Avtrekk på bad

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg brygger på badet hvor avtrekket ikke er superbra og ønsker en enkelt løsning man kan montere/demontere raskt hver gang man brygger. Jeg vurderer nå overgang til Brewtools 40, som har en fin hatt med mulighet for å sette på et avtrekksrør. Holder det med et rør på hatten ut vinduet, eller må jeg ha en vifte tillegg?

Hvilke løsninger er mulig her? Jo, enklere/raskere, jo bedre.

Brewtools jobber med en kondensator, så det vil og være en mulighet, men den er ikke helt klar enda.
ea4f25b6d1422c0e5b2145a55d62b195.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Forsøker meg med et forslag:

Dersom jeg setter på en hatt (slik som Speidel og Brewtools har til sine maskiner) på bryggeren med et spiralrør ut vinduet, trenger jeg da en vifte i andre enden? Eller vil det være unødvendig da røret vil være nokså kort fra maskin og ut vinduet? Tenkte plassere bryggeren oppe på vaskemaskinen.

EDIT: Forsåvidt mye av det jeg skisserer i første innlegg, men det jeg lurer på er vel egentlig om det være fare for at avkoket renner tilbake i kjelen, eller om det vil gå greit uten vifte med et kort rør.
 
Forsøker meg med et forslag:

Dersom jeg setter på en hatt (slik som Speidel og Brewtools har til sine maskiner) på bryggeren med et spiralrør ut vinduet, trenger jeg da en vifte i andre enden? Eller vil det være unødvendig da røret vil være nokså kort fra maskin og ut vinduet? Tenkte plassere bryggeren oppe på vaskemaskinen.

EDIT: Forsåvidt mye av det jeg skisserer i første innlegg, men det jeg lurer på er vel egentlig om det være fare for at avkoket renner tilbake i kjelen, eller om det vil gå greit uten vifte med et kort rør.
Det er vanskelig å si. Dampen vil jo kondensere i møtet med den (som regel) kaldere utelufta. Men om du legger røret over kanten av vippevinduet, er det en fair sjanse for at kondensen renner ut på andre siden av rørbøyen. Spørsmålet er likevel om du må ha en vifte for at det ikke skal bli for dårlig avtrekk. Altså at hatten fungerer som et lokk. Vanskelig å vurdere – må nesten prøves.
 
Det er vanskelig å si. Dampen vil jo kondensere i møtet med den (som regel) kaldere utelufta. Men om du legger røret over kanten av vippevinduet, er det en fair sjanse for at kondensen renner ut på andre siden av rørbøyen. Spørsmålet er likevel om du må ha en vifte for at det ikke skal bli for dårlig avtrekk. Altså at hatten fungerer som et lokk. Vanskelig å vurdere – må nesten prøves.

Da er spørsmålet om jeg tør potensielt ofre en batch for eksperimentets skyld :D Har ikke tid til å brygge så ofte lenger, så synd om det ikke skulle fungere etter planen, hehe.

Jeg er ikke så "viftekyndig". Om jeg skulle hatt en vifte i andre enden, kan den bare legges på utsiden av vinduet og kobles til strøm via en skjøteledning? Har du eventuelt link til en som kan funke? Jeg skal oppgradere til en Brewtools 40, den koker vel av noe sånt som 3,5 liter i timen etter hva jeg har forstått, om det skulle ha noe å si...
 
Da er spørsmålet om jeg tør potensielt ofre en batch for eksperimentets skyld :D Har ikke tid til å brygge så ofte lenger, så synd om det ikke skulle fungere etter planen, hehe.

Jeg er ikke så "viftekyndig". Om jeg skulle hatt en vifte i andre enden, kan den bare legges på utsiden av vinduet og kobles til strøm via en skjøteledning? Har du eventuelt link til en som kan funke? Jeg skal oppgradere til en Brewtools 40, den koker vel av noe sånt som 3,5 liter i timen etter hva jeg har forstått, om det skulle ha noe å si...

Test med vann, da får du en viss ide av hvordan det slår ut. Da kan du jo også måle hvor mye du koker av, greit å vite. To fluer i en smekk. Hvilken vifte du bør ha tør jeg ikke mene noe om, annet enn at den må tåle litt temp. Tror vanlig våtromsvifter er uegnet mtp det.

