Og hva med California Common, hvorfor er den under Ale? Det står jo i definisjonen at lagergjær brukes.
Ja, de fra 2014 er der i alle fall. Gå på File og add ons, så finner du det.Mener å ha lest det skal være mulig å laste inn nordbryggdefinisjonene i beersmith. Noen som veit?
Okei.BeerSmith bruker Beer Judge Certification Program (BJCP) sine definisjoner, mens Norbrygg har sine definisjoner. Enkelt og greit
Jeg bruker kun mobilversjonen.Ja, de fra 2014 er der i alle fall. Gå på File og add ons, så finner du det.
BeerSmith bruker Beer Judge Certification Program (BJCP) sine definisjoner, mens Norbrygg har sine definisjoner. Enkelt og greit
Men spørsmålet er hvorfor er de forskjellige?
Men spørsmålet er hvorfor er de forskjellige?
Fordi det ikke finnes noen fasit. Det er opp til hver enkelt organisasjon å finne et utvalg øl som kan representere en stil, og sette rammer og definisjoner ut fra disse. BJCP reflekterer amerikanernes utvalg og tolkninger, mens Norbryggs stiler representerer ditto nordiske og norske.Men spørsmålet er hvorfor er de forskjellige?
Okei.
Da er det bare å godta det og gå videre i livet .
Ble først klar over det da jeg skulle sende inn øl til NM.
Hadde f.eks. en Saison som var brygget etter Beersmith. Ble plutselig klar over at den var aaltfor sterk etter Norbrygg sine regler.
Men nå vet jeg bedre .
Du blir ikke disket nei. Men retningslinjene er der for å treffe mest mulig innenfor definisjonen på ølstilen. Du kan godt lage et øl på 42% og kalle det for Saison, men du ville nok fått saftig trekk i poengene pga iallefall styrken. Kan være dommerne mener at 9% er for sterkt og, eller ikke. De forholder seg til stilriktighet som er nedskrevet som definisjoner. Definisjonene er rammene for det som er normen for et stilriktig øl. Det er opp til deg å melde på ølet i den klassen du tror det gjør seg best i. Så selv om du har brygget en øltype, men kanskje bommet totalt, så kan du melde den på i en annen klasse hvor det kanskje ville passet bedre.Ok. Så hvis jeg da hadde en Saison på litt over 9% så hadde det vært greit?
Ingen mulighet for å bli disket om en kommer på pallplass.
Jo jeg kunne nok sendt den inn som det. Ble vel for opphengt i at jeg hadde brygget en "Saison".Har du vurdert 10B. LYS STERK BELGISK ALE
Definisjon av øltyper - Norbrygg