Tråden for dumme spørsmål.

Det er denne artikkelen du linker til her @Finn Berger som er utgangspunkt for mitt spørsmål om man ikke bør måle pH i et metallbeger.



Jeg har ikke funnet andre tekster som omtaler dette.
Noen som vet om det faktisk er tilfelle?

Jeg har testa, og ikke funnet noen forskjell. Har ikke funnet noe om det noe sted, jeg heller. Kanskje Daastøl er i slekt med Vreeswijks Ann-Katarin, som hadde "magnetiska drag":p?
 
Jeg har testa, og ikke funnet noen forskjell. Har ikke funnet noe om det noe sted, jeg heller. Kanskje Daastøl er i slekt med Vreeswijks Ann-Katarin, som hadde "magnetiska drag":p?
Kanskje :)

Jeg skal teste jeg også om jeg finner noen forskjell. Men det var kjekt å finne igjen "kilden", for jeg har lurt veldig på hvor det var eg leste om det.
 
«Once the fermentation is complete, add the cider essence into the fermenter and stir well with a sanitised spoon, refit the lid and airlock and leave to stand for 24 hours to allow the yeast to resettle befare bottling»

Dette er punkt 8 i en mangrov jacks cider. Jeg må omstikke cideren uansett pga gjæringskar uten kran. Burde jeg tilsette essensen i gjæringskaret det allerede står i og vente 24 timer før jeg omstikker og flasker, eller kan jeg omstikke cideren til gjæringskar med kran og ha i essensen og røre godt om for å så flaske nesten med en gang?
Sånn jeg forstår det skal man vente 24 timer sånn at gjæret kan legge seg i bunn igjen?
 
«Once the fermentation is complete, add the cider essence into the fermenter and stir well with a sanitised spoon, refit the lid and airlock and leave to stand for 24 hours to allow the yeast to resettle befare bottling»

Dette er punkt 8 i en mangrov jacks cider. Jeg må omstikke cideren uansett pga gjæringskar uten kran. Burde jeg tilsette essensen i gjæringskaret det allerede står i og vente 24 timer før jeg omstikker og flasker, eller kan jeg omstikke cideren til gjæringskar med kran og ha i essensen og røre godt om for å så flaske nesten med en gang?
Sånn jeg forstår det skal man vente 24 timer sånn at gjæret kan legge seg i bunn igjen?
Jeg tror jeg ville blandet essensen i flaskekaret. 24-timeren er jo som du sier for å la gjæren bunnfelle etter at essensen er rørt inn i cideren.
 
«Once the fermentation is complete, add the cider essence into the fermenter and stir well with a sanitised spoon, refit the lid and airlock and leave to stand for 24 hours to allow the yeast to resettle befare bottling»

Dette er punkt 8 i en mangrov jacks cider. Jeg må omstikke cideren uansett pga gjæringskar uten kran. Burde jeg tilsette essensen i gjæringskaret det allerede står i og vente 24 timer før jeg omstikker og flasker, eller kan jeg omstikke cideren til gjæringskar med kran og ha i essensen og røre godt om for å så flaske nesten med en gang?
Sånn jeg forstår det skal man vente 24 timer sånn at gjæret kan legge seg i bunn igjen?

Stikk om, tilsett essensen, rør om, og gå rett på flaskingen.
 
Hvor mange generasjoner må man høste og gjenbruke en gjær før den kan kalles norsk? ;):p
Når kan jeg si at et øl kun er brygget på norske råvarer? Duger en hvilken som helst gjær, så lenge den er dyrket fram i Norge?

(Spørsmålet er litt dumt og kan tolkes politisk, noe som ikke er meningen.)
 
Hvor mange generasjoner må man høste og gjenbruke en gjær før den kan kalles norsk? ;):p
Når kan jeg si at et øl kun er brygget på norske råvarer? Duger en hvilken som helst gjær, så lenge den er dyrket fram i Norge?

(Spørsmålet er litt dumt og kan tolkes politisk, noe som ikke er meningen.)