Edit: ser du har oppgitt avkok på kommende investering. Kan jo være greit å sjekke at du ikke får lavere avkok med naturlig avtrekk om man skal kalle det det.
 
Da er spørsmålet om jeg tør potensielt ofre en batch for eksperimentets skyld :D Har ikke tid til å brygge så ofte lenger, så synd om det ikke skulle fungere etter planen, hehe.

Jeg er ikke så "viftekyndig". Om jeg skulle hatt en vifte i andre enden, kan den bare legges på utsiden av vinduet og kobles til strøm via en skjøteledning? Har du eventuelt link til en som kan funke? Jeg skal oppgradere til en Brewtools 40, den koker vel av noe sånt som 3,5 liter i timen etter hva jeg har forstått, om det skulle ha noe å si...
Er ikke så viftekyndig selv, men jeg tror en slik rørvifte montert i en stiv 60 eller 90 graders rørbend vil fungere. Legg benden over vindusåpningen. Støy er vel ikke noe tema? Kjøp en kraftig rakker, de koster ikke allverden. Rørvifte ø125 mm
 
Edit: ser du har oppgitt avkok på kommende investering. Kan jo være greit å sjekke at du ikke får lavere avkok med naturlig avtrekk om man skal kalle det det.

Ja, ut i fra hva jeg har lest. Antar du mener at avkoket øker med hatt på kjelen?
 
Nei, intuitivt skulle man tro det motsatte. Mulig jeg tenker feil her. Du legger jo motstand på overflatens mulighet til å dampe av (i mitt hode ihvertfall). Det blir jo en mellomting mellom med og uten lokk skulle jeg tro. Som sagt, mulig jeg er på bærtur her...

Edit: uten vifte vel og merke
 
Nei, intuitivt skulle man tro det motsatte. Mulig jeg tenker feil her. Du legger jo motstand på overflatens mulighet til å dampe av (i mitt hode ihvertfall). Det blir jo en mellomting mellom med og uten lokk skulle jeg tro. Som sagt, mulig jeg er på bærtur her...

Edit: uten vifte vel og merke

Høres ut som en runde med vann for å sjekke hvor mye som dampes av vil være på sin plass.
 
I det gamle huset laget jeg en innsats til vinduet hvor jeg kunne tre nedpå en vifte (post nr 1 under). Denne var bare plassert i vinduet, og kunne meget enkelt klappes sammen og fjernes
Du trenger ikke en stor vifte, men jeg vil anbefale vifte for å skape undertrykk i rommet.
Det er viktig at alle rør legges i en vinkel slik at minst mulig renner tilbake i kjelen. Litt gjør ingenting - mye vil trolig gjøre skade.
Jeg anbefaler også at alle loddrette 'rør' benytter 'trekkspill', mens horisontale rør er glatte / hardplast.
Jeg laget også en 'proof of concept' rundt dampavrenning. Se post nr 2 under

DIY: Ventilasjon
Hva har du 3D printet i dag
 
I det gamle huset laget jeg en innsats til vinduet hvor jeg kunne tre nedpå en vifte (post nr 1 under). Denne var bare plassert i vinduet, og kunne meget enkelt klappes sammen og fjernes
Du trenger ikke en stor vifte, men jeg vil anbefale vifte for å skape undertrykk i rommet.
Det er viktig at alle rør legges i en vinkel slik at minst mulig renner tilbake i kjelen. Litt gjør ingenting - mye vil trolig gjøre skade.
Jeg anbefaler også at alle loddrette 'rør' benytter 'trekkspill', mens horisontale rør er glatte / hardplast.
Jeg laget også en 'proof of concept' rundt dampavrenning. Se post nr 2 under

DIY: Ventilasjon
Hva har du 3D printet i dag
Takk for info. Kunne jeg brukt viften som allerede er på badet på noen måte?

