Tråden for dumme spørsmål.

ah - det er corn sugar (maissukker). Vi kaller det jo druesukker. Så altså: Dekstrose=druesukker=maissukker/corn sugar. Du kan også finne det som meritrose. Og det det egentlig er, er glukose - som jo er den mest grunnleggende energikilden for nesten alt liv. "Blodsukker" er glukose.

Kjært barn har mange navn:).
Dypt imponert Finn. 20 forskjellige øl på flaske, og enkelte må ha litt alder om en skal stole på sekvensielt batchnummer. (ref herrens signatur)
 
Hvor stor kjele kan man ha på komfyr med induksjon og hvor mye kan man koke bort uten ventilasjon?
Jeg koker bort 4 liter i timen på badet med full guffe på avtrekk. Det blir likevel mye vann på veggene. Satser på at flisene og lysarmaturene tåler det. Har varmekablene på og kjører full styrke på avtrekk lenge etter kokingen for å tørke opp. Men det er ikke optimalt... :-(
Ville ikke kokt uten ventilasjon. Ikke inne.
 
Man koker jo poteter inne så det er klart noe kan man jo koke. En form for ventilasjon er det, men ikke no avtrekk jeg kan slå på. Hadde ikke tenkt å koke no mer en 15 ish liter uansett


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dypt imponert Finn. 20 forskjellige øl på flaske, og enkelte må ha litt alder om en skal stole på sekvensielt batchnummer. (ref herrens signatur)

21 etter dagens kølsch-flasking. Og i morra blir det 22. Men en god del av de der er det ikke så mange flaskene av, så bildet er litt skeivt:). (Og så er det en jeg strøk nå, som aldri kommer på flaske; en nordengelsk brun som ikke stopper å gjære. Ingen tvil om hva det er med den. Men jeg lar den stå for å se hvor galt det kan bli.)
 
Man koker jo poteter inne så det er klart noe kan man jo koke. En form for ventilasjon er det, men ikke no avtrekk jeg kan slå på. Hadde ikke tenkt å koke no mer en 15 ish liter uansett


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg kokte 28 liter her om dagen, og jeg var først fornøyd med avtrekket når jeg hadde full spiker på ventilatoren (kjøkken), som er 630 kubikk per time. Ganske kraftig ventilator altså. Den tok seg av så og si all damp.
 
Jeg kokte 28 liter her om dagen, og jeg var først fornøyd med avtrekket når jeg hadde full spiker på ventilatoren (kjøkken), som er 630 kubikk per time. Ganske kraftig ventilator altså. Den tok seg av så og si all damp.

Jeg tror det er et poeng når du kjører vifta at luft kan komme inn i rommet, også? For å få full nytte av kapasiteten til vifta.
 
Så det ikke blir vakuum mener du?

Ser for meg å bli sugd opp i avtrekket [emoji33]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, faktisk. Særlig i moderne boliger, som er nærmest hermetisk tette. (Jeg er veldig glad for å bo i et gammelt hus!)

Nå kjenner jeg meg uansett ganske trygg - men du er nok mer utsatt:D.
 
Det dryppet, dog det meste utenfor gryten. Men jeg var forberedt på det. Ventilator er bare noen måneder gammel, og jeg vasket den godt før brygging, så det som evt havner tilbake i gryten var i det minste rent.
Det er ikke mest det som drypper FRA ventilatoren sim er problematisk (Det er jo det også dersom det er veldig skittent), men mer at det som damper bort fra vørteren drypper TILBAKE.
Vi koker blant annet for å koke bort DMS og dersom det kondenserer og drypper tilbake så er det ikke lett å koke bort igjen.
 
Fett er jo sikkert fint å ikke få i vørteren. Selv om grillen er fin så er det sikkert noe oppe i selve vifta hvis det er en ventilator som brukes til mat også.
 
Tilbake
Topp