The grainfather.

Ble veldig nysgjerrig på denne Grainfather selv når jeg så den på bryggselv sine nettsider igår. Har selv begynt å leike med tanken på å gå over i braumeisterligaen iløpet av sommeren/høsten, så måtte sjekke ut hva denne maskina kan tilby. Ser ut til å være en mye av det samme som en BB30 med de fleste nødvendige mods og smarte løsninger, mye av dette har jeg alt gjort på min BB30. Så tror ikke dette er maskina for meg i denne omgang, men det ser absolutt ut til å være en verdig mellomklasse mellom BB30 og Speidel 20.

Vil anbefale de som er intressert i en grundig test å se på denne.

Han brygger helt likt oppskrift på en Grainfather og Speidel 20, og han gjør det som om det skulle vært første gang han brygget. Så begge maskinen kan helt sikkert brygge mye bedre når du har brukt de noen ganger, men du får en godt innblikk i hvilke utfordringer du vil møte på og hvilke prossesser som kan forbedres.
Forskjellene på kvalitetet av ølet som ble produsert i de to forskjellige er enda ikke testet da part3 ble publisert for 5 dager siden.

Someone give this poor guy a mashpaddle!! Mange tror det er bare å slenge oppi kornet i maltrøret, ha på silene, trykke "play" og la pumpene gjøre jobben. Selv om det er gjennomstrømning vil det fremdeles bli formidable klumper og tørre parti i gristen ved manglende utrøring og man taper mye effektivitet.
 
Skal gå til innkjøp av en Grainfather etterpå, er det noe jeg burde kjøpe med for å gjøre det lettere/bedre under bryggeprosessen? (Har standard BIAB utstyr fra før av)
 
Skal gå til innkjøp av en Grainfather etterpå, er det noe jeg burde kjøpe med for å gjøre det lettere/bedre under bryggeprosessen? (Har standard BIAB utstyr fra før av)
Ville også vurdert sterkt et humle filter, hvis du er et humle hode. Blir fort dårlig gjennomstrømning i motstrømskjøleren, hvis filteret er dekket. Selv gikk jeg for denne
Screenshot_2015-07-01-10-43-20.png
 
Ville også vurdert sterkt et humle filter, hvis du er et humle hode. Blir fort dårlig gjennomstrømning i motstrømskjøleren, hvis filteret er dekket. Selv gikk jeg for denne
Vis vedlegget 19441
Bestill samtidig en Blichmann Thrumometer, http://www.bryggselv.no/Bryggeutstyr/Kjøling/Tilbehør/Blichmann-ThruMometer-400017-p0000000377
Stikk den bare inn i slangen ut av kjøleren og du får god kontroll på temperaturen på vørteren som går i gjæringsbøtta.

Takk! Så ikke dette før nå, men skal stikke innom bryggselv på vei hjem fra jobb imorgen og plukke opp. Første batch står til kok nå! Helt frelst :rolleyes::rolleyes:. Litt annet enn et enkelt (men ikke dårlig) BIAB oppsett. Blir vel nok øl utover høsten ja! :)
 
Er det noen som har byttet ut kontrolleren med en STC-1000? I så fall hadde det vært interessant å visst litt om det fungerer greit og hvilke settpunkter som brukes. Som for eksempel"SO Strike output (also used to reach hotbreak and between mash steps) 0-200%" og " bO Boil output 0-200%"
Er det bryet verd å bytte denne hvis man likevel bruker appen som er laget for GF?
 
Er det noen som har byttet ut kontrolleren med en STC-1000? I så fall hadde det vært interessant å visst litt om det fungerer greit og hvilke settpunkter som brukes. Som for eksempel"SO Strike output (also used to reach hotbreak and between mash steps) 0-200%" og " bO Boil output 0-200%"
Er det bryet verd å bytte denne hvis man likevel bruker appen som er laget for GF?

Jeg har byttet til stc1000p-ovbsc.
SO 100
BO 100

Mener jeg satte 75 på Mash Output

Det denne gir deg er automatisk stegmesking og kan ikke erstattes av appen. Men den er litt mer komplisert å programmere, ihvertfall de første gangene. Det er ikke noe hast å bytte ut, så kos deg med den slik den er. Og bruker du appen, og legger inn stegene der, så får du påminnelse om temp økning og humletilsetninger. Det fungerer supert
 
Takker. Blir nok noen brygg før jeg tenker på å bytte til STC-1000. Men appen virker jo å være bra så da blir det bare noen tastetrykk ekstra når den sier fra, sånn som den er originalt :)
 
Hei.
Jeg satte mitt aller første kornbrygg i går, på Grainfather, men hadde litt problemer med å få en skikkelig god kok.
Temp stoppet på 99, og gikk aldri i "HH". Endte opp med å bruke lokket halveis på store deler av koketiden for å få en bedre kok.
Kan dette skyldes at jeg drev på ute, og at det ble for kjølig rundt?
Gikk vel litt i nybegynner-fellen, og glemte å notere ned hvor mye som fordampet, men tror det var rundt 2-3 liter på 90 min...

Kan man evt bruke liggeunderlag under kok? Har skjært til ett jeg pakker rundt under mesk, men usikker på hvor mye varme det tåler.
 
Bruker ett liggeunderlag rundt den når jeg brygger ute. Gikk greit i ca 10 pluss og vind.
Fordamper ca 3l i timen.
 
Gjorde en dobbelbock i grainfatheren med 8,4 kg malt til mesk, og 25 liter batch. Her er noen erfaringer.

