Vurdering forbedømming kontra klassefinaler

Martin E skrev:
Når det gjelder forespørselen om å få noen til å smake på en flaske til, tror jeg vi må avslå den. Det er rett og slett for mye stress å få til. :)

Fullstendig forståelig.
Jeg får satse på å få noen Trondheimssmakere til å ta en slurk.
 
Shea-Arne skrev:
Lars er flink med smaksløkene så vidt jeg har fortstått :) Du kan spørre han --> Lars Gullichsen
Lars er definitivt mannen å spørre.

Om du imidlertid også er interessert i å høre en lekmanns vurdering, og av og til kjører forbi Melhus - så smaker jeg mer enn gjerne.
 
Sånn generelt er det også slik at man bør kunne stå inne for alle flaskene man sender til NM. Det er all mulig grunn til å gjøre seg litt ekstra flid med disse flaskene; steke dem litt ekstra, dobbel dose starsan, sjekke korkene ekstra osv.

I de tilfellene der dommerne ba om nye flasker, var det forøvrig ingen som hadde feil på kun den ene flaska.
 
Børge B skrev:
Shea-Arne skrev:
Lars er flink med smaksløkene så vidt jeg har fortstått :) Du kan spørre han --> Lars Gullichsen
Lars er definitivt mannen å spørre.

Om du imidlertid også er interessert i å høre en lekmanns vurdering, og av og til kjører forbi Melhus - så smaker jeg mer enn gjerne.

Da forespør jeg Lars, takk for hjelpen.
Jeg kjører dessverre bare sykkel (fattig student som bruker alle pengene på bryggeutstyr), men om jeg skulle sykle forbi med en flaske i sekken, skal du få den. ;D


Jeg må nevne at min higen etter å få testet en flaske til på noen som helst måte må forståes som om jeg er missfornøyd med dommere/kommité/whathaveyou,
jeg har ingenting å utsette på noen, og synes de alle har gjort en fantastisk jobb.
Mine hensikter er kun å kunne forbedre ølet mitt.
 
Knut André skrev:
Børge B skrev:
Shea-Arne skrev:
Lars er flink med smaksløkene så vidt jeg har fortstått :) Du kan spørre han --> Lars Gullichsen
Lars er definitivt mannen å spørre.

Om du imidlertid også er interessert i å høre en lekmanns vurdering, og av og til kjører forbi Melhus - så smaker jeg mer enn gjerne.

Da forespør jeg Lars, takk for hjelpen.
Jeg kjører dessverre bare sykkel (fattig student som bruker alle pengene på bryggeutstyr), men om jeg skulle sykle forbi med en flaske i sekken, skal du få den. ;D


Jeg må nevne at min higen etter å få testet en flaske til på noen som helst måte må forståes som om jeg er missfornøyd med dommere/kommité/whathaveyou,
jeg har ingenting å utsette på noen, og synes de alle har gjort en fantastisk jobb.
Mine hensikter er kun å kunne forbedre ølet mitt.
Jeg bistår også gjerne som lekmann. Bor på Ila i Trondheim :)
 
gustavf skrev:
Sånn generelt er det også slik at man bør kunne stå inne for alle flaskene man sender til NM. Det er all mulig grunn til å gjøre seg litt ekstra flid med disse flaskene; steke dem litt ekstra, dobbel dose starsan, sjekke korkene ekstra osv.
I de tilfellene der dommerne ba om nye flasker, var det forøvrig ingen som hadde feil på kun den ene flaska.

jeg beklager på det sterkeste at jeg har levert infisert øl. jer er veldig flau.
har forresten aldri vært borti infisert øl. jeg tappet 6 flasker og smakte på to, disse var bra.
jeg har ikke tappet veldig mye flasker, så må nok trene litt og forbedre rutiner til neste NM. ser for meg at baking i stekeovn er greia, tror ikke at jeg skal doble starsan bruken da den er ganske heftig fra før.
 
For det første kan det være vanskelig å kjenne en begynnende infeksjon om man ikke er trent. Det kan også være smaker som minner om infeksjon som ikke er det og en infeksjon kan gi bare en forsiktig smak.

