Tråden for dumme spørsmål.

80 meter leder er 40 meter med tolederkabel. Langt, ja, men ikke usannsynlig i en vanlig bolig. Jeg ville nok også gjort noe med det, men er usikker på hva. Legge kraftigere kabel, kanskje (mindre tap).
Ingen som har sagt at det ikke er sannsynlig, men hvis det er sånn bør det sjekkes.

Først ville jeg sjekket alle koblinger, så vurdert om den kursen bør ha 4 eller 6 kvadrat hvis det er veldig langt.
 
Jeg måler ved lasten. Er 2.5# og det kan ikke være et kjempelangt strekk. Men jeg målte i styreskapet, skal måle i veggen det henter strøm fra, og på andre kurser.
Mål på alle punkter du kommer til, og finn ut om det er ett sted hvor spenningsfallet er ekstra stort. Få noen kyndige til å gå over alle koblinger på kursen. Det kan også være en ‘slapp’ stikkontakt på veggen der du henter strømmen, sånn at det blir stor motstand til støpselet.
Jeg har bare en 2kW brygger (Speidel 20) på 16A kurs, men hadde jeg hatt 3,5 kW ville jeg vurdert en industrikontakt. Ved kok er nok disse 3,5kW koblet inn mesteparten av tiden, uten at jeg kjenner til utstyret ditt.
Hvis det er enkelt kan du også få lagt om til 4mm2 ledning, men kan hende det er overkill.

I disse elbiltider er det mange som har blitt klar over vanlige stikkontakters ulemper ved kontinuerlig høy strøm.
 
Har ein god slant med 10 mnd gammal gjær i kjøleskapet. Var ifrå en startar og har stått med øl over seg. Åpna glaset no og det luktar ikkje akkurat godt, litt emment/oppkast kanskje?
Målte sg til 1.020. Smakte ikkje akkurat godt heller, men ikkje heilt forjævlig. Trur dykk det er good to go om ein får liv i den og dyrka opp ny gjær?
 
Prøvde nylig å blåse liv i en 7 mnd gammel WLP833. Dø som en sild. Men det er jo bare å prøve.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Mål på alle punkter du kommer til, og finn ut om det er ett sted hvor spenningsfallet er ekstra stort. Få noen kyndige til å gå over alle koblinger på kursen. Det kan også være en ‘slapp’ stikkontakt på veggen der du henter strømmen, sånn at det blir stor motstand til støpselet.
Jeg har bare en 2kW brygger (Speidel 20) på 16A kurs, men hadde jeg hatt 3,5 kW ville jeg vurdert en industrikontakt. Ved kok er nok disse 3,5kW koblet inn mesteparten av tiden, uten at jeg kjenner til utstyret ditt.
Hvis det er enkelt kan du også få lagt om til 4mm2 ledning, men kan hende det er overkill.

I disse elbiltider er det mange som har blitt klar over vanlige stikkontakters ulemper ved kontinuerlig høy strøm.

Da husket jeg å ta med multimeteret mitt fra jobben. Spenningsfallet på 10V inn til skapet mitt er reelt, fikk dobbeltsjekket nå. Stikker jeg induksjonsplata i samme stikk som jeg har henter strøm til skapet mitt fra så måler jeg 5V fall. Altså mister jeg 5V ned til kjelleren, og ytterligere 5V fra det stikket og via ca 10m #2.5 bort til skapet. Måler jeg oppå skruene til elementet på hermsen så måler jeg 221V. Artig...Så jeg mister ca 15V mellom stikk i vegg og frem til Herms. Hermsen er "greit for nå", men bør finne ut av droppet frem til skapet først og så finne ut av herms etterpå. Går via et rele så jeg kan starte skapet fra telefonen, men har brukt #2.5 på alt som er tilførselstrøm og til herms.

Men, jeg så også nå at på den kursen så sitter det en drit gammel pumpe som sirkulerer for filteret i bassenget, men dette har ikke vært på på sikkert 20 år. Men det sitter iallefall i parallell på den kursen jeg bruker, om det har noe å si.
 
