Tråden for dumme spørsmål.

Det kan hende, men spørsmålet var om noen har prøvd metoden jeg beskriver, ikke hva andre gjør. Likevel, takker for forslagene.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Har ikke prøvd metoden din. MEN (FYI) de gangene JEG ([emoji12]) brygger med en vanlig gil, stikker jeg om før flasking for å fjerne bunnfallet. Sukkerlaken tilsettes da i den nye gilen som det stikkes om til. Det kan godt stå litt mens flaskene renses med StarSan, for så å røre lett rundt.

Problemet med den ekstra omstikkingen er faren for oksidering. Dette har jeg løst ved å kjøpe en konisk gjæringstank med egen bunnfallsbeholder, slik at jeg slipper å stikke om.
 
Hva slags usmak da? Ølet blir veldig kjedelig hvis det ikke er nok gjær i det.
En litt besk metallisk ettersmak, men det er bare på andre uka på flaske og jeg synes den smaker bedre nå enn den gjorde forrige uke. I verste fall så er jeg paranoid. Alt med lukt farge og til og med skum tyder på at ølet er kjempebra.
 
Hei

Kan man under oppkok tilsette varmt vann slik at ønsket mengde blir mest mulig når dette har dampet bort etc, eller går dette utover kvaliteten på ferdig vare om man tilsetter mer vann?

Hvilken metode bruker folk når man skal tappe på flasker med hevert, har en flaske fyller med fjær men syntes ikke den var så ok i bruk.
Andre forslag oppsett? (tenker en annen måte en å sikle/suge på slangen)
 
Hvor tenker jeg feil her?

Har vugget inn co2 i et fat. Karboneringen
Hei

Kan man under oppkok tilsette varmt vann slik at ønsket mengde blir mest mulig når dette har dampet bort etc, eller går dette utover kvaliteten på ferdig vare om man tilsetter mer vann?

Hvilken metode bruker folk når man skal tappe på flasker med hevert, har en flaske fyller med fjær men syntes ikke den var så ok i bruk.
Andre forslag oppsett? (tenker en annen måte en å sikle/suge på slangen)

Hva mente du "blir mest mulig"? Hvis du tilsetter vann så øker du volumet, men tynner ut vørteren.
 
Hvor tenker jeg feil her?

Har vugget inn co2 i et fat. Karboneringen


Hva mente du "blir mest mulig"? Hvis du tilsetter vann så øker du volumet, men tynner ut vørteren.

Har du 30 liter fordamper dette, slik at det blir la oss si 25l, er det da stor variasjon på ferdig produkt om man tynner ut og tilsetter mer vann.
Slik at man får mer L ferdig produkt.

Eller har toget gått når man er ferdig mesket og kokt?
 
Det forrige innlegget mitt ble veldig feil. Det over sitatet skulle ikke være med. Det var noe jeg begynte å skrive før det gikk opp et lys for meg, og ble med da jeg svarte på innlegg.
 
Har du 30 liter fordamper dette, slik at det blir la oss si 25l, er det da stor variasjon på ferdig produkt om man tynner ut og tilsetter mer vann.
Slik at man får mer L ferdig produkt.

Eller har toget gått når man er ferdig mesket og kokt?

Ikke noe tog er gått. Men det blir tynnere ifht det som er ferdig resultat før utvanning.. Noen ganger kan det være ønskelig, andre ganger ikke.
 
Å tilsette vann slik at man treffer oppskriftens OG er vel innafor.
Burde ikke gi noe 'tynn' effekt i forhold til det man hadde planlagt.

Om OG er på1,045 tallet og man tynner ut til 1,035 derimot.......
blir nok for tynnt for de fleste :)

Er det ikke viktigere å treffe på sukkerinnholdet i vørteren enn å treffe antall liter?
 
Jeg har en bryggekompis som konsekvent mesker til høyere SG enn OG for oppskriften. Han koker opp noen liter vann tidlig på morgenen som han dekker til og lar kjøle til romtemp. Dette vannet er da sterilt. Når vørteren er nedkjølt måles SG og så beregner han hvor mye sterilt vann han skal tilsette for korrekt OG. Han lager forresten svært godt øl.
 
Sist redigert:
Er det noen som har erfaring med å sette varmebelte rett på EM-kolbe?

Jeg har oppsettet mitt i en kjeller, og for å ikke fyre for mye for kråka så er det egentlig litt kaldt her, har en varmeovn på timer nå, men det er masse sløsing føler jeg. Lurer på hvis noen har prøvd å sette et 25W varmebelte rett på en kolbe (har 4.5L i den nå). Tenker å sette på timer 15min på 15 min av, men er litt redd det kan bli for varmt.
 
+1

There is no such thing as a free lunch.

Han får faktisk mindre, siden meskeeffektiviteten synker når du bruker mer malt i forhold til volum:p.
Han er som meg en BIAB-brygger, så vi vet at vi opererer innenfor en verden av kompromisser, uansett. Han får altså ikke mer ut av maltet, nei.

Men det er noen fordeler, likevel:
  • Viktigst: Han har veldig god kontroll på OG uten å måtte måle dette på varm vørter.
  • Han kan få større totalvolum enn størrelsen på kokekjelen skulle tilsi (med forbehold om store øl med høy ABV der man uansett opererer på kanten av hva utstyret makter når man mesker BIAB).
  • I forhold til sluttvolumet så får han litt raskere oppvarming og nedkjøling siden deler av volumet nettopp er "OG-kalibreringsvannet" som er skilt ut for separat oppkok/nedkjøling
 
Han er som meg en BIAB-brygger, så vi vet at vi opererer innenfor en verden av kompromisser, uansett. Han får altså ikke mer ut av maltet, nei.

Men det er noen fordeler, likevel:
  • Viktigst: Han har veldig god kontroll på OG uten å måtte måle dette på varm vørter.
  • Han kan få større totalvolum enn størrelsen på kokekjelen skulle tilsi (med forbehold om store øl med høy ABV der man uansett opererer på kanten av hva utstyret makter når man mesker BIAB).
  • I forhold til sluttvolumet så får han litt raskere oppvarming og nedkjøling siden deler av volumet nettopp er "OG-kalibreringsvannet" som er skilt ut for separat oppkok/nedkjøling

Selvfølgelig:). Men @Ekornskurken og jeg er svake sjeler som har vanskelig for å motstå en fristelse - tydeligvis;).

Beklager:oops:.
 
Hei. Satte et Muntons continental pilsner sett i går. (brukte medfølgende gjær) . Selvfølgelig så klarte jeg å hive gjæren oppi før jeg hadde ristet oksygen inn i vørteren for å så begynne å riste før jeg merket det....ristet faktisk i 2 -3 min før jeg merket det. Rehydrerte heller ikke gjæren.

Spørsmålet er :
Har jeg ødelagt hele batchen nå? Drepte jeg en stor del av gjæren? Mulig å fikse? Den plopper i dag. Men må spør .

Takker som vanlig for svar.
 
Hei


Hvilken metode bruker folk når man skal tappe på flasker med hevert, har en flaske fyller med fjær men syntes ikke den var så ok i bruk.
Andre forslag oppsett? (tenker en annen måte en å sikle/suge på slangen)

Ofte bruker jeg dunk med kran og da fester jeg flaskefylleren (som har fjær) med et lite silikonslange på kranen. Fungerer veldig bra.
Når jeg ikke har kran, har jeg en hevert med pumpe som jeg fester på bøttekanten med en dertil egnet klype. Flaskefylleren festes i enden av hevertslangen. Hevertslangen min er litt for lang så det blir en tanke klønete. Pass bare på at flaskefylleren er åpen når du pumper med heverten.
 
Hei. Satte et Muntons continental pilsner sett i går. (brukte medfølgende gjær) . Selvfølgelig så klarte jeg å hive gjæren oppi før jeg hadde ristet oksygen inn i vørteren for å så begynne å riste før jeg merket det....ristet faktisk i 2 -3 min før jeg merket det. Rehydrerte heller ikke gjæren.

Spørsmålet er :
Har jeg ødelagt hele batchen nå? Drepte jeg en stor del av gjæren? Mulig å fikse? Den plopper i dag. Men må spør .

Takker som vanlig for svar.

RDWHAHB - og følg med på hva som skjer. Stopper den opp, får du lage en liten sats og hive oppi når den har begynt å hufse seg.
 
Dumt mattespørsmål:

Seglasset mitt er kalibrert til 90c. Nå etter nedkjøling er volumet 3% mindre enn det seglasset er kalibrert for. Jeg måler 16L på seglasset, hvor mye har jeg?
 
Tilbake
Topp