fat der bunnen løsnet etter bruk av kokende vann. Dette var veldig slitte fat, så tror ikke dette er et problem på nye/lite brukte fat, men er litt skeptisk til bruk av kokende vann.
Angående kokende vann så gjorde jeg noe dumt med en gjæringsdunk som jeg ville dessinfisere "litt ekstra". Jeg fylte på 3-4 liter kokende vann, satte lokket på og ristet. Dette resulterte i en "eksplosjon", lokket smalt av og kokende vann sprutet rundt i hele bryggehuset. Heldigvis var jeg alene, og fikk selv ikke mye av dette på meg. Ikke noe jeg vil gjenta...