Alternativt bare droppet avtrekk når bryggeren står ved vinduet? I forhold til lukt er det ikke noe problem. Det er jo og et bad, så noe fukt må det tåle, men er jo så klart litt 'bekymret' for om dette over tid kan føre til noe sopp/råte i f.eks vinduskarmen. Skal sies at det ikke er altfor mange ganger i løpet av et år jeg får til å brygge, og jeg lufter både gjennom vindu, og har mulighet til å ha utgangsdøren åpen ut, i gangen utenfor badet. Har og luftavfukter.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
38d2d78b7fd5b7b1a33254e703d31288.jpg
 
Jeg ville ikke ha brukt den faste viften. Du kan gjøre dette særdeles enkelt, eller du kan gjøre som meg : over-tenk-skiten :)
The simple solution: Kjøp en vifte fra Biltema/Jula/CO og et trekkspill rør. Del røret i to og sett viften i midten. Sett viften i vinduskarmen på et stort fat (det vil dryppe fra den), og la ut-røret henge et godt stykke ut av vinduet slik at lukt og damp ikke blåser inn. Hvordan du fixer innsiden avhenger av bryggemaskin. Bruk lampeskjerm, stor IKEA stålbolle eller annet som dekker kjelen din. Holmentoppen sin var elegant, men jeg tipper det samler seg vann i vifta :)

Har du lest alle de 6 viftetrådene 1 2 3 4 5 6 ?
 
Jeg ville ikke ha brukt den faste viften. Du kan gjøre dette særdeles enkelt, eller du kan gjøre som meg : over-tenk-skiten :)
The simple solution: Kjøp en vifte fra Biltema/Jula/CO og et trekkspill rør. Del røret i to og sett viften i midten. Sett viften i vinduskarmen på et stort fat (det vil dryppe fra den), og la ut-røret henge et godt stykke ut av vinduet slik at lukt og damp ikke blåser inn. Hvordan du fixer innsiden avhenger av bryggemaskin. Bruk lampeskjerm, stor IKEA stålbolle eller annet som dekker kjelen din. Holmentoppen sin var elegant, men jeg tipper det samler seg vann i vifta :)

Har du lest alle de 6 viftetrådene 1 2 3 4 5 6 ?

Tolker svaret dit hen at det ikke er lurt og kjøre den virkelig simple løsningen; droppe avtrekk? :D

Blir en brewtools maskin, så om jeg går for en vifteløsning så blir det med en slik "hatt" hvor jeg kan koble røret rett på:

Avtrekkshatt med silikonplugg og pakning Passer til Brewtools B40pro - BryggSelv

Vinduet mitt har en skråkarm, så får nok ikke lagt viften der, da må den i så fall ligge utendørs...

Har ikke sett på alle trådene, men jeg skal ta en titt :)
 
Tolker svaret dit hen at det ikke er lurt og kjøre den virkelig simple løsningen; droppe avtrekk? :D

Blir en brewtools maskin, så om jeg går for en vifteløsning så blir det med en slik "hatt" hvor jeg kan koble røret rett på:

Avtrekkshatt med silikonplugg og pakning Passer til Brewtools B40pro - BryggSelv

Vinduet mitt har en skråkarm, så får nok ikke lagt viften der, da må den i så fall ligge utendørs...

Har ikke sett på alle trådene, men jeg skal ta en titt :)
Dersom det vinduet kan åpnes helt ville jeg gjort det og kun plassert en åpen friskluftsvifte (av typen «kontorpult»). Og sørge for at luft kommer inn i rommet fra andre sida.
 
Jeg kjører med billig vifte og fleksirør. 100mm. Tror vifta ble kjøpt på Jula.
Jeg er så heldig at jeg har et bad i kjelleren som ikke brukes. Så derfor bruker jeg det gamle uttaket til baderomsviften. Har laget med en slags hurtigkobling.
Som du ser av bildet så lar jeg det være en liten åpning mellom rør og kjele hatten. Ble anbefalt det av noen her inne for å hindre at dampen går delvis iver til veske igjenn og renner ned i kokekjelen. Tror nok at det å legge viften på utsiden av vinduet vil fungere IMG_20190111_180358270-picsay.jpg
 
Eg har brukt ei slik : Ventilasjonsvifte

Har ei bøtte som eg skar hål i, og spiralrør frå den og inn på vifta. Legg vifta i vinduskarmen slik at utgongen er utom vinduet og peikar godt nedover. Då drypp det ute på bakken..

Ser heilt dust ut, men fungera.. minuset er på vinteren, blir kaldt inne når vinduet står ope.

33ec97d6de9d231a34a3cf5a0c2271ac.jpg
 
Tilbake
Topp