Tråden for dumme spørsmål.

Et Lite spørsmål. Hvor stor krise er det at jeg ikke fikk silt ut all humlen jeg brukte i koken når jeg hadde alt i bøtta? Eller har jeg misforstått noe? :)
 
Et Lite spørsmål. Hvor stor krise er det at jeg ikke fikk silt ut all humlen jeg brukte i koken når jeg hadde alt i bøtta? Eller har jeg misforstått noe? :)
Ingen krise. Det synker til bunns og legger seg sammen med gjæra. Hvis du vil ta vare på gjæra kan du vaske det etter du har flaska ølet (eller hva du nå skal med det).
 
Det er diskutabelt det der med å helle alt over i gjæringskaret. Du får med alt materialet fra hot break'et, og det er visst ikke så gunstig, skjønt det kan umulig gjøre stor forskjell, heller. Folk får jo godt øl. (Men du kan unngå det meste av hot break-materialet om du skummer på vei mot koking.) Materialet fra cold break'et inneholder stoffer som gjæren kan bruke, og er ikke noe problem.

Nå spekulerer jeg bare, men er det mulig at det å skumme i kombinasjon med å hive alt oppi, kan være det optimale?
 
Det eneste du kan "frykte" er at hvis du har kran på gjæringskaret og mye humle og annen trub, så kan du risikere at bunnfallet når opp til krana. I så fall kan du forsøke å tilte karet litt bakover fra krana under gjæring og når du evt. setter til cold crash.
Slipper heldigvis det. Har ikke kran.
 
Søndag flasket jeg en tysk pils (helt vanlig oppskrift, gjæret med wlp833) som på det tidspunktet både luktet og smakte herlig, selv i ukarbonert tilstand. Ingen tegn til usmaker. Når jeg nå har tatt en prøvesmak, enser jeg imidlertid en uønsket aroma. Jeg er ingen smaksdommer, men det er litt syrlig og kanskje epleaktig, så hvis jeg skal tippe på en av de vanlige usmakene, må det bli acetaldehyd.

Jeg tilsatte ikke ekstra gjær, og tappet denne gangen rett fra coldcrashet gjæringskar over på flaske og brukte sukkerdrops.

Erfarne pilsbryggere, er dette en gjenkjennelig og normal utvikling? Vil gjæren eventuelt "rydde opp" denne usmaken om den får stå varmt lenge nok, eller vil det eventuelt dempes ved kaldlagring, som jeg jo uansett vil gjøre?
 
Søndag flasket jeg en tysk pils (helt vanlig oppskrift, gjæret med wlp833) som på det tidspunktet både luktet og smakte herlig, selv i ukarbonert tilstand. Ingen tegn til usmaker. Når jeg nå har tatt en prøvesmak, enser jeg imidlertid en uønsket aroma. Jeg er ingen smaksdommer, men det er litt syrlig og kanskje epleaktig, så hvis jeg skal tippe på en av de vanlige usmakene, må det bli acetaldehyd.

Jeg tilsatte ikke ekstra gjær, og tappet denne gangen rett fra coldcrashet gjæringskar over på flaske og brukte sukkerdrops.

Erfarne pilsbryggere, er dette en gjenkjennelig og normal utvikling? Vil gjæren eventuelt "rydde opp" denne usmaken om den får stå varmt lenge nok, eller vil det eventuelt dempes ved kaldlagring, som jeg jo uansett vil gjøre?
Lagring vil fjerne acetaldehyd. Gjæren fikser det under lagringen. Er det smak/aroma av grønne epler? Du som er medlem av norbrygg kan jo benytte deg av medlemstilbudet om å få en øldommer til å gi en vurdering av ølet ditt.

Et Google-søk gir meg resultatet: "Normalt vil gjæren under modning eliminere selv den sterkeste duft av grønne epler. Du trenger ikke å ha vanlig gjæringstemperatur for dette, det holder med kaldlagring av ølet - men det må være lagring på gjæren. Om du stikker om og filtrerer ølet for tidlig, kan duften bli hengende ved, med acetaldehyd som bare ligger der og forgjeves venter på gjæren som aldri kommer."
 
Jeg satte en starter med 007 på onsdag som var da jeg skulle brygge i helgen. Nå endte jeg opp med å ikke å få tid til å brygge, har starteren stående på erlendmeyer flasken i kjøleskap og den er klar til dekantering. Hvor lenge kan den stå slik? Og bør jeg dekantere eller vente til den skal pitches?
 
Jeg ville bare ventet uten å dekantere. En starter er jo bare et lite minibrygg og når det har gått så lenge er det øl med alkohol der som beskytter litt mot infeksjoner. Kjøleskapet bremser alle prosesser. Bare pass på å sette starteren i rom på pitchetemperatur på bryggedagen eller kvelden før så den ikke temperatursjokkes ved pitching.
 
Jeg ville bare ventet uten å dekantere. En starter er jo bare et lite minibrygg og når det har gått så lenge er det øl med alkohol der som beskytter litt mot infeksjoner. Kjøleskapet bremser alle prosesser. Bare pass på å sette starteren i rom på pitchetemperatur på bryggedagen eller kvelden før så den ikke temperatursjokkes ved pitching.
Nja, er det noe særlig alkohol hvis starteren har fått nok oksygen, da?
 
Nja, er det noe særlig alkohol hvis starteren har fått nok oksygen, da?
Kremt... altså. Siden jeg stort sett bruker tørrgjær har jeg ikke satt mange startere, og strengt tatt er vel halvparten av dem mer å betrakte som små gjærkaker istedenfor. Siden jeg ikke har magnetrører så blir nok min sporadiske manuelle "svisjing" av starteren utilstrekkelig for å tilføre nok oksygen. Jeg innser at andre forhold kan gjelde for dem som ikke leker starter.
 
Kremt... altså. Siden jeg stort sett bruker tørrgjær har jeg ikke satt mange startere, og strengt tatt er vel halvparten av dem mer å betrakte som små gjærkaker istedenfor. Siden jeg ikke har magnetrører så blir nok min sporadiske manuelle "svisjing" av starteren utilstrekkelig for å tilføre nok oksygen. Jeg innser at andre forhold kan gjelde for dem som ikke leker starter.
Hehe, sant. Jeg har blitt bortskjemt etter at vi laga magnetrører. Men nå dannes det jo åpenbart alkohol allikevel. :)
 
Hehe, sant. Jeg har blitt bortskjemt etter at vi laga magnetrører. Men nå dannes det jo åpenbart alkohol allikevel. :)

Hvis du humler starteren din, får du lys mild - eller noe lignende, alt etter hva slags gjær du har:). Ganske syrlige greier, men jeg lurer på om det ikke er bedre enn sitt rykte. Det smaker da ikke ille? Jeg tror jeg skal teste det neste gang. Da skal jeg lage starter på wlp566. Den skulle jo passe bra til et sånt prosjekt. Det blir sikkert fint gressklipperøl. Og det er da for galt å hive tre liter godt øl?
 
Hvis du humler starteren din, får du lys mild - eller noe lignende, alt etter hva slags gjær du har:). Ganske syrlige greier, men jeg lurer på om det ikke er bedre enn sitt rykte. Det smaker da ikke ille? Jeg tror jeg skal teste det neste gang. Da skal jeg lage starter på wlp566. Den skulle jo passe bra til et sånt prosjekt. Det blir sikkert fint gressklipperøl. Og det er da for galt å hive tre liter godt øl?
Godt øl fra starter? :) Selv om man skulle ha litt humle i starteren så er det vel få som koker starterølet så lenge at man får noe særlig bitterhet ut fra humla?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp