Definisjon av øltyper. Nye klasser?

Dette har sikkert vært debattert tidligere i forumet, men lat som jeg er stiller jeg spørsmålet allikevel.
Hvorfor er det ikke felles kjøreregler for hvordan en øl skal defineres etter?
Jeg har lagt merke til at Beersmith og Norbrygg sine kriterier ikke alltid er de samme.
F.eks. Saison har abv 3.5 til 9.5 i Beersmith og 5 til 7 hos Norbrygg.
Swarzchbier har EBC 33-59 i Beersmith og 50 til 80 hos Norbrygg
Har vi egne regler for Skandinavia kanskje?
 
BeerSmith bruker Beer Judge Certification Program (BJCP) sine definisjoner, mens Norbrygg har sine definisjoner. Enkelt og greit :)
 
Mener å ha lest det skal være mulig å laste inn nordbryggdefinisjonene i beersmith. Noen som veit?
 
BeerSmith bruker Beer Judge Certification Program (BJCP) sine definisjoner, mens Norbrygg har sine definisjoner. Enkelt og greit :)
Okei.
Da er det bare å godta det og gå videre i livet :rolleyes:.
Ble først klar over det da jeg skulle sende inn øl til NM.
Hadde f.eks. en Saison som var brygget etter Beersmith. Ble plutselig klar over at den var aaltfor sterk etter Norbrygg sine regler.
Men nå vet jeg bedre :cool:.
 
Men spørsmålet er hvorfor er de forskjellige?

De norske definisjonene er hovedsakelig oversatt fra dansk. Noen justeringer er gjort underveis, men noen av ølstilene begynner å bli utdaterte og noen nye har blitt lagt til, da skrevet helt fra bunn, på norsk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Okei.
Da er det bare å godta det og gå videre i livet :rolleyes:.
Ble først klar over det da jeg skulle sende inn øl til NM.
Hadde f.eks. en Saison som var brygget etter Beersmith. Ble plutselig klar over at den var aaltfor sterk etter Norbrygg sine regler.
Men nå vet jeg bedre :cool:.

Dette er egentlig ikke så viktig. Se på dataene som "veiledende". Smaker det som en stilriktig øl av typen du har meldt det på som, så "er" det det. Ingen ser de vitale dataene under dømming og det har ingenting å si for bedømmingen.
 
Ok. Så hvis jeg da hadde en Saison på litt over 9% så hadde det vært greit?
Ingen mulighet for å bli disket om en kommer på pallplass.
 
Ok. Så hvis jeg da hadde en Saison på litt over 9% så hadde det vært greit?
Ingen mulighet for å bli disket om en kommer på pallplass.
Du blir ikke disket nei. Men retningslinjene er der for å treffe mest mulig innenfor definisjonen på ølstilen. Du kan godt lage et øl på 42% og kalle det for Saison, men du ville nok fått saftig trekk i poengene pga iallefall styrken. Kan være dommerne mener at 9% er for sterkt og, eller ikke. De forholder seg til stilriktighet som er nedskrevet som definisjoner. Definisjonene er rammene for det som er normen for et stilriktig øl. Det er opp til deg å melde på ølet i den klassen du tror det gjør seg best i. Så selv om du har brygget en øltype, men kanskje bommet totalt, så kan du melde den på i en annen klasse hvor det kanskje ville passet bedre.
 
Tilbake
Topp