Som Darwin P. Erlandsen i sin tid bemerket, så stemmer ordtaket om at enhver er salig i sin tro, ikke. Grisen, f.eks., er nøyaktig like salig i en hvilken som helst tro, så lenge det bare er mat i den. Jeg vil anta at noe lignende gjelder for gjær og spørsmålet om nasjonalitet. Den bekymrer seg nok ikke om det.

Jeg vil si at dette er en følelsessak, og følelser kan man som kjent ikke argumentere mot. Om du føler at gjæren din er norsk, så er den det. Du må bare la være å spørre gjæren.
 
For at gjæren skal være norsk må den ha integrert seg ved å tilpasset seg norske normer og levesett Det vil si den må tåle å bli kauket på, gjære ut på 2-3 dager på 30-40C uten usmaker samt tåle å bli tørket, fryst og tåle solid underpitch uten å klage. Gjør den ikke dette så er den ikke norsk :p
 
For at gjæren skal være norsk må den ha integrert seg ved å tilpasset seg norske normer og levesett Det vil si den må tåle å bli kauket på, gjære ut på 2-3 dager på 30-40C uten usmaker samt tåle å bli tørket, fryst og tåle solid underpitch uten å klage. Gjør den ikke dette så er den ikke norsk :p
Var det ikke noe om å spise gris og drikke alkohol også? :p Jeg må innrømme at hele dette konseptet gjør meg ganske forvirret.
 
For at gjæren skal være norsk må den ha integrert seg ved å tilpasset seg norske normer og levesett Det vil si den må tåle å bli kauket på, gjære ut på 2-3 dager på 30-40C uten usmaker samt tåle å bli tørket, fryst og tåle solid underpitch uten å klage. Gjør den ikke dette så er den ikke norsk :p
:p ... som sagt, spørsmålet var ikke ment å tolkes politisk. Som kveik-entusiast må jeg likevel si at svaret ditt ikke er helt meningsløst. Så når jeg har høstet og gjenbrukt W-34/70 så mange ganger at den lever opp til det ovenstående, så er jeg i mål... Men hva med f.eks. ECDahls-gjæren? Den har jo nesten ingen av de egenskapene (mulig den tåler kauking), og likevel er den norsk, eller? ;)
 
Sist redigert:
Jeg tenker etter å ha tenkt meg om at når jeg føler at gjæren har vist hva den kan i så mange generasjoner at jeg kan kalle den for "husgjær", så er den norsk nok. ;) Så da har jeg fått/tatt/gitt svar på spørsmålet. Takk for alle svar som sparket litt i tankeprosessene mine.
 
:p ... som sagt, spørsmålet var ikke ment å tolkes politisk. Som kveik-entusiast må jeg likevel si at svaret ditt ikke er helt meningsløst. Så når jeg har høstet og gjenbrukt W-34/70 så mange ganger at den lever opp til det ovenstående, så er jeg i mål... Men hva med f.eks. ECDahls-gjæren? Den har jo nesten ingen av de egenskapene (mulig den tåler kauking), og likevel er den norsk, eller? ;)

Dahlsgjæren kom til Norge fra Tyskland i 1944, og er sånn sett høyst suspekt. Ved en glipp blei den ikke sendt tilbake til Tyskland sammen med den tyske okkupasjonsstyrken. Det bør vi overveie å gjøre noe med.

Bedre seint enn aldri!
 
Jeg skal faktisk gjøre det samme idag, men glemte å tilsette essens igår, så da prøver jeg å tilsette rett før flasking. Skal vel ikke ha noe å si uansett

Nei. Jeg regner med at denne essensen ikke inneholder noe gjærbart, og da ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det sånn.
 
Fint at det er noen kveik entusiaster her :D Har 5# Hornindal på vei i posten. Tenkte først brygge en 50/50 Pale/pils med 15IBU perle @ 60min. Fint med andre tips/oppskrifter som anbefales å prøve med Hornindal kveik! Er litt skeptisk til råøl, Er det mye forskjell smaksmessig? Tenkte bare koke 90min

Har også hørt 2/3 Pils, 1/3 Munich og 30g Perle @ 60, 30g Perle @ 15 og 30g Perle @ 2min funker, har noen testet det?

Jeg har ikke lett tilgang til einer, så tenkte droppe det. Er det et stort tap smaktsmessig?
 
Tilbake
Topp