Jeg hadde planlagt 3 stegs infusjonsmesk med dekoksjon.
Formelen med vann til mesk ble fulgt, men det gav meg et problem i første steget. Vann og malt ble såpass mye, at vannet evakuerte gjennom løftehullene til meskekorgen. Jeg mistenkte derfor at det ble dårlig sirkulasjon gjennom maltsengen.
Jeg tok derfor ut 4 liter etter 20 min, sammen med ca 1 kg malt, og gjorde en dekoksjonsmesk på dette. Da fikk jeg en normal infusjonsmesk i resten av prosessen, med god sirkulasjon i maltsengen. Dekoksjonsmesken ble tilbakeført i siste steg på utmesk. Fikk OG 1.080 som var spot on.
Malt som var benyttet var (husker ikke prosentene, har det i loggen): Munich, pilsner, caramunich 2, special B og chocolate. Humlet med perle og saaz. Står nå til gjæring med undergjær. Er tenkt som juleøl. Gleder meg :)
 
Gjorde en dobbelbock i grainfatheren med 8,4 kg malt til mesk, og 25 liter batch. Her er noen erfaringer.

Jeg hadde planlagt 3 stegs infusjonsmesk med dekoksjon.
Formelen med vann til mesk ble fulgt, men det gav meg et problem i første steget. Vann og malt ble såpass mye, at vannet evakuerte gjennom løftehullene til meskekorgen. Jeg mistenkte derfor at det ble dårlig sirkulasjon gjennom maltsengen.
Jeg tok derfor ut 4 liter etter 20 min, sammen med ca 1 kg malt, og gjorde en dekoksjonsmesk på dette. Da fikk jeg en normal infusjonsmesk i resten av prosessen, med god sirkulasjon i maltsengen. Dekoksjonsmesken ble tilbakeført i siste steg på utmesk. Fikk OG 1.080 som var spot on.
Malt som var benyttet var (husker ikke prosentene, har det i loggen): Munich, pilsner, caramunich 2, special B og chocolate. Humlet med perle og saaz. Står nå til gjæring med undergjær. Er tenkt som juleøl. Gleder meg :)

Brygget Gahr's Santa's self-medication i dag, med 7,55 kg. malt. Opplevde det samme som deg, overflow til løftehullene under mesking... Fikk utbytte på 81% (hvis jeg har klart å regne riktig), det skal vel likevel være brukbart, omstendighetene tatt i betraktning?

Hvordan fungerer forresten humlefilteret du kjøpte? Filteret i Grainfatheren blir jo nesten tett med en gang. Tror jeg brukte langt borti en time på å få vørteren gjennom motstrømskjøleren i kveld, det er 3 ganger så lang tid som folkene bak bryggeren hevder er normalt.
 
Brygget Gahr's Santa's self-medication i dag, med 7,55 kg. malt. Opplevde det samme som deg, overflow til løftehullene under mesking... Fikk utbytte på 81% (hvis jeg har klart å regne riktig), det skal vel likevel være brukbart, omstendighetene tatt i betraktning?

Hvordan fungerer forresten humlefilteret du kjøpte? Filteret i Grainfatheren blir jo nesten tett med en gang. Tror jeg brukte langt borti en time på å få vørteren gjennom motstrømskjøleren i kveld, det er 3 ganger så lang tid som folkene bak bryggeren hevder er normalt.
Jeg fikk humlefilteret dagen etter jeg brygget, så har ikke fått prøvd det enda :) var lang leveringstid fra Kina. Virker dog som god kvalitet. Skal prøves på neste brygg. Doppelbock'en var såpass lite humlet likevel. Det jeg gjorde på brygget før (en Fløien klone med mye humle) var at jeg whirlpool'et. Det hadde god effekt.
 
Jeg fikk humlefilteret dagen etter jeg brygget, så har ikke fått prøvd det enda :) var lang leveringstid fra Kina. Virker dog som god kvalitet. Skal prøves på neste brygg. Doppelbock'en var såpass lite humlet likevel. Det jeg gjorde på brygget før (en Fløien klone med mye humle) var at jeg whirlpool'et. Det hadde god effekt.
OK, skjønner. Hos meg er nok å kjøre sirkulering for å desinfisere kjøleren i 10 minutter, så er det nesten tett. Opplevde det samme med mitt første brygg, en belgisk blonde. Spørs om et humlefilter er veien å gå.
 
Da har de designet et nytt filter, det var nok nødvendig.
Vis vedlegget 19915
Skjønner ikke helt hvordan dette kan bli bedre. Og ettersom hullene kun er på undersiden i følge den new zealandske siden, så betyr det at den svarte tuten går nedover ?
Men genialt om den fungerer, sikkert ikke så dyre delen heller akkurat. Spørs når den blir tilgjengelig her hjemme.
Har selv lurt på en slik lautherhexe https://store.brewpi.com/featured/brewpi-matmill-lauterhexe-kit-npt, men ikke sjekket om det er noen grei måte å få montert den på og om det er 1/2" NPT på Grainfatheren mot pumpa.
 
Skjønner ikke helt hvordan dette kan bli bedre. Og ettersom hullene kun er på undersiden i følge den new zealandske siden, så betyr det at den svarte tuten går nedover ?
Men genialt om den fungerer, sikkert ikke så dyre delen heller akkurat. Spørs når den blir tilgjengelig her hjemme.
Har selv lurt på en slik lautherhexe https://store.brewpi.com/featured/brewpi-matmill-lauterhexe-kit-npt, men ikke sjekket om det er noen grei måte å få montert den på og om det er 1/2" NPT på Grainfatheren mot pumpa.
Det ser ut som det er hull rundt hele, og kun lukket i toppen. Den skal stå vertikalt. Blir spennende å prøve ut. Det filteret har vært en stor svakhet hos meg, har sågar gått til innkjøp av et humle filter.
 
Tilbake
Topp