Jeg reagerte på denne formuleringen: "Belgisk gjær ender som regel opp ganske lavt, så har du en måling under 1010 FG, så er trolig gjæringen over." Det der er et farlig råd å gi. Du sier ikke noe om at man må ha to målinger over tre dager. Og sjøl det er ikke helt trygt med belgierne. De jobber seint i siste fase. Min siste belgier - en saison med 566 - endte på 1.002. Og hadde jeg tatt rådet ditt bokstavelig og flasket etter to uker etter å ha målt 1.009, ville jeg fått rimelig eksplosive greier. Særlig om jeg hadde karbonert så heftig som man egentlig "skal" med en saison.
"Gjærbart sukker" er et et begrep som er relativt i forhold til den gjærtypen vi bruker. WLP566 har plenty igjen å ete når den når 1.010. For ikke å snakke om Belle Saison, som er en tørrgjær som jeg antar mange nybegynnere bruker. Den har jeg hatt et par poeng under 1.000. Mange av de belgiske gjærtypene har i det siste vist seg å være diastaticus/ha et diastaticus-gen som setter dem istand til å ete dyktig av dekstrinene, og de går langt ned, langt under det gjærprodusenten oppgir. 550 er ikke en av dem.
Vi gir råd til folk som er ferske i gamet her. De har ingen mulighet til å vurdere det vi sier. Så vi bør være sikre på de rådene vi gir når det gjelder såpass alvorlige saker som dette.
Om du gjærer dine høyt, og får rask utgjæring, så er ikke det noe alle gjør.