Jeg antar det er snakk om deltagernummer 329. Denne var jeg med å bedømme i første omgang, men jeg klarer ikke helt å huske ølet. Når jeg leser mitt dommerskjema, så er det et par hint om mulig infeksjon også der: Overkarbonering (skummet kommer ut av flaska når den åpnes), hint av røyk og jordaktig aroma. Infeksjon kan komme litt forskjellig fra flaske til flaske, i tillegg til at ølet står ei uke ekstra i romtemperatur før finalesmakinga, så det høres sannsynlig ut at det var en merkbar infeksjon i klassefinalen.
 
gustavf skrev:
For det første kan det være vanskelig å kjenne en begynnende infeksjon om man ikke er trent. Det kan også være smaker som minner om infeksjon som ikke er det og en infeksjon kan gi bare en forsiktig smak.

Jeg antar det er snakk om deltagernummer 329. Denne var jeg med å bedømme i første omgang, men jeg klarer ikke helt å huske ølet. Når jeg leser mitt dommerskjema, så er det et par hint om mulig infeksjon også der: Overkarbonering (skummet kommer ut av flaska når den åpnes), hint av røyk og jordaktig aroma. Infeksjon kan komme litt forskjellig fra flaske til flaske, i tillegg til at ølet står ei uke ekstra i romtemperatur før finalesmakinga, så det høres sannsynlig ut at det var en merkbar infeksjon i klassefinalen.

Missforstår jeg, eller er det mulig at deltagere i NM også er dommere? Inhabilitet?
 
Serigs™ skrev:
Missforstår jeg, eller er det mulig at deltagere i NM også er dommere? Inhabilitet?

Det er mulig, ja, men man skal ikke dømme i en klasse man deltar i selv.

I år måtte vi gjøre et unntak fra dette. På siste dag med forbedømming fikk vi forfall på en dommer og ettersom det ikke var flere kvelder igjen, var vi mer eller mindre nødt til å få bedømt alle gruppene. Da var jeg med og dømte sterke lagere og den lille gruppa "annen sterkøl", selv om jeg deltok med øl i "imperial porter"-gruppa.
 
Serigs™ skrev:
Missforstår jeg, eller er det mulig at deltagere i NM også er dommere? Inhabilitet?

Det er veldig uheldig, men et resultat av at Norbrygg har tilgang på alt for få dommere, dessverre.
 
Bjarte H skrev:
Knut André skrev:
Børge B skrev:
Shea-Arne skrev:
Lars er flink med smaksløkene så vidt jeg har fortstått :) Du kan spørre han --> Lars Gullichsen
Lars er definitivt mannen å spørre.

Om du imidlertid også er interessert i å høre en lekmanns vurdering, og av og til kjører forbi Melhus - så smaker jeg mer enn gjerne.

Da forespør jeg Lars, takk for hjelpen.
Jeg kjører dessverre bare sykkel (fattig student som bruker alle pengene på bryggeutstyr), men om jeg skulle sykle forbi med en flaske i sekken, skal du få den. ;D


Jeg må nevne at min higen etter å få testet en flaske til på noen som helst måte må forståes som om jeg er missfornøyd med dommere/kommité/whathaveyou,
jeg har ingenting å utsette på noen, og synes de alle har gjort en fantastisk jobb.
Mine hensikter er kun å kunne forbedre ølet mitt.
Jeg bistår også gjerne som lekmann. Bor på Ila i Trondheim :)

Jeg tror jeg har klart å identifisere probleme i ølen nå, med dommerskjema i hånden og kritisk sans, så jeg tar heller i mot deres hjelp på en annen øl senere.
(Jeg liker å gi vekk øl: da får jeg både tilbakemeldinger, og jeg får bryggget oftere.)

Forøvrig synes jeg ølen fremdeles er god, så jeg omklassifiserer den herved fra Porter til "Sprudleøl med Eplesmak" (For mye acetaldehyd og CO2 var blant tilbakemeldingene)
 
I og med at hobbyen vår har blitt så sinnsykt stor som den er blitt tror jeg styret bør tenke stort i årene som kommer.. Da mener jeg stort på alle mulige områder.. Store lokaler til nm, store dommerporteføljer, stort støtteapparat, stort styre, osv osv osv.. Kun ved å være overforberedt er man forberedt! Da slipper vi så mye knussel i etterkant! Gleder meg allerede til nm neste år :) jeg sier bare Norges varemesse på Lillestrøm. Det burde være stort nok
 
Tilbake
Topp