Nitrogen gass

Hei
Sliter med å finne hva jeg kan bruke som nitrogen tilførsel, vet man får små patroner, men syns det blir mye styr å bytte disse hele tiden, min lokale co2 fyller sier han også kan fylle nitrogen men da på en egnet flaske, noe en vanlig co2 flaske ikke er, ser det selges flasker i statene og på e-bay, men norsk adapter koster 622,- uten frakt så blir brått ganske dyrt.

Fant denne som en mulig løsning:
no.frederiksen.eu/shop/product/nitrogen-gass-1000-ml

Går det an å bruke denne?
gir den høyt nok trykk?
 
Sist redigert:
Vet det ikke er en blandingsgass som beergas, så blir å bruke den som drivgass på co2 karbonert øl, + må vel etterfylle litt co2 underveis også?
 
Har sett den, blir litt for stor og dyr.
Vil helst ha noe mindre siden jeg også har tappekran på hytta, mindre å drasse på.

Den her kan også være aktuell:
m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=61037933&q=Nitrogen+gass&ref=fas

Men syns den lille som jeg linket til først passet bedre.
 
Hei

Ser at du ikke er interessert i småpatroner, men er det fordi du drikker sjukt mye øl eller er det fordi du er redd du må bytte patron ofte ?

Kjøpte meg denne http://tapcooler.no/no/tilbehor-c-2/nitroregulator-p-5

Når jeg skulle sette opp min nye stout kran, laget en havre stout til en kompis og startet letting etter nitrogen eller beergas. Men som det vite seg å være veldig vanskelig eller utrolig kostbart. Fant ut at løsningen til tapcooler var ok for meg og 10 patroner kostet mellom 99-119 på det flestekjøkke utstyr sjappene. På en 12 liter cornelius fat så byttet jeg patron 2 ganger (totalt 3 patroner) og syntest dette var svært lettvint.. Karbonerte stouten ganske lavt og ha i litt ekstra co2 før jeg byttet patron. Det tar ca 0,5-1 min å bytte patron når den er tom så ikke stor arbeidet akkurat..og stouten blir god og fyldig

Uansett hva du velger så prdner det seg alikevel men håper du poster løsningen du endte på tråden. Og hadde vært gøy hvis det ordnet seg med ekte beergas.

Smakte guiness fra tap i rhodos i sommer som de kun hadde co2 tilgjenglig og det var en nedtur. Hadde problem med å skaffe beergas da de var problem med om hellas fremdeles skulle ha euro. Så da hadde de kun co2 tilgjengelig en stund

Easybrew
 
Hehe nei drikker ikke sjukt mye øl har også sett den med småpatroner, og er som du nevner at tanken er å slippe å bytte patroner ofte, selv om det ikke er så mye jobb å gjøre.
Beergas hadde vært toppers om det er mulig å skaffe, men som alternativ heller jeg mot den 1000ml flasken som jeg linken til, eneste som er teit er at det er 1500,- i minimums ordre i den butikken, og det er ikke manometer på regulatoren de selger, har spurt de, mulig det kan skaffes manometer som passer et annet sted, evnt en adapter, problemet er at jeg ikke vet str på gjengene, men kan sikkert sende en mail å spørre.

Ingen hastverk med å skaffe, må brygge en Stout og montere stout krana først :) så kan ta tid før jeg poster en mulig løsning.
 
Mener å huske at 300 bar dykkerflasker hadde innvendige gjenger. Det samme hadde 200bars flaskene hvis man skrudde ut klokobling adapteren.

Sjekk gjerne i paintballmiljøer. De bruker mye trykkluft ifra dykkerflasker
 
Det hjelper lite å bare servere stouten med nitrogen. Den må stå under trykk med co2/nitrogen blanding på 30 psi i nærmere 2 uker for å virkelig få den kremete toppen, smaken og munnfølelsen til en ekte dry stout. Å karbonere med co2 og servere med nitrogen igjennom en stout kran påvirker smaken, munnfølelse og konsistensen på ølet like mye som om man karbonerer med co2 og serverer med co2 igjennom en stout kran.

Man kan jo kanskje få en lignende effekt ved å karbonere lavt med co2 og så sette fatet under trykk med nitrogen på 30 psi i 2 uker og servere med nitrogen på 30psi igjennom en stout kran men da vil jo co2/nitrogen blandingen i fatet til slutt endres så mye at man ender opp med bare nitrogen til slutt.

Jeg bruker å sette kaldtrukket kaffe under trykk med ren nitrogen i 4 liters fat i c.a. 2 uker og serverer den igjennom stout kran og det blir meget bra, men jeg har aldri prøvd det samme med en dry stout. På dry stouter foretrekker jeg en co2/nitrogen blanding på 25/75 eller 30/70...
 
