Fermzilla. Bruk, tips og triks

Var i den lokale bryggersjappa idag. De ballock tilkoblingene jeg har fått var til øl ut og ikke gass inn, altså de manglet 2 streker som denne har: Ball Lock tilkobling for FermZilla - Humle og Malt
Det var grunnen til at de ikke ville sitte skikkelig med de grå hurtigkoblingene.

Mulig du bare har en som var nærmere øl enn gass. Jeg tror samtlige av disse er tilpasset bruk til begge.

https://i.ebayimg.com/images/g/RzIAAOSwwSFc24ph/s-l1600.jpg

Dette er standard, grå = gass, sort = øl. Du ser gass inn skal ha et hakk rundt nederst, under selve tilkoblingen, øl har litt bredere mothake/ring. De fleste carbonationcap er midt i mellom disse skulle jeg tro.

Hvis de er rene øl-poster, så er det bare å bruke sorte ball-locks på de. Bare å bruke det som blir tett.
 
Problemet med lite headspace i kjøleskapet var enkelt å fikse. Det var bare å tippe hele tanken over på ene siden. Fikk tatt en prøve, og satte på Co² for karbonering.

PSX_20200227_135631.jpg
 
Jeg klarer ikke å få skrudd av dump valve. Jeg har lest og fulgt alle instruksjoner og tips, men den sitter bom fast. Det hjalp nok ikke at jeg fiklet noe med den underveis i gjæringen, slik at øl og trub er festet mellom den og kragen den er festet i.

Jeg prøvde å bruke hammeren på strammingsverktøyet for å få mer kraft, men klarte bare å ødelegge dette verktøyet. Så nå i dag får jeg bare vaske den slik den nå er satt sammen og se på det senere.

Noen råd? Går det an å få kjøpt nytt strammeverktøy separat?
 
Jeg klarer ikke å få skrudd av dump valve. Jeg har lest og fulgt alle instruksjoner og tips, men den sitter bom fast. Det hjalp nok ikke at jeg fiklet noe med den underveis i gjæringen, slik at øl og trub er festet mellom den og kragen den er festet i.

Jeg prøvde å bruke hammeren på strammingsverktøyet for å få mer kraft, men klarte bare å ødelegge dette verktøyet. Så nå i dag får jeg bare vaske den slik den nå er satt sammen og se på det senere.

Noen råd? Går det an å få kjøpt nytt strammeverktøy separat?
Universalåpner

Kjøp 2 stk, så har du å holde igjen med
 
Jeg klarer ikke å få skrudd av dump valve. Jeg har lest og fulgt alle instruksjoner og tips, men den sitter bom fast. Det hjalp nok ikke at jeg fiklet noe med den underveis i gjæringen, slik at øl og trub er festet mellom den og kragen den er festet i.

Jeg prøvde å bruke hammeren på strammingsverktøyet for å få mer kraft, men klarte bare å ødelegge dette verktøyet. Så nå i dag får jeg bare vaske den slik den nå er satt sammen og se på det senere.

Noen råd? Går det an å få kjøpt nytt strammeverktøy separat?
Den løsner mye lettere om det er litt trykk på tanken. Gjorde underverker her. At den gjenget feil vei har nok også forvirret mange.
 
Den løsner mye lettere om det er litt trykk på tanken. Gjorde underverker her. At den gjenget feil vei har nok også forvirret mange.

Slik jeg tolker han er det selve ventilen han sliter med, den er IKKE links (venstregjenger) men kragen som står mot tanken er links.

Hvis det er kragen så hjelper det med trykk, hvis det er ventilen bør du ha to verktøy ja. Google oljefiltertang, tror Biltema har billig.
 
Slik jeg tolker han er det selve ventilen han sliter med, den er IKKE links (venstregjenger) men kragen som står mot tanken er links.

Hvis det er kragen så hjelper det med trykk, hvis det er ventilen bør du ha to verktøy ja. Google oljefiltertang, tror Biltema har billig.
Sant det. Kanskje det hadde