Tråden for dumme spørsmål.

Hei. Jeg har funnet et gammelt gjæringskar som rommer 25 l hos min far, men jeg har ikke utstyr nok til å lage mer enn 14l øl. Er det ok å ha 14l til gjæring på et 25 l kar?
Hilsen ferskenpels.
 
Vi er selve defenisjonen av nybegynnere.
Etter å ha lest litt her må jeg vedgå at jeg er blitt litt forvirret.
Vi satte en pale ale forrige søndag, ca 45L. Alt utstyr, råvarer, mm er kjøpt på Bryggeland i oslo.

Butikkmannen der anbefalte oss å flaske etter ca 1 uke på gjæringskar, så vi tenkte å gå i gang i kveld. Er dette for tidlig?

Øllet hadde en OG på rundt 50 og gjæret på ca 20 grader om det er av betydning. Har ikke fått målt FG enda.

Edit; Er det nødvendig å desinfisere splitter nye flasker..?
 
Sist redigert av en moderator:
Vi er selve defenisjonen av nybegynnere.
Etter å ha lest litt her må jeg vedgå at jeg er blitt litt forvirret.
Vi satte en pale ale forrige søndag, ca 45L. Alt utstyr, råvarer, mm er kjøpt på Bryggeland i oslo.

Butikkmannen der anbefalte oss å flaske etter ca 1 uke på gjæringskar, så vi tenkte å gå i gang i kveld. Er dette for tidlig?

Øllet hadde en OG på rundt 50 og gjæret på ca 20 grader om det er av betydning. Har ikke fått målt FG enda.
Uten å måle lik gravity flere ganger over noen dager, ville jeg ikke flasket så tidlig.
Jeg venter alltid to uker, gjerne litt lengre før jeg flasker.
Gjæren rydder litt ekstra opp etter seg, hvis du lar den stå litt.
 
Det anbefales å vente til det har stått 14 dager til gjæring.

Jeg venter så å si alltid 14 dager, men har laget en "turn around beer" som jeg keget etter 5 dager. Kun for å teste. Ble bra etter endel lagring. Men vil ikke anbefale dette.
 
Tusen takk for tilbakemelding! :)

Når jeg først er i gang - vi har satt ett brygg tidligere, dette har stått på flasker i en uke. Vi brukte sukkerlake til karbonisering.
Jeg åpnet en flaske for å sjekke om det var noe fart, det var det! Men det skummet, type, det tok aldri slutt! Mentos i colaflaske med mindre trykk.
Dette er ett hvete-øl, noen som har anelse hva som forårsaker dette?
 
Tusen takk for tilbakemelding! :)

Når jeg først er i gang - vi har satt ett brygg tidligere, dette har stått på flasker i en uke. Vi brukte sukkerlake til karbonisering.
Jeg åpnet en flaske for å sjekke om det var noe fart, det var det! Men det skummet, type, det tok aldri slutt! Mentos i colaflaske med mindre trykk.
Dette er ett hvete-øl, noen som har anelse hva som forårsaker dette?
Etter hva jeg selv erfarte med noen øl så burde de kjøles godt og en stund før de åpnes. Hadde som sagt en batch hvor jeg slet mye med dette, løste det ved å ha de i kjøleskapet minst 1 døgn.

Det kan også være en infeksjon som forusaker dette, men der har jeg verken erfaring eller kunskap til å ytre noe..
 
Litt vanskelig å si uten noe informasjon. Men her er noen alternativer til årsak.

Hvis ølet var varmt kan det ha noe å si. Hvis det var kaldt kan du ha tatt i litt med sukkerlaken.
Eller om dere ikke har fått til å blande ut laken tilstrekkelig før dere fylte flaskene.
I verstefall kan du ha fått en infeksjon.
 
Hei! Holder på å brygge en kølsch, og skal senere i dag lage en voss oregonian klone..

Kølschen skal etter oppskrift med saflager s-23 gjær, gjæres på 16 grader.
Voss oregonian med safale us-05 skal gjære på 18-21 grader.. jeg har bare et gjæringsskap/fryser med tempkontroller..

Noen anbefaling til en felles temp?
 
Hei! Holder på å brygge en kølsch, og skal senere i dag lage en voss oregonian klone..

Kølschen skal etter oppskrift med saflager s-23 gjær, gjæres på 16 grader.
Voss oregonian med safale us-05 skal gjære på 18-21 grader.. jeg har bare et gjæringsskap/fryser med tempkontroller..

Noen anbefaling til en felles temp?
US-05 er for det meste grei, selv om du ligger litt lavt. Hvis du har en ekstra STC e.l. Liggende så kan du kjøpe varmebånd og sette på den som skal være varmest. Da kan skapet stå til 16 grader (målt på kölschen) og varmebåndet stå på den andre og holde den på ca 18.
Hvis du ikke har annen mulighet hadde jeg gått for 17-18 som kompromiss.
 
Kan jeg bruke en gammel frys (med enkle modifikasjoner) som kjøling til fat hvis hvis jeg skal bygge meg et Tappetårn? Skal CO2flaska stå kaldt?
 
Tilbake
Topp