Tråden for dumme spørsmål.

Det er i en slange jeg nettopp har montert på et kaldt fat som har stått i en keezer en stund. Skal nevnes at dette er en bitter som er veldig lavt karbonert. Den fikk 2-3 psi trykk over noen dager i løpet av kaldkræsj. Kan det være at trykket det står på nå er lavere enn hva det sto på under kaldkræsj og at det jeg ser er co2 som frigis av den grunn?

Edit: Når jeg sjenker virker det boblefritt.

Hvis du skjenker greit så er det jo greit.
 
Hvis du skjenker greit så er det jo greit.
Så lenge det ikke er noe luft som suges inn her en plass er det 'fine'. Bare stusset litt, for har ikke sett dette før. Samler seg mye her.
dddec8a72ead9a6e0f34b4b60eea6538.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Kan det være at trykket det står på nå er lavere enn hva det sto på under kaldkræsj og at det jeg ser er co2 som frigis av den grunn?
Dersom det er mer CO2 i ølet enn det trykket den står på nå, vil ølet frigi CO2 til det er likevekt mellom øl og headspace.
 
42e134b9fc346822b4f66f178f6d02c6.jpg


Korleis funkar det med brett?

Kan ein dyrke opp gjær/brett frå denne og gjære ein batch med saison med den? Eller må ein ha ei «vanlig» gjæring først og så evt tilsette oppdyrka gjær/brett ?
 
Har et langt plastrør som tilhørte en flaskefyller. Er det noen grunn til at jeg ikke bør bruke dette som siste "ledd" før brusesteinen i O2-systemet? (En krøllet semi-stiv slange er lite håndterlig).
 
Har et langt plastrør som tilhørte en flaskefyller. Er det noen grunn til at jeg ikke bør bruke dette som siste "ledd" før brusesteinen i O2-systemet? (En krøllet semi-stiv slange er lite håndterlig).
Hvis du klarer å gjøre det rent og får desinfisert det greit, burde det, slik jeg ser det, ikke være noen problem.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hei brygget en weissbier igår, glemte da og ta OG før gjæring.
Kom på det idag når jeg våknet og tok en måling.
Brygget skulle havne på rundt 1.050 OG, var 1.044 nå 12-13 timer senere.
Gjæringen holder nå 20 grader.
Har ikke startet å boble i blow-off bøtta med star san.
Tror dere OG hadde vært høgere igår?
Eller er det umulig å sei?
Bruker forresten 2 pakker Mangrove Jack Bavarian wheat M20 gjær.
 
Hei brygget en weissbier igår, glemte da og ta OG før gjæring.
Kom på det idag når jeg våknet og tok en måling.
Brygget skulle havne på rundt 1.050 OG, var 1.044 nå 12-13 timer senere.
Gjæringen holder nå 20 grader.
Har ikke startet å boble i blow-off bøtta med star san.
Tror dere OG hadde vært høgere igår?
Eller er det umulig å sei?
Bruker forresten 2 pakker Mangrove Jack Bavarian wheat M20 gjær.

Det er jo ikke sikkert at blow-off'en din er helt tett. Er det andre tegn til gjæring? Skumdannelse er egentlig det beste tegnet. Hvis overflaten er blank og klar, kan du nok regne med at 1.044 er OG. Det skjer lite gjæring de første timene. Gjæren er stort sett opptatt av å tilpasse seg den nye situasjonen, særlig gjennom å syntetisere steroler og lipider som brukes til å bygge opp cellemembranen. Her tærer den på energilagrene sine (glykogen), den går ikke løs på sukkeret i vørteren ennå.
 
Det er jo ikke sikkert at blow-off'en din er helt tett. Er det andre tegn til gjæring? Skumdannelse er egentlig det beste tegnet. Hvis overflaten er blank og klar, kan du nok regne med at 1.044 er OG. Det skjer lite gjæring de første timene. Gjæren er stort sett opptatt av å tilpasse seg den nye situasjonen, særlig gjennom å syntetisere steroler og lipider som brukes til å bygge opp cellemembranen. Her tærer den på energilagrene sine (glykogen), den går ikke løs på sukkeret i vørteren ennå.

Har lagt seg 1-2 cm med skum oppå ølet, så det skjer absolutt ting. Men ja blow off slangen er nok ikkje helt tett, siden den er bare satt nedi hullet der gjærlås skal være.
 
Har lagt seg 1-2 cm med skum oppå ølet, så det skjer absolutt ting. Men ja blow off slangen er nok ikkje helt tett, siden den er bare satt nedi hullet der gjærlås skal være.

Da har nok OG vært høyere enn 1.044, ja. Hvor høyt er det vel vanskelig å si. Jeg kommer ikke på noen måte å finne det ut på - men det er mulig noen veit om noe.
 
Vis vedlegget
En ting jeg har lurt på når jeg følger med på bobletelleren min: hvor lenge er gjæren som regel på sitt aller, aller mest aktive?
Kan noen få (3-4) timer stemme?
 
Vis vedlegget 40812
En ting jeg har lurt på når jeg følger med på bobletelleren min: hvor lenge er gjæren som regel på sitt aller, aller mest aktive?
Kan noen få (3-4) timer stemme?

Litt varierende ut if fra temperaturen du pitcher ved. Men i starten av et helt gjæringsforløp, ja. Men hvorfor har du tall for BPM i gjærlåsen, dette er jo helt uinteressant informasjon for brukeren? Det er er bare en "proxy" for selve gjæringen, hvis lokket er tett?
 
Sist redigert:
Litt varierende ut if fra temperaturen du pitcher ved. Men i starten av et helt gjæringsforløp, ja. Men hvorfor har du tall for BPS i gjærlåsen, dette er jo helt uinteressant informasjon for brukeren? Det er er bare en "proxy" for selve gjæringen, hvis lokket er tett?
Det er slik denne platen fungerer, ved å telle bobler og estimere SG. Den "læres opp" ved å legge inn egne SG- prøver og blir klokere med alderen. Kan ikke stole blindt på denne, kun en gadget for å følge med på aktiviteten når jeg ikke er hjemme før min del. Og ja, den er avhengig av tett lokk for å fungere
 
Det er slik denne platen fungerer, ved å telle bobler og estimere SG. Den "læres opp" ved å legge inn egne SG- prøver og blir klokere med alderen. Kan ikke stole blindt på denne, kun en gadget for å følge med på aktiviteten når jeg ikke er hjemme før min del. Og ja, den er avhengig av tett lokk for å fungere

Joda, det vet jeg. Men er ikke hvor mange bolber som går gjennom låsen helt irrelevant for deg, du vil vel heller vite hva den regner ut som SG?
 
Joda, det vet jeg. Men er ikke hvor mange bolber som går gjennom låsen helt irrelevant for deg, du vil vel heller vite hva den regner ut som SG?
Boblene er jo grunnlaget for hvordan denne regner ut SG...så kan man jo diskutere hvor nøyaktig dette kan bli.
Er jo litt ekstra spenning i hverdagen å se om duppedingsen treffer riktig :)
 
Boblene er jo grunnlaget for hvordan denne regner ut SG...så kan man jo diskutere hvor nøyaktig dette kan bli.
Er jo litt ekstra spenning i hverdagen å se om duppedingsen treffer riktig :)

Ja jeg vet det. Men for en bruker, så burde det jo egentlig være irrelevant, da denne skal "funke". men basert på bobler. Hydometer funker jo hver eneste gang, for å sammenligne. Det jeg mener er at hvor mange antall bobler bør være irrelevant, selv om det er måten dingsen regner det ut av. Tallet man vil se er SG.
 
Ja jeg vet det. Men for en bruker, så burde det jo egentlig være irrelevant, da denne skal "funke". men basert på bobler. Hydometer funker jo hver eneste gang, for å sammenligne. Det jeg mener er at hvor mange antall bobler bør være irrelevant, selv om det er måten dingsen regner det ut av. Tallet man vil se er SG.
BPM grafen viser kun aktiviteten, er en egen graf for estimert SG ( den røde)
 
Tilbake
Topp