Oksygenering av vørter, billig løsning!!

Denne er relativt gammel, men til info så selger Jula både oksygenflaske OG regulator.

Regulatoren må bestilles via telefon til kundesenteret, og det de gjør da er å bestille regulator som reservedel til sveiseapprat. De får den sendt til din nærmeste Jula-butikk på 3-4 arbeidsdager.

1 kg oxygen (uten luktstoff) 299.-

Regulator: 249.-

Diffusjonsstein: Koster ca 80.- på ebay. Velg 0,5 mikron. Søk etter "diffusion stone beer" og velg en selger med "international free shipping".

Slanger: Kjøp på ebay/lokal bryggebutikk.Du må kanskje også ha en "John guest"-kobling da nippel-diameter på "oxygen-ut" og "diffusjonsstein-inn" sikkert ikke er like.. Totalpris ca 30.-


Jula sin regulator tilhører sveisesettet: "TURBO SET 90" eller "TURBO SET 110", og produsentens delenummer for regulatoren er "R0203334" med tilnavnet "Oxygen pressure reducer Mignon with fashback arrestors".

Edit: Vedlagt produktbeskrivelse av sveiseapparat tilsendt av Jula. Regulatoren avbildet nederst på s.2
 

Vedlegg

  • 218530s.pdf
    461,1 KB · Sett: 49
Er vel forsåvidt riktig men han her skrur vel fra hverandre hele flaska?
Blir jo litt bekymra men det skal vel endel til for selvantennelse?
Fikk en skikkelig ubehagelig opplevelse nå!
Har fat og O2 utstyr i kjelleren og skulle sette opp trykket litt hvorpå hele manometeret løsner fra flaska og o2 freser ut.Jeg får koblet fra fatet og springer opp og ut i gresset med flaska hvor det står å freser ut O2.
Løper opp etter skiftenøkkel for å tenke å redde resten av gassen men,NEI.Da kommer jeg på den videoen du viste til brannmann.
Takk for det!
Detter ser ut til å gå bra bare flaska blir tom snart.Grøss og gru..Skulle vel ligget under bryggetabber.
 
Fikk en skikkelig ubehagelig opplevelse nå!
Har fat og O2 utstyr i kjelleren og skulle sette opp trykket litt hvorpå hele manometeret løsner fra flaska og o2 freser ut.Jeg får koblet fra fatet og springer opp og ut i gresset med flaska hvor det står å freser ut O2.
Løper opp etter skiftenøkkel for å tenke å redde resten av gassen men,NEI.Da kommer jeg på den videoen du viste til brannmann.
Takk for det!
Detter ser ut til å gå bra bare flaska blir tom snart.Grøss og gru..Skulle vel ligget under bryggetabber.
Får rydde litt i begrep og gasser her når man begynner å tenke om mulig litt klarere.
Kunne vel i værste fall blitt kvalt av CO2 lekkasjen.
 
Noen som vet hvor mange liter øl en slik oksygen flaske holder til? Er det bare og oppskalere 1L i 1min på 25L til 1L i 3min på 75L?
 
Noen som vet hvor mange liter øl en slik oksygen flaske holder til?

En oksygenflaske fra Jula inneholder 950 ml (0,95 liter), og er under 110 bars trykk. Vi kan gjøre et grovt overslag og si at 1 bar = 1 atm (atmosfærisk trykk). Temperatur og masse antas å være konstant.

Ved å anvende Boyle's lov (P1 x V1 = P2 x V2) får vi følgende:

V1 = (P2 x V2) / P1
V1 = (110 x 0,95) / 1
V1 = 104,5 liter

Teoretisk skal altså en slik flaske holde til å oksygenere 2612,5 liter øl ;)
 
En oksygenflaske fra Jula inneholder 950 ml (0,95 liter), og er under 110 bars trykk. Vi kan gjøre et grovt overslag og si at 1 bar = 1 atm (atmosfærisk trykk). Temperatur og masse antas å være konstant.

Ved å anvende Boyle's lov (P1 x V1 = P2 x V2) får vi følgende:

V1 = (P2 x V2) / P1
V1 = (110 x 0,95) / 1
V1 = 104,5 liter

Teoretisk skal altså en slik flaske holde til å oksygenere 2612,5 liter øl ;)

Litt mindre avansert matte gir oss da 10 øre per liter, eller kr 2,50 per 25 liters batch, i oksygenkostnader. Teoretisk, altså;).

I praksis blir det vel noe mer.
 
Er en oksygenpumpe en spesiell pumpe? Eller vil alle type pumper klare å presse ned litt oksygen i vørteren?
 
Kjøp en slik gymball, blås den opp og plasser vørterkaret oppå.
OBS! Pass på at lokket er skikkelig på, og at du dekker godt over hullet til gjærlåsen!

Så er det bare å riste avgårde uten at man blir sliten.
 
Tilbake
Topp