Karbonere med vørter?

Kjekt å lese slike tester! Korleis gjekk det med fatkarboneringa?
Testet fatet med Helles i kveld. Perfekt karbonering – og lik den som er i flaskene. Konkluderer med at det går like bra å skalere opp – og bruke samme blandingsforhold på fat som på flaske. Kalkulatoren gjelder uansett ;) Skummet ble fantastisk. Sånt kritthvitt oktoberfest-skum.
 
Testet fatet med Helles i kveld. Perfekt karbonering – og lik den som er i flaskene. Konkluderer med at det går like bra å skalere opp – og bruke samme blandingsforhold på fat som på flaske. Kalkulatoren gjelder uansett ;) Skummet ble fantastisk. Sånt kritthvitt oktoberfest-skum.
Hørest bra ut! Eg prøvde på fat eg også, tok bere resten av speisen eg hadde igjen etter å ha flaska nokre flasker og hadde i fatet. Det blei litt for lite ift kalkulatoren. Men topper bere opp med tvangskarbonering, rekner meg eg får med ein del av fordelane likevel :)
 
Må si meg enig med Sarge her. Om man må lage en ny vørter med tilsetninger faller jo fordelene bort. Har 5 vørterkarbonerte øl til lagring nå - om de klarer seg uten merkbar oksidering vil jeg for egen del konkludere med at problemet er minimalt.
Nei! Fordelen faller ikke bort. For i mine øyne er fordelen merkbart bedre smak på ølet... ikke enkelhet!
 
Nei! Fordelen faller ikke bort. For i mine øyne er fordelen merkbart bedre smak på ølet... ikke enkelhet!

Da føler jeg forsatt at man "gjør det for å gjøre det". Hvorfor ikke bare tilsette DME rett på flaske da?

Ser ikke poenget i å gjøre det halvveis med DME-vørter hvis jeg kunne gjort det med co2. Forskjellene der er kan være minimale. Sukker er ikke noe alternativ uansett med mindre det er en lavkarbonert mørkt øl.
 
Da føler jeg forsatt at man "gjør det for å gjøre det". Hvorfor ikke bare tilsette DME rett på flaske da?

Ser ikke poenget i å gjøre det halvveis med DME-vørter hvis jeg kunne gjort det med co2. Forskjellene der er kan være minimale. Sukker er ikke noe alternativ uansett med mindre det er en lavkarbonert mørkt øl.
Forsøkt det på mørkt øl? Jeg synes forskjellen på mørkt øl er enorm. Kanskje større en ved lys øl.
 
Forsøkt det på mørkt øl? Jeg synes forskjellen på mørkt øl er enorm. Kanskje større en ved lys øl.

Jeg synes faktisk forskjellen er mindre på mørkt enn på lyst. Sikkert fordi at mørkt har mer maltsmak. Men selv om det er en humle-lys øl så merker jeg det lettere, fordi jeg synes usmaken stikker lettere frem, og humlle klarer ikke helt å kamuflere den.
 
Hei!

Ser det er det er en del diskusjoner om en skal inkludere speisen i den totale mengden eller ei.
Har laget meg et regneark i exel etter braukaiser sine formler der det står.
Vpb: Volume of the primed beer. The volume includes Krausen/speise volume.
Han sier også at normalt sett så trenger man rundt 5% med speise.
Ergo: tapper man 10 liter fra kokekjelen, tapper man av 0,5l som man setter vekk til man skal flaske. Da vil man ha 9,5 l til gjæring i gjæringskaret

Uansett så fikk jeg alt for høye verdier med speise i starten fordi jeg ikke hadde leste dokumentet god nok.Hadde ikke fått med meg at den ferdig gjærede øllen i seg selv bidro med CO2. Etter at jeg fikk det inn i formelen stemte det mye bedre. For eksempel så vil en ferdig øl på 20grader bidra med 1,7g/L CO2 ved null overtrykk. Da ble mengde med Speise rundt 5%
Denne tabellen er limt inn i arket.

I arket er det Vpb, Ck, AEk,AEb og CO2 i øllet(følg tabell) som skal plottes inn.
 

Vedlegg

  • SpeiseKalkulering.zip
    82,5 KB · Sett: 11
Sist redigert:
Hei!

Ser det er det er en del diskusjoner om en skal inkludere speisen i den totale mengden eller ei.
Har laget meg et regneark i exel etter braukaiser sine formler der det står.
Vpb: Volume of the primed beer. The volume includes Krausen/speise volume.
Han sier også at normalt sett så trenger man rundt 5% med speise.
Ergo: tapper man 10 liter fra kokekjelen, tapper man av 0,5l som man setter vekk til man skal flaske. Da vil man ha 9,5 l til gjæring i gjæringskaret

Uansett så fikk jeg alt for høye verdier med speise i starten fordi jeg ikke hadde leste dokumentet god nok.Hadde ikke fått med meg at vørteren i seg selv bidro med CO2. Etter at jeg fikk det inn i formelen stemte det mye bedre. For eksempel så vil en vørter på 20grader bidra med 1,7g/L CO2 ved null overtrykk. Da ble mengde med Speise rundt 5%
Denne tabellen er limt inn i arket.

I arket er det Vpb, Ck, AEk og AEb som skal plottes inn.

Bruker en kalkulatoren til Brewersfriend er dette helt uproblematisk. "Volume being packaged" = det volumet øl som speisen skal tilsettes til, ikke volumet av øl + volumet av speise. (Skulle en bruke det siste, ville det forutsette at du visste resultatet av den utregningen du bruker kalkulatoren til å gjøre.)

Vørteren bidrar vel ikke med noe CO2? Snakker du om å karbonere med gjærende vørter, altså "kräusening"?

5% stemmer vel ofte, men det kan variere mye. Jo sterkere øl du brygger, jo mindre vørter trenger du jo til karboneringen, og ulike øltyper krever ulik karboneringsgrad. For meg, som ikke brygger så sterkt øl, er det ofte snakk om 7-8%.
 
Sist redigert:
Tenker han meiner ølet, ikkje vørteren

Sjølsagt;det er mer rimelig, ja.

Denne diskusjonen er det vel dessuten ganske lenge siden blei avklart. Jeg veit ikke hva folk bruker av kalkulatorer/beregningsmetoder nå; gikk egentlig ut fra at Brewersfriend-kalkulatoren var den vanlige. Den fungerer i alle fall veldig fint for meg.
 
Da har jeg prøvd den viktorianske monstersprøyten fra Ali. Totalt søppel. Ikke verdt noe som helst. Klarte ikke suge opp vørter engang. Men fin er den.
Det var synd. Jeg hadde lyst på en slik en.
En av de siste gangene jeg brukte engangssprøyten fra apoteket satt gummien fast halveis. Jeg dro til jeg slet løs gummien. Der lå den og flirte midtveis i sprøyten.
 
Det var synd. Jeg hadde lyst på en slik en.
En av de siste gangene jeg brukte engangssprøyten fra apoteket satt gummien fast halveis. Jeg dro til jeg slet løs gummien. Der lå den og flirte midtveis i sprøyten.
Jeg hadde nesten samme problem en gang jeg skulle ta den i bruk etter noe tids lagring. Etter det har jeg alltid oppbevart den med stempelet trukket helt ut av sprøyten.
 
Tilbake
Topp