Skjønner man må ha en blanding, om ikke beergas er tilgjengelig så blir det bedre å karbonere med litt co2 og trykksette med nitrogen, får bare lette litt på trykket å sette på co2 i ny og ne.

Ikke for å spore helt av, men
den kaldpressa kaffen var interessant, lager du Dutch Coffee?
hva slags kaffe bruker du, funker det med vanlig filtermalt?
Setter du den på ca 30 psi med nitrogen?
Og hva er holdbarheten?
 
Sist redigert:
Det hjelper lite å bare servere stouten med nitrogen. Den må stå under trykk med co2/nitrogen blanding på 30 psi i nærmere 2 uker for å virkelig få den kremete toppen, smaken og munnfølelsen til en ekte dry stout. Å karbonere med co2 og servere med nitrogen igjennom en stout kran påvirker smaken, munnfølelse og konsistensen på ølet like mye som om man karbonerer med co2 og serverer med co2 igjennom en stout kran.

Man kan jo kanskje få en lignende effekt ved å karbonere lavt med co2 og så sette fatet under trykk med nitrogen på 30 psi i 2 uker og servere med nitrogen på 30psi igjennom en stout kran men da vil jo co2/nitrogen blandingen i fatet til slutt endres så mye at man ender opp med bare nitrogen til slutt.

Jeg bruker å sette kaldtrukket kaffe under trykk med ren nitrogen i 4 liters fat i c.a. 2 uker og serverer den igjennom stout kran og det blir meget bra, men jeg har aldri prøvd det samme med en dry stout. På dry stouter foretrekker jeg en co2/nitrogen blanding på 25/75 eller 30/70...

Desverre er der jo slik ikke hvermans kan kjøpe beergas da det ikke blir solgt til alle.. Nitrogen patron er en mellom løsning, har testet min stout med både co2 og nitrogen som drivgass og å bruke nitrogen tar litt lenger tid men ølet blir mye mer silk og bedre skum en med co2. Og da er det i mine øyne bedre enn kun bruke co2, ikke koster det allverden heller. Kanskje 1,5-2 kr pr halvliter ved bruk av patroner. Nå stå jo nitrogen fort på med trykk på fatet en stund da jeg ikke drikker øl hver dag. Og meg som bor på landet er dette en grei løsning da jeg ikke har pub/serveringsteder i nærheten som server øl i nærmeste omkrets..

Så da er jo de som bor i byene mer heldig med pub med godt utvalg øl som en kan ta en tur innom en kveld i blant..



Easybrew
 
Skjønner man må ha en blanding, om ikke beergas er tilgjengelig så blir det bedre å karbonere med litt co2 og trykksette med nitrogen, får bare lette litt på trykket å sette på co2 i ny og ne.

Ikke for å spore helt av, men
den kaldpressa kaffen var interessant, lager du Dutch Coffee?
hva slags kaffe bruker du, funker det med vanlig filtermalt?
Setter du den på ca 30 psi med nitrogen?
Og hva er holdbarheten?

Ja... Jeg vet ikke hvor mange patroner du evt. bruker på det, men om jeg ikke hadde co2/n2 blanding ville jeg nok karbonert først med co2 og så trykksatt med nitrogen til 30 psi og latt stå så kaldt som mulig i c.a. 2 uker.

Ang. kaldpressa kaffe, så kjøper jeg kaffebønner på meny fra "Coffee of the world" serien. Kverner veldig grovt, har i kaldt vann fra springen og lar det stå kaldt i kjøleskapet i c.a. 24 timer før jeg filtrerer ut bønnene og fater kaffen. Setter trykk med nitrogen... c.a. 30-40 psi og lar stå kaldt i 2 uker. Serverer på egen stout kran. (Ikke samme som jeg bruker til øl. Kaffe smaken setter seg skikkelig i ølslangen!)

Blir meget bra synes jeg. Smooth og kremete. Veldig lite bittert/syrlig sammenlignet med varmtraktet kaffe.
 
Desverre er der jo slik ikke hvermans kan kjøpe beergas da det ikke blir solgt til alle.. Nitrogen patron er en mellom løsning, har testet min stout med både co2 og nitrogen som drivgass og å bruke nitrogen tar litt lenger tid men ølet blir mye mer silk og bedre skum en med co2. Og da er det i mine øyne bedre enn kun bruke co2, ikke koster det allverden heller. Kanskje 1,5-2 kr pr halvliter ved bruk av patroner. Nå stå jo nitrogen fort på med trykk på fatet en stund da jeg ikke drikker øl hver dag. Og meg som bor på landet er dette en grei løsning da jeg ikke har pub/serveringsteder i nærheten som server øl i nærmeste omkrets..

Så da er jo de som bor i byene mer heldig med pub med godt utvalg øl som en kan ta en tur innom en kveld i blant..



Easybrew

Sant nok. Blir kanskje dyrt for en gjennomsnittlig hjemmebrygger å skaffe seg beergas, men for meg så er det en investering som er verdt hvert eneste øre.

Om man velger nest beste løsning, som virker å være nitrogen patroner, så ville jeg i det minste karbonert med co2 til et lavt nivå først... og så trykksatt med nitrogen til 30 psi og latt det stå trykksatt på 30 psi i to uker (eventuellt sjekket og toppet opp med nitrogen når trykket synker for å opprettholde trykket på 30 psi). Man bruker kanskje ett par nitrogen patroner på å gjøre det slik, men det blir etter min mening sååååååå mye bedre enn å bare servere på nitrogen.

Forskjellen blir (som jeg ser det) samme som forskjellen på å en ekte guinness og en dry stout, lett karbonert med co2, servert på en håndpumpe med "tight northern" sparkler.

Begge gir godt resultat, men gir også to veldig forskjellige øl...
 
Ja... Jeg vet ikke hvor mange patroner du evt. bruker på det, men om jeg ikke hadde co2/n2 blanding ville jeg nok karbonert først med co2 og så trykksatt med nitrogen til 30 psi og latt stå så kaldt som mulig i c.a. 2 uker.

Ang. kaldpressa kaffe, så kjøper jeg kaffebønner på meny fra "Coffee of the world" serien. Kverner veldig grovt, har i kaldt vann fra springen og lar det stå kaldt i kjøleskapet i c.a. 24 timer før jeg filtrerer ut bønnene og fater kaffen. Setter trykk med nitrogen... c.a. 30-40 psi og lar stå kaldt i 2 uker. Serverer på egen stout kran. (Ikke samme som jeg bruker til øl. Kaffe smaken setter seg skikkelig i ølslangen!)

Blir meget bra synes jeg. Smooth og kremete. Veldig lite bittert/syrlig sammenlignet med varmtraktet kaffe.
Spennende med kaffen. Har lest om det fra Australia.De lagret det noen mnd før servering. Hvor mye kaffe bruker du pr. liter?
 
Jeg har prøvd litt forskjellig, men jeg synes c.a. 100 gram per 1L blir ganske bra med den kaffen jeg vanligvis bruker. Jeg googla det første gangen og fant veldig mange forskjellige anbefalinger når det gjelder ratio så det er kanskje best å prøve seg fram da smak jo er veldig subjektivt. Jeg synes at med 100 gram per 1.5 liter ble kaffen litt tynn.

Her er et eksempel : http://barismo.com/pages/cold-brew-guide
 
Lurer litt på en ting vedr. beergas.
Om du har co2 og nitrogen og tomme flasker ( sodastreemflaske). Kordan blander du det da. Tenker på forholdet.
Noen som vet?
 
Du får ikke fylt det fra flaske til flaske. Sluttrykket vil bli altfor lavt. Og om hadde fått på nok trykk ved flaske til flaske fylling og du ikke har ekstremt nøyaktige trykkmålere og kompetansen til å vite hvordan de forskjellige gassene oppfører seg sammen OG hver for seg vil du ende opp med feil blanding. I verste fall kan man ende opp med å sprenge flaska eller i det minste sikkerhetsventilen på flaska om det er en co2 flaske.

Vil anbefale å overlate det til de som jobber med gass. Prøv heller metoden jeg foreslo over. Karboner først med co2 og trykksett deretter med n2. Etter en 2 ukers tid under 30psi trykk med n2 kan du servere med n2 igjennom stout kran. Burde bli mer enn bra nok... La fatet stå så kaldt som mulig. Gjerne ned mot 1-3 grader C.
 
Ja... Jeg vet ikke hvor mange patroner du evt. bruker på det, men om jeg ikke hadde co2/n2 blanding ville jeg nok karbonert først med co2 og så trykksatt med nitrogen til 30 psi og latt stå så kaldt som mulig i c.a. 2 uker.

Ang. kaldpressa kaffe, så kjøper jeg kaffebønner på meny fra "Coffee of the world" serien. Kverner veldig grovt, har i kaldt vann fra springen og lar det stå kaldt i kjøleskapet i c.a. 24 timer før jeg filtrerer ut bønnene og fater kaffen. Setter trykk med nitrogen... c.a. 30-40 psi og lar stå kaldt i 2 uker. Serverer på egen stout kran. (Ikke samme som jeg bruker til øl. Kaffe smaken setter seg skikkelig i ølslangen!)

Blir meget bra synes jeg. Smooth og kremete. Veldig lite bittert/syrlig sammenlignet med varmtraktet kaffe.
Hvor mye kaffe bruker du til 4 liter vann??
 
Tilbake
Topp