Her er noen bilder som viser det nye bryggeriet mitt! Et 100% Corona-prosjekt som av alle ting ble kickstartet av min samboer. Flyttet til nåværende hus for 5 år siden, har siden hatt som drøm å lage "bod" i hagen dedikert til brygging/bar. Mye av hagen var bare rot og etter en heller lite trivlelig pølsegrilling i buskaset i påsken 2020 var det min samboers ide at vi skulle gjøre noe med det. Så 6 tonn betong(blandet sjøl og muret i bøtte og murerspade), 140 systemblokker, 30 kvm platting, totalt 16 kubikk med masser og jord, utallig planker, lekter k-virke, plater og isolasjon er det endelig ferdig! Min lille drøm i hagen! Sleve hagen har fått seg en solid oppgradering og jeg har som sagt fått bryggeboden oppført. Helt magisk å bli ferdig.
Bryggeriet er ca 17kvm. Bar er laget av kvirke og kryssfiner, kledd inn i bambusspiler og med ikea benkeplate. Brykkebenken er kjøkken fra Ikea og litt reodor-felgen løsninger. Hyllen over bryggebenken er skjev, der mangler jeg noen skikkelige hylleknekter for å få rettet opp i det. Mangler og en del flasker for å få det skikkelig, problemet er at jeg eller andre i husstanden drikker annet en øl og vin, så det får komme med tiden. Avtrekksløningen var som forventet, boss, men det ordner jeg opp i. Bryggeriet har 16amp kurs inn og en ekstra skjøteledning, som takler fulle 16a, fra annen kurs for å drive induksjonsplaten. Skjøteledning kommer inn via grunnmuren og er skjult i det daglige. har laget det slik at den enkelt kan fjernes og erstattes dersom nødvendig. Strømmen var intet problem, plenty av ampere til å drive alt samtidig.
Vann er levert via det Tess kalte hageslange som "burde vært godkjent for drikkevann", den er gravd ned og kobles av og på for hver gang, kostnaden ved skikkelig innlagt vann hadde blitt for stor. Samme løsnignen her som for skjøteledning, kommer via grunnmuren og kan enkelt skiftes ut.
Avløpet går rett ut av veggen og ned grøft som heller bort fra bryggeriet.
Laget meg kegerator med 2 tappekraner, har kapasitet til 2 fat til i skapet, så blir nok utvidet etter hvert. Gjæringsskapet står til venstre for vasken.
Ellers er det vel ikke stort mer å fortelle, vurderte å male, men syntes kryssfineren var litt stilig, mulig jeg går tilbake på dette på senere tidspunkt. Den lampen i midten er ikke behagelig for øyet og må skiftes ut. Har opplegg for sluk i planene dersom jeg finner ut at det er nødvendig, gulvet er av vinyl og tåler en del søl. Må få noen bilder på veggen og, men det er heller lite prioritert for tiden.
Hadde første bryggedag i kveld og ting gikk som forventet. Altså, et par tilfeller av idioti og svak planlegging skapte utfordringer. Men ingenting som ikke kan løses med bedre avtrekk og innkjøp av et par ekstra kraner til pumpen.
Vis vedlegget 48122 Vis vedlegget 48123 Vis vedlegget 48124