Går det an å fryse ned posered vann for å så bruke isen til å kjøle vørter?
Ja - om de regner med vannmengden som uttynning av vørteren
Ikke latskap - bare sunn fornuft
Går det an å fryse ned posered vann for å så bruke isen til å kjøle vørter?
Altså, vet jo at det går an.Ja - om de regner med vannmengden som uttynning av vørteren
Ikke latskap - bare sunn fornuft![]()
Du trenger veldig mye vann iallefall. Regnet fort ut, ganskje galt, men med vann og ikke is, og du trenger over 50kg vann ved -18 grader for å kjøle ned 23L vørter ved 98C.Altså, vet jo at det går an.mente bare om dette er noe som folk har prøvd? Har ikke spiralkjøler og har ikke råd til en heller.
Tenkte det kunne være en løsning for å spare vørteren for mange timer med avkjøling, noe jeg har forstått er en "no no"
Planen var å fryse ned noen desinfiserte brødposer med vann .
Hvordan regnet du ut det? Tok du en sånn spesifikk varmekapasitets formel?Du trenger veldig mye vann iallefall. Regnet fort ut, ganskje galt, men med vann og ikke is, og du trenger over 50kg vann ved -18 grader for å kjøle ned 23L vørter ved 98C.
Hvordan regnet du ut det? Tok du en sånn spesifikk varmekapasitets formel?
Ja, men det kommer an på batch-størrelse. I det gamle BIAB-oppsettet brukte jeg en på ca 18 liter til allgrain og laget mange batcher på ca 11-12 liter ferdig øl med den.Hvor liten gryte kan man klare seg meg om man vil brygge med ekstrakt og noe korn? Går det med en på, la oss si, 15 liter?
Samme som jeg har nå det. Synes det er fint å kunne lage sånn ca 1 kasse ferdig drikke.Ja, men det kommer an på batch-størrelse. I det gamle BIAB-oppsettet brukte jeg en på ca 18 liter til allgrain og laget mange batcher på ca 11-12 liter ferdig øl med den.
Jeg brukte rist i bunnen under mesking. Jeg stegmesket også på den måten (med BIAB i kjelen), men kjørte ikke på med full effekt mellom stegene, siden jeg ikke ville ha brenning av vørter i bunnen. Rørte i mesken med jevne mellomrom i hele meskeprosessen. For skylling løftet jeg BIAB-posen over i et annet kar for skylling, og startet oppkok samtidig i kjelen. Da med full styrke og omrøring.Samme som jeg har nå det. Synes det er fint å kunne lage sånn ca 1 kasse ferdig drikke.Men et spørsmål: Kan man bruke platen (induksjon) til å varme opp mesken mens biab fortsatt er i kjelen, eller vil biab ødelegges? Eller er det heving av temp kun ved tilsett av varmt vann som gjelder?
![]()
Samme som jeg har nå det. Synes det er fint å kunne lage sånn ca 1 kasse ferdig drikke.Men et spørsmål: Kan man bruke platen (induksjon) til å varme opp mesken mens biab fortsatt er i kjelen, eller vil biab ødelegges? Eller er det heving av temp kun ved tilsett av varmt vann som gjelder?
![]()
Er den for tjukk så tilsett mer vann... bruker valigvis 18 liter på en Netthandelen brygger, samme prinsippet somn en bb30