Gjær fra tinn i telemark

Ikke enig (IMHO) Forutsetningen for å verne om en potensiell kulturskatt for fremtiden må ikke la seg oversygge av potensiell (egosentrisk) tanke på profitt. Alene. Selvfølgelig er det jo sunn fornuft å forvalte verdier som en investering. Altså noe som gir en større verdi enn det man puttet inn. Overdrivelse ned denne veien er beint ut griskhet. Det er også noe i den prinsipielle delen av «hjemmebryggerevolusjonen» jeg vil peke på her. Den kompromissløse åpenheten. Progresjon, utvikling og drive kulturen her skal/bør ikke være tuftet på have or have-nots. Her forventer jeg at vi tenker utover grandiose tanker om store penger.
Skal være forsiktig med påstander og fremtidsvisjoner ALA bruk av glasskule: Kveik kommer ikke til å gjøre store slekter til nye aristokrater uansett: Det et det for sært til. Defakto er : viktig her er å få en klar forståelse for norsk øl og bryggetradisjon. Det at vi faktisk har brygget siden vikingtiden i dette landet, det og se på disse «ikke kommersielle gjærstrengene» med de riktige brillene er enhver ivrig hjemmebryggers norm. (Subjektivt) paradoks : Hadde det ikke vært for Lars og hans nitidige jobbing på dette feltet hadde ikke tanken om egen kommersiell profitt på disse sære norske gjærstammene ikke hatt rot i virkeligheten in the first place. Legger selvfølgelig til at dette er en subjektiv oppfatning.
Respekterer at andre ikke tenker i disse retningene. Personlig synes jeg det er synd hvis en del av bryggehistorien for alltid er mørklagt grunnet «sekulære interesser» Siden jeg raskt kan utvikle meg til å bli en Persona-non-grata her, så gjentar jeg og legger til: vil alltid respektere personer sin egen rett til å forvalte sine egne «eiendeler» Og deretter fatte sine valg på hvordan man ønsker forvalte sine ressurser. Filosofisk har jeg alltid sett på nettopp hjemmebrygg/craftbeer- bevegelsen som et ærlig og fantastisk motstykke til nettopp et gjennomkommersialisert samfunnssystem der snart alle (og virkelige ) verdier er byttet ut med de hvite stakittgjerder og småborgerlige opphøyde tanker. Her drar jeg på, I know. Unnskyld om jeg tråkker noen på tærene. Det visjonære er viktigere enn «papir» hos meg.

Håper man gjør et klokt valg her. Med full respekt.

Just a thought... incase it was not ironic..




Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg synes du har et godt poeng her når du peker på at det er arbeidet til Garshoel og andre entusiaster som har gjort det mulig å tenke seg at disse gjærtypene kan være kommersielt interessante.

Men jeg har forståelse for den tanken at den/de som faktisk har tatt vare på denne gjæren, har en viss rett til å få del i en eventuell fortjeneste av den. Hvorfor skal Whitelabs kunne tjene gode penger på det uten å gi noe til den som hadde gjæren i utgangspunktet? Det er da ikke rimelig? Så jeg ser ikke noe moralsk galt i å undersøke mulighetene for å sikre seg inntekter.

Men altså: Disse mulighetene er skapt av folk som ikke har drevet arbeidet sitt for fortjenestens skyld. Å gi dem adgang til denne gjæren, slik at den kan forskes på og bli tatt vare på, mener jeg er en plikt.

"Kulturarv" er ikke et begrep jeg er veldig glad i, fordi det ligger i det at noe er verdifullt bare fordi det kan knyttes til den norske kulturen. Men jeg er opptatt av at vi skal ha kunnskap om fortida, og forstå hvordan den har formet det samfunnet og den kulturen vi har i dag. Og da må vi ta vare på det som fremdeles finnes av det gamle, for å kunne forske på det og se hva som faktisk kan være verdifullt ved det. Kanskje er det en fantastisk gave fra forfedrene våre vi sitter med?

Og da blir det feil å tenke for snevert på egennytte. Men hvis egennytte og allmennytte kan kombineres, så er det jo flott.
 
Jeg synes du har et godt poeng her når du peker på at det er arbeidet til Garshoel og andre entusiaster som har gjort det mulig å tenke seg at disse gjærtypene kan være kommersielt interessante.

Men jeg har forståelse for den tanken at den/de som faktisk har tatt vare på denne gjæren, har en viss rett til å få del i en eventuell fortjeneste av den. Hvorfor skal Whitelabs kunne tjene gode penger på det uten å gi noe til den som hadde gjæren i utgangspunktet? Det er da ikke rimelig? Så jeg ser ikke noe moralsk galt i å undersøke mulighetene for å sikre seg inntekter.

Men altså: Disse mulighetene er skapt av folk som ikke har drevet arbeidet sitt for fortjenestens skyld. Å gi dem adgang til denne gjæren, slik at den kan forskes på og bli tatt vare på, mener jeg er en plikt.

"Kulturarv" er ikke et begrep jeg er veldig glad i, fordi det ligger i det at noe er verdifullt bare fordi det kan knyttes til den norske kulturen. Men jeg er opptatt av at vi skal ha kunnskap om fortida, og forstå hvordan den har formet det samfunnet og den kulturen vi har i dag. Og da må vi ta vare på det som fremdeles finnes av det gamle, for å kunne forske på det og se hva som faktisk kan være verdifullt ved det. Kanskje er det en fantastisk gave fra forfedrene våre vi sitter med?

Og da blir det feil å tenke for snevert på egennytte. Men hvis egennytte og allmennytte kan kombineres, så er det jo flott.

At tradisjonalisten ikke liker kulturarv... (hihi ert ert)
som begrep ? Værste er Finn at jeg faktisk både skjønner og forstår.. Det er mye vi faktisk ikke bør være så stolt av i dette kongeriket.. skal ikke starte med jødeparagrafen og annet fjas... løfter heller et godt glass hjemmelaget vienna lager : Skål
I debatter om det å påvirke viktige beslutninger må retorikk og poeng belyses.. på det nivået som trengs , for å påvirke dets utfall.
Sannheten vil alltid ligge i veien i midten. I know. U know.

Er jo selvfølgelig enig: (som jeg forsøkte å tone ned , siden jeg korrekt sitter på andre siden av stakitten i denne saken) Det å forvalte en potensiell lukrativ egeninteresse man har på hånden er jo som du sier ikke gæærnt. For ikke å høres ut som en proletar som er 100år.. Likvel mener jeg i fullt alvor subjektivt : Fraksjonert banksystem (les penger) er nettopp det værste og beste midlet til å avgjøre mange moralske spørsmål. Hva du representer som menneske.. styrer du som opplyst selv.
Filosofer på den, og tenk
: Hmm kanskje det går an å ta en øl en gang med en flatpannet dyslekstisk Hedmarking ^^ Vi hadde hatt det gøy over en øl.
(Subjektiv oppfatning igjen)

Siste avsnittet er vel der vårt felles grunnsyn er i SYNC :
Er det som egentlig var poenget. Tåken rundt, er det som er mitt iboende problem: Alltid forsøke å forklare og rasjonalisere standpunkt. Kanskje i søken på bekreftelse på vettuge meningsfeller man VET EGENTLiG har en felles oppfatning..mr Lunner, Sir . Skål




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hvilken økonomisk verdi har denne gjæren? Er den ett must for alle ølbryggere? Jeg tviler på det. altså er den intresann kun for forskning og for å dokumentere. Har mine tvil om att denne gjæren er så revulosjonerende att TS blir rik på den, vil han ikke gi den til feks. white labs, så tror jeg ikke de mister nattesøvnen over det.
Skal han kjøre løpet ut selv med laberatorium, dokumentasjon og oppdyrking så er jeg redd det går lang tid før dette går i pluss.
Men synd om en liten stamme gjær skal gå til grunne pga en tabbe eller ett brygge uhell, så hadde vært fint om den kom til de som faktisk gjør en innsats for å bevare sånt. Jeg for min del bryr meg ikke, aldri brygga med Idun blå, og blir sikkert lenge til jeg gjør det og. (rettelse, var vell noen forsøk i en tidlig alder som jeg erindrer som ikke vellykket)
 
At tradisjonalisten ikke liker kulturarv... (hihi ert ert)
som begrep ? Værste er Finn at jeg faktisk både skjønner og forstår.. Det er mye vi faktisk ikke bør være så stolt av i dette kongeriket.. skal ikke starte med jødeparagrafen og annet fjas... løfter heller et godt glass hjemmelaget vienna lager : Skål
I debatter om det å påvirke viktige beslutninger må retorikk og poeng belyses.. på det nivået som trengs , for å påvirke dets utfall.
Sannheten vil alltid ligge i veien i midten. I know. U know.

Er jo selvfølgelig enig: (som jeg forsøkte å tone ned , siden jeg korrekt sitter på andre siden av stakitten i denne saken) Det å forvalte en potensiell lukrativ egeninteresse man har på hånden er jo som du sier ikke gæærnt. For ikke å høres ut som en proletar som er 100år.. Likvel mener jeg i fullt alvor subjektivt : Fraksjonert banksystem (les penger) er nettopp det værste og beste midlet til å avgjøre mange moralske spørsmål. Hva du representer som menneske.. styrer du som opplyst selv.
Filosofer på den, og tenk
: Hmm kanskje det går an å ta en øl en gang med en flatpannet dyslekstisk Hedmarking ^^ Vi hadde hatt det gøy over en øl.
(Subjektiv oppfatning igjen)

Siste avsnittet er vel der vårt felles grunnsyn er i SYNC :
Er det som egentlig var poenget. Tåken rundt, er det som er mitt iboende problem: Alltid forsøke å forklare og rasjonalisere standpunkt. Kanskje i søken på bekreftelse på vettuge meningsfeller man VET EGENTLiG har en felles oppfatning..mr Lunner, Sir . Skål




Sent from my iPad using Tapatalk

Er mange store spørsmål som kunne diskuteres over en øl i forbindelse med dette, ja:). Og om anledningen byr seg, er det ikke meg i mot.
 
Det er ingen penger i dette uansett, bortsett fra det å kvalitetssikre, dyrke opp, investere i skalaproduksjon, markedsføre og distribuere det. Altså sånn som White Labs m.fl. gjør.

Bare tanken på å få inn royalties fordi man har fått en mikroorganisme i fanget, er ganske absurd.

Gjær kan åpenbart patenteres, så sånn sett er ikke tanken absurd. Jeg aner selvfølgelig ingenting om om hva som kreves, men det aner meg at det ikke er gratis, for å si det sånn - og at utsiktene til fortjeneste antakelig er rimelig magre - kanskje så magre at tanken på å tjene penger på dette er absurd.

Men hvis tanken på å tjene penger på denne gjæren ikke er absurd for et firma som Whitelabs, så synes jeg ikke det er veldig urimelig at den som sitter med gjæren i utgangspunktet skal kunne kreve en andel. Det var vel det dyktige norske forhandlere klarte å få oljeselskapene med på? Selvfølgelig uten enhver sammenligning forøvrig:p.
 
Jeg har faktisk hatt en patent engang... tro meg.. det er ikke rekningsvarende.. koster rundt 200K for norge og rundt 30-60k pr. land du ønsker patent i.. og du må søke i alle land du ønsker å patent beskytte ditt produkt i...
 
Gjær kan åpenbart patenteres, så sånn sett er ikke tanken absurd. Jeg aner selvfølgelig ingenting om om hva som kreves, men det aner meg at det ikke er gratis, for å si det sånn - og at utsiktene til fortjeneste antakelig er rimelig magre - kanskje så magre at tanken på å tjene penger på dette er absurd.

Men hvis tanken på å tjene penger på denne gjæren ikke er absurd for et firma som Whitelabs, så synes jeg ikke det er veldig urimelig at den som sitter med gjæren i utgangspunktet skal kunne kreve en andel. Det var vel det dyktige norske forhandlere klarte å få oljeselskapene med på? Selvfølgelig uten enhver sammenligning forøvrig:p.
Nå måtte vell verden ha olje, kan ikke se att verden må ha denne gjæren. Han har to muligheter: sitte på gjæren og ha eneråde over den eller dele den med andre.... uansett kommer han ikke til å tjene en krone på den... sorry men er så enkelt
 
Skal legge til att om TS ønsker å patentere gjæren så børr han ta kontakt med statens veilednings kontor for oppfinnere (SVO) og sitt nærmeste patentbyrå, de kan hjelpe han å sjekke om det er mulig å patentere gjæren for en forholdsvis rimelig pris. Han kan og få støtte fra SVO til patentsøknaden, alt fra 10% til 100% Men igjen, patent er en laaaaang vei å gå, tar minst ett år normalt 2år pluss.
En annen ting er att han ikke kan søke patent før gjæren er undersøkt og funnet unik, så han må garantert til ett lab for å få gjort det.
Skulle han få en patent så er den bare gyldig i 15 år med to forlengelses muligheter på 2 år vær tror jeg det var, etter det er all dokumentasjon og fremstillingsmåter fritt for alle å bruke.
Jeg vil påstå att patent er den beste måten å spre det du har til hele verden uten att de behøver å betale noe som helst annet en litt tolmodighet
 
Skal legge til att om TS ønsker å patentere gjæren så børr han ta kontakt med statens veilednings kontor for oppfinnere (SVO) og sitt nærmeste patentbyrå, de kan hjelpe han å sjekke om det er mulig å patentere gjæren for en forholdsvis rimelig pris. Han kan og få støtte fra SVO til patentsøknaden, alt fra 10% til 100% Men igjen, patent er en laaaaang vei å gå, tar minst ett år normalt 2år pluss.
En annen ting er att han ikke kan søke patent før gjæren er undersøkt og funnet unik, så han må garantert til ett lab for å få gjort det.
Skulle han få en patent så er den bare gyldig i 15 år med to forlengelses muligheter på 2 år vær tror jeg det var, etter det er all dokumentasjon og fremstillingsmåter fritt for alle å bruke.
Jeg vil påstå att patent er den beste måten å spre det du har til hele verden uten att de behøver å betale noe som helst annet en litt tolmodighet

Akkurat; det var noe sånt jeg så for meg.

Nei, jeg tror heller ikke det er realistisk å tro at det ligger penger i denne gjæren. Antakelig gjør det ikke det for komersielle laboratorier, heller, som Whitelabs etc.. Men jeg synes jo det er greit å vite det før man dropper tanken.

Sammenligningen med oljen dreier seg bare om at det i begge tilfellene er snakk om økonomisk utnyttelse av en naturressurs. Og verden greier seg sikkert godt uten kveik. Jeg har bare smakt Kinns kveikbrygg, og ut fra den opplevelsen kan jeg godt støtte påstanden din om at verden ikke ha kveik:). (Kinn er ellers favorittbryggeriet mitt, bare så det er sagt.)
 
Det var vel det dyktige norske forhandlere klarte å få oljeselskapene med på? Selvfølgelig uten enhver sammenligning forøvrig:p.

Tja blir den "den nye 001" , så vil den vel spre glede, varme og sorg over hele verden.
Sånn sett er vel ikkje sammenligningen så dum :p

Til trådstarter: Lykke til uansett utfall. Veldig spennende!
 
Sidesprang i tråden. Kan noen anbefale en god øl som signaliserer kveik egenskapene som er kommersielt tilgjengelig? Har rett og slett ikke drukket noe med kveik som jeg er klar over.
 
Tilbake
Topp