Nitrogen gass

Kan man bruke nitrogen istedenfor co2 i tappeanlegg? Hva er event fordelene / bakdelene med det?
Ren nitrogen brukes ved tapping av drikke uten kullsyre som f.eks vin. Fordelen er at drikken ikke blir karbonert. Hvis du bruker ren nitrogen til tapping av øl, vil kullsyren etter hvert gå ut av ølet. Ved tapping av øl gjennom stoutkran vil det bli små nitrogenbobler i ølet. Gir tykt skum og fyldig konsistens. For komersiell tapping av stout, brukes det en blanding av nitrogen (70-75%) og CO2 (25-30%). Kalles beer gas. Med blandingsgassen opprettholdes kullsyrenivået og skum og konsistens blir riktig. Tapping av øl med nitrogen men uten stoutkran har ikke noe for seg.
 
Det skulle vel gå fint å bruke denne no.frederiksen.eu/shop/product/nitrogen-gass-1000-ml (som det ble linket til av TS i første tråd).

Kan man ikke bare montere et manometer på en T kobling og ha en liten slangestuss mellom regulatoren til den flasken og T stykket med manometeret?
 
Det skulle vel gå fint å bruke denne no.frederiksen.eu/shop/product/nitrogen-gass-1000-ml (som det ble linket til av TS i første tråd).

Det oppgis ikke vekt på denne, men at den fyller 14 liter med normaltrykk. Med 1.250 kg pr m3 blir vel kanskje det 17.5 gram? Tror i så fall det holder til tapping av et 9-litersfat.
 
Dykkerflaske egner seg ikke til nitrogen. Nitrogen vil konstant ekspandere og krever egnede flasker

Nei. AGA selger / leier ut Nitrogen på stålflasker, 3000psi. (Dette er lukkede flasker) aka dykkerflaske!

Derimot er det sånn at flytende nitrogen ikke kan oppbevares på stengte flasker, det utvider seg nor helt j.....
 
Hei

Ser at du ikke er interessert i småpatroner, men er det fordi du drikker sjukt mye øl eller er det fordi du er redd du må bytte patron ofte ?

Kjøpte meg denne http://tapcooler.no/no/tilbehor-c-2/nitroregulator-p-5

Når jeg skulle sette opp min nye stout kran, laget en havre stout til en kompis og startet letting etter nitrogen eller beergas. Men som det vite seg å være veldig vanskelig eller utrolig kostbart. Fant ut at løsningen til tapcooler var ok for meg og 10 patroner kostet mellom 99-119 på det flestekjøkke utstyr sjappene. På en 12 liter cornelius fat så byttet jeg patron 2 ganger (totalt 3 patroner) og syntest dette var svært lettvint.. Karbonerte stouten ganske lavt og ha i litt ekstra co2 før jeg byttet patron. Det tar ca 0,5-1 min å bytte patron når den er tom så ikke stor arbeidet akkurat..og stouten blir god og fyldig

Uansett hva du velger så prdner det seg alikevel men håper du poster løsningen du endte på tråden. Og hadde vært gøy hvis det ordnet seg med ekte beergas.

Smakte guiness fra tap i rhodos i sommer som de kun hadde co2 tilgjenglig og det var en nedtur. Hadde problem med å skaffe beergas da de var problem med om hellas fremdeles skulle ha euro. Så da hadde de kun co2 tilgjengelig en stund

Easybrew
Skal kjøpe stoutsettet til Tapcooler. Hvordan karbonater du stouten? Lavt selvfølgelig, men hva fungerer best?
 
Men får man tappet beer gas på en O2 4 liter? Eller MÅ man ha egene tanker? Og hvor får man eventuelt gjort dette?
 
Hvor høyt trykk er det på en flaske med nitrogen? Dykkerflasker er vel laget for bruk til 2-300 bar. Ser at en nitrogen regulator har et innløpstrykk på 230 bar. Da bør vel en dykkerflaske/røykdykkerflaske kunne brukes??
 
Flasker er laget med forskjellige gjenger for å hindre feilfylling som kan få katastrofale følger. Tror du sliter med å få noen seriøse aktører til å fylle 'feil' med vilje :)
 
Hei

Ser at du ikke er interessert i småpatroner, men er det fordi du drikker sjukt mye øl eller er det fordi du er redd du må bytte patron ofte ?

Kjøpte meg denne http://tapcooler.no/no/tilbehor-c-2/nitroregulator-p-5

Når jeg skulle sette opp min nye stout kran, laget en havre stout til en kompis og startet letting etter nitrogen eller beergas. Men som det vite seg å være veldig vanskelig eller utrolig kostbart. Fant ut at løsningen til tapcooler var ok for meg og 10 patroner kostet mellom 99-119 på det flestekjøkke utstyr sjappene. På en 12 liter cornelius fat så byttet jeg patron 2 ganger (totalt 3 patroner) og syntest dette var svært lettvint.. Karbonerte stouten ganske lavt og ha i litt ekstra co2 før jeg byttet patron. Det tar ca 0,5-1 min å bytte patron når den er tom så ikke stor arbeidet akkurat..og stouten blir god og fyldig

Uansett hva du velger så prdner det seg alikevel men håper du poster løsningen du endte på tråden. Og hadde vært gøy hvis det ordnet seg med ekte beergas.

Smakte guiness fra tap i rhodos i sommer som de kun hadde co2 tilgjenglig og det var en nedtur. Hadde problem med å skaffe beergas da de var problem med om hellas fremdeles skulle ha euro. Så da hadde de kun co2 tilgjengelig en stund

Easybrew
Har ikke fått til å bruke disse små nitrogen-patronene. Skaffet en miniregulator og et adapter fra Tapcooler, og har nå tømt 5 stk 8-grams patroner på en 19-liter. Har kun tappet 1,5 liter, og aldri oppnådd 3 bars serveringstrykk. Karbonerte med 0,5 bar CO2 på forhånd. Blir mye skum under tapping og hele skumdotten forsvinner helt etter noen minutter.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Har ikke fått til å bruke disse små nitrogen-patronene. Skaffet en miniregulator og et adapter fra Tapcooler, og har nå tømt 5 stk 8-grams patroner på en 19-liter. Har kun tappet 1,5 liter, og aldri oppnådd 3 bars serveringstrykk. Karbonerte med 0,5 bar CO2 på forhånd. Blir mye skum under tapping og hele skumdotten forsvinner helt etter noen minutter.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

1,5 og 5 patroner hørest helt feil ut. Lekkasje ? Karbonerer vel stout på 0,6-7 og setter nitropatron på ca 30 psi og har da stoutkran..
 
1,5 og 5 patroner hørest helt feil ut. Lekkasje ? Karbonerer vel stout på 0,6-7 og setter nitropatron på ca 30 psi og har da stoutkran..
Setter i en ny patron, og den klarer ikke å få trykket opp i 30 psi en gang. Akkurat som det nesten ikke er gass i de. Og da er fatet nesten fullt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp