Tråden for dumme spørsmål.

Tørrhumler med poser, maks 50 gram per pose, og 4-5 klinkekuler. Jeg vekter de ned så de ligger i bunn og godgjør seg framfor å dunste ned hele huset. Slipper de ned på motsatt side av krana.
 
Akkurat gåttt over til fat. To av fatene er plugget pga humlegrums (var en heftig IPA med endel tørrhumle), uansett hva kan jeg gjøre for unngå dette?

Har per dags dato ikke plass til kjøleskap for cold crash. Hva med og fjerne en cm av røret som går til bunns i Korneliusfatet?

Andre med samme problem som har en fix?
Kjent problemstilling. Jeg benytter «ubåt» i steden for stigrør, på godt humlede øl, dermed trenger jeg ikke å kappe stigrøret. Har kjøpt clear beer draft system, men det finnes like gode (vil jeg tro) og vesentlig billigere på eBay/Ali.
 
Mye gode tips her. Den ubåt-løsningen virket genial. Må sees nærmere på. Takk for hjelp så langt!

Ekornskurken: Er det nødvendig med filter om en ikke tørrhumler direkte i fatet? Dette så jo egentlig lett ut og lage selv.
 
Sist redigert:
Hvordan har folket med fastmontert varmeelement i kokekjelen løst det med tanke på dyppkjøler?

Går med planer om å få montert varmeelement, men ble plutselig oppmerksom på at det nødvendigvis blir en konflikt her.
 
Yup, den blir stående litt på halv tolv.
Jeg saniterer den også dvs har den oppi siste 15 eller så av koket, men opplever ikke noe trøbbel med det. Foruten at tempen synker i et halvminutt eller så etter den har blitt satt oppi, men slik er det vel alltid.
 
Jeg har et dumt spørsmål, jeg har skaffet meg en Inc bird og et kjøleskap men ble litt usikker på hvordan jeg skulle gjøre det med termometeret, jeg putta den oppi igjennom mellom pakningen til gjær låsen men nå har det gått 3 døgn uten noe trykk eller "plupping" I gjærlåsen. Hvordan løser dere dette?
 
Jeg har et dumt spørsmål, jeg har skaffet meg en Inc bird og et kjøleskap men ble litt usikker på hvordan jeg skulle gjøre det med termometeret, jeg putta den oppi igjennom mellom pakningen til gjær låsen men nå har det gått 3 døgn uten noe trykk eller "plupping" I gjærlåsen. Hvordan løser dere dette?

Det vanlige er vel å tape den fast på utsiden av karet, god isolert med bobleplast eller et annet egnet materiale.

At du får en liten lekkasje, så det ikke plopper i gjærlåsen, er i og for seg ikke noe problem, så lenge det ikke er noen åpning som det kan komme tvilsomme mikroorganismer inn gjennom. Sjøl om jeg bruker den informasjonen ploppinga gir meg, kan du følge med på utviklinga gjennom å se på skummet og ta prøver. (Du ser jo skumutviklinga utenfra, du trenger ikke ta av lokket.) Jeg tror jeg bare ville latt det være. Du får jo den beste temperaturavlesninga på denne måten.

Mulig den løsninga du har valgt, ville funke om du tettet ordentlig - med gaffa, f.eks.. Du må bare sørge for at du tenker på infeksjonsrisiko. Alt må være reint og desinfisert.
 
Det vanlige er vel å tape den fast på utsiden av karet, god isolert med bobleplast eller et annet egnet materiale.

At du får en liten lekkasje, så det ikke plopper i gjærlåsen, er i og for seg ikke noe problem, så lenge det ikke er noen åpning som det kan komme tvilsomme mikroorganismer inn gjennom. Sjøl om jeg bruker den informasjonen ploppinga gir meg, kan du følge med på utviklinga gjennom å se på skummet og ta prøver. (Du ser jo skumutviklinga utenfra, du trenger ikke ta av lokket.) Jeg tror jeg bare ville latt det være. Du får jo den beste temperaturavlesninga på denne måten.

Mulig den løsninga du har valgt, ville funke om du tettet ordentlig - med gaffa, f.eks.. Du må bare sørge for at du tenker på infeksjonsrisiko. Alt må være reint og desinfisert.
Alt ble desinfisert på forhånd, jeg glemmer ikke regne nr 1 :)
Okei da lar jeg det bare være, jeg har ikke noe lyst til å ta av lokket heller for å ta prøver. Det ligger skum langs kanten nå men jeg har ikke sett noe annen aktivitet enn det. (skrudde opp tempen til 19)

Er 100 g litt lite priming for ipa? (dekstrose)
 
Alt ble desinfisert på forhånd, jeg glemmer ikke regne nr 1 :)
Okei da lar jeg det bare være, jeg har ikke noe lyst til å ta av lokket heller for å ta prøver. Det ligger skum langs kanten nå men jeg har ikke sett noe annen aktivitet enn det. (skrudde opp tempen til 19)

Er 100 g litt lite priming for ipa? (dekstrose)

Det kommer jo an på volumet øl:).

Bruk denne: Beer Priming Calculator - Brewer's Friend
Skroller du ned litt, finner du en tabell over normal karbonering for ulike øltyper. 2,4 volumes burde bli bra for en IPA. Og så kommer det jo an på om du liker høy eller moderat karbonering.
 
En kamerats kone har spurt meg om tips til et ølrelatert kurs/opplevelse til sin mann. Han er en erfaren øldrikker og -brygger, så smakekurs for nybegynnere er ikke helt innertier. Noen som har anbefalinger?
 
Jeg glemte helt å si det ja haha.
Det er til 22 L
Jeg skal bruke dekstose så jeg skjønte ikke hva de kaller det der

ah - det er corn sugar (maissukker). Vi kaller det jo druesukker. Så altså: Dekstrose=druesukker=maissukker/corn sugar. Du kan også finne det som meritrose. Og det det egentlig er, er glukose - som jo er den mest grunnleggende energikilden for nesten alt liv. "Blodsukker" er glukose.

Kjært barn har mange navn:).
 
ah - det er corn sugar (maissukker). Vi kaller det jo druesukker. Så altså: Dekstrose=druesukker=maissukker/corn sugar. Du kan også finne det som meritrose. Og det det egentlig er, er glukose - som jo er den mest grunnleggende energikilden for nesten alt liv. "Blodsukker" er glukose.

Kjært barn har mange navn:).
Tusen takk det sår jo øverst der også ser keg
 
En kamerats kone har spurt meg om tips til et ølrelatert kurs/opplevelse til sin mann. Han er en erfaren øldrikker og -brygger, så smakekurs for nybegynnere er ikke helt innertier. Noen som har anbefalinger?
Det spørs jo hva slags budsjett det er ikke snakk om. Ei hotellhelg med innlagt omvisning i et bryggeri hadde vært fint for dem begge.
 
Jeg har et dumt spørsmål, jeg har skaffet meg en Inc bird og et kjøleskap men ble litt usikker på hvordan jeg skulle gjøre det med termometeret, jeg putta den oppi igjennom mellom pakningen til gjær låsen men nå har det gått 3 døgn uten noe trykk eller "plupping" I gjærlåsen. Hvordan løser dere dette?
Du kan finne en egnet termolomme på Ebay eller Ali og montere i lokket. Det er min løsning.
 
Tilbake
Topp