Sist redigert:
Prøvde nylig å blåse liv i en 7 mnd gammel WLP833. Dø som en sild. Men det er jo bare å prøve.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Burde gå greit. Men du må nok gi den to startere, en på ca 1.020 så neste på 1.036 det tar minst dobelt så lang tid på første starter som normalt, og du ser ikke aktivitet, må måles. Jeg har gjort det flere ganger, den trenger bare litt TLC og så liker den musikk, min liker Astri S viser det seg :eek:
 
Jeg drev jo og dillet med dette for tre år siden og, men da brukte jeg et annet stikk:

Kina-spenningsmåler viser 2500w v/bruk av CASO

I følge den tråden er det normalt, er det fortsatt ansett som normalt?
Det er helt sikkert normalt, da "gjengs" lov er og har vært 2,5mm2 på 16A kurs i en normal bolig.

Poenget er at kontinuerlig høy strøm er utenfor normalen. Hvis man har det så mener jeg det er en fordel å gjøre noe. Dette er blitt veldig tydelig når vi skal lade elbilene våre. Det frarådes å bruke vanlig stikkontakt på en "normal" sikring for fast lading av elbil (tror det til og med er ulovlig).

Når du brygger øl snakker vi ikke om full effekt over mange timer som med elbiler, så sikkerhetsmessig er det OK.

Men hvis du ikke oppnår nok effekt på grunn av spenningsfall ved høy strøm, så har du jo et problem som kan løses.
For elbiler vil det samme gjøre utslag i lengre ladetider og sløsing av energi.

Du har jo et fast bryggerom, så tilpasninger for å gjøre det best mulig er veldig innafor.

Disclaimer:
Mine svar må betraktes som generell internettsynsing. Jeg jobber ikke med dette i dag, men kan en del om det allikvel. Dette sammen med sunn fornuft gjør at jeg tør å synse om problemstillingen. Få alltid kvalifisert personell til å utføre jobber og ta konkrete vurderinger i din bolig (elektriker).
 
Ett par kjappe :)

Nye butterflyventiler:
Plukker dere de fra hverandre og vasker før første gangs bruk, eller bare vasker den 'skrudd sammen'? Det så ut til å være litt oljerester mellom silikonpakningen og selve ventilen som ikke var så lett å få vekk, men tror jeg fikk det sånn tålig til. Jeg har ikke særlig god erfaring med å skru fra hverandre slike fra tidligere, så dropper det gjerne om det ikke er nødvendig.

Har fått to ventiler, den ene fra en norsk butikk, og en annen billig fra Kina. Den kina-ventilen lukter noe helt grusomt. Det hjalp litt med en zalo-vask, men det sitter fortsatt lukt igjen i ventilen. Litt vanskelig å beskrive lukten, men jeg tenker litt sånn olje, eller bensin-ish. Har ikke opplevd det med noen av mine andre ventiler. Noen som har vært borte i dette, eller som vet hva som kan gjøres for å bli kvitt greiene?

Siktglass:
Før jeg vasket siktglasset for første gang strammet jeg opp skruene i begge ender. Etter vask er det kommet vann mellom selve glasset og metallrammen som holder det på plass. Anter selve glasset er tett, men at det har sneket seg noe vann når jeg har vasket og skylt det mellom rammen og glasset. Vanlig fenonmen? Tørker det opp av seg selv, eller er det sånn at jeg må plukke fra hverandre greiene hver gang jeg vasker og tørker. Virker jo umåtelig tungvindt...
 
Åpna glaset no og det luktar ikkje akkurat godt, litt emment/oppkast kanskje?
Målte sg til 1.020. Smakte ikkje akkurat godt heller, men ikkje heilt forjævlig. Trur dykk det er good to go om ein får liv i den og dyrka opp ny gjær?
Lukter og smaker det dårlig, kast skiten. Tiden og kosten for øvrige ingredienser overstiger prisen for ny gjær.
Dersom du klarer å dra liv i den, vil den ha mutert og/eller blitt kraftig selektert. Det er ganske enkelt ikke verd det.
Jeg har derimot dyrket opp like gammel gjær, men da har gjæren luktet godt.
 
Lukter og smaker det dårlig, kast skiten. Tiden og kosten for øvrige ingredienser overstiger prisen for ny gjær.
Dersom du klarer å dra liv i den, vil den ha mutert og/eller blitt kraftig selektert. Det er ganske enkelt ikke verd det.
Jeg har derimot dyrket opp like gammel gjær, men da har gjæren luktet godt.
Var ingen problem å få liv i den. Men satte en ny startar på ein liten slant av det igjen. Synst fortsatt det lukta litt rart. Så slo det ut. Ei lokal sjappe hadde 833, så no står der en som luktar godt i kjøleskapet :)
 
Tilbake
Topp