1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Vis oss ditt Bryggeri/Bryggerom

En tråd i 'Bilder, video og øvrige media' startet av Roargutten, 10 Des 2015.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bruk masken som gjødsel i hagen. Har det ikke versert en ganske morsom (for alle oss andre) historie her på forumet for en del år siden om en som tetta dassen sin med malt og måtte begynne å hogge løs bak fliser, eller noe?

2. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er det som er problemet, det vokser helt villt bak bryggeriet mitt på grunn av at alt vokser i en halvmeter mesk :D

erikraude liker dette.
  3. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja et vokser helt villt der man dumper masken, plenen for noen år siden så ut som en flekkete greie mellom greit med gress, og flekker med jungel. Du kan evt kompostere det, hvis du dyrker noe om sommeren, for å så bruke masken, evt jorden, hvis det blir brutt ned så langt.

4. Bjørnar E

Bjørnar E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her får elgen den og på høsten jakter e på den

Ravneklo og Mc. liker dette.
  5. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Spiser elgen det?

6. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Rådyra spiser det så antar at også elgen vil gnofle innpå om den får sjans... :)

Ole Mørkved liker dette.
  7. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Elgen har fire mager, den ene kan i visse omstendigheter omskoleres til å være fermenteringsmage. Så den spiser mask, og så klemmer ut en relativt viskøs second runnings... "-øl". (Kilde Miguelitopedia)

8. Janea

Janea
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hmmmmmmmmm...................det var ikke meg :rolleyes:..................

loebrygg, Miguel og erikraude liker dette.
  9. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Var det deg? Kan være jeg tar feil, men mener at det går lengre tilbake enn 2016, som er da du registrerte deg? Det var bilder og hele pakka av en dass som så ut som at den var blitt utsatt for et bombeangrep.

Janea og loebrygg liker dette.
  10. Rikard

Rikard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her er noen bilder som viser det nye bryggeriet mitt! Et 100% Corona-prosjekt som av alle ting ble kickstartet av min samboer. Flyttet til nåværende hus for 5 år siden, har siden hatt som drøm å lage "bod" i hagen dedikert til brygging/bar. Mye av hagen var bare rot og etter en heller lite trivlelig pølsegrilling i buskaset i påsken 2020 var det min samboers ide at vi skulle gjøre noe med det. Så 6 tonn betong(blandet sjøl og muret i bøtte og murerspade), 140 systemblokker, 30 kvm platting, totalt 16 kubikk med masser og jord, utallig planker, lekter k-virke, plater og isolasjon er det endelig ferdig! Min lille drøm i hagen! Sleve hagen har fått seg en solid oppgradering og jeg har som sagt fått bryggeboden oppført. Helt magisk å bli ferdig.

Bryggeriet er ca 17kvm. Bar er laget av kvirke og kryssfiner, kledd inn i bambusspiler og med ikea benkeplate. Brykkebenken er kjøkken fra Ikea og litt reodor-felgen løsninger. Hyllen over bryggebenken er skjev, der mangler jeg noen skikkelige hylleknekter for å få rettet opp i det. Mangler og en del flasker for å få det skikkelig, problemet er at jeg eller andre i husstanden drikker annet en øl og vin, så det får komme med tiden. Avtrekksløningen var som forventet, boss, men det ordner jeg opp i. Bryggeriet har 16amp kurs inn og en ekstra skjøteledning, som takler fulle 16a, fra annen kurs for å drive induksjonsplaten. Skjøteledning kommer inn via grunnmuren og er skjult i det daglige. har laget det slik at den enkelt kan fjernes og erstattes dersom nødvendig. Strømmen var intet problem, plenty av ampere til å drive alt samtidig.
    Vann er levert via det Tess kalte hageslange som "burde vært godkjent for drikkevann", den er gravd ned og kobles av og på for hver gang, kostnaden ved skikkelig innlagt vann hadde blitt for stor. Samme løsnignen her som for skjøteledning, kommer via grunnmuren og kan enkelt skiftes ut.
    Avløpet går rett ut av veggen og ned grøft som heller bort fra bryggeriet.

Laget meg kegerator med 2 tappekraner, har kapasitet til 2 fat til i skapet, så blir nok utvidet etter hvert. Gjæringsskapet står til venstre for vasken.

Ellers er det vel ikke stort mer å fortelle, vurderte å male, men syntes kryssfineren var litt stilig, mulig jeg går tilbake på dette på senere tidspunkt. Den lampen i midten er ikke behagelig for øyet og må skiftes ut. Har opplegg for sluk i planene dersom jeg finner ut at det er nødvendig, gulvet er av vinyl og tåler en del søl. Må få noen bilder på veggen og, men det er heller lite prioritert for tiden.

Hadde første bryggedag i kveld og ting gikk som forventet. Altså, et par tilfeller av idioti og svak planlegging skapte utfordringer. Men ingenting som ikke kan løses med bedre avtrekk og innkjøp av et par ekstra kraner til pumpen.

20201121_1911333.jpg ny.jpg ber.jpg

Brede, GardQ, Janea og 15 andre liker dette.
  11. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så kul bryggebod! Gratulerer! :)
    Tar gjerne et bilde av hele det oppgraderte hageområdet også, da jeg har behov for både inspirasjon og motivasjon til min...

Rikard liker dette.
  12. Rikard

Rikard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takker for det. Hagebilde tenker jeg det er greit å vente litt med. Har ikke fått ryddet unna alt av kapp og det flyter med byggavfall. Skal se om jeg kan huske på det når jeg har fått ryddet opp

Ekornskurken liker dette.
  13. Bjørnar E

Bjørnar E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja den et det,e kasta ut noe i vinter runt 22 og da e dro på jobb runt 5,30 var det smuler der og masse elgspor i snyen

Ole Mørkved liker dette.
  14. Bjørnar E

Bjørnar E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Meget bra jobba med bar/bryggeri

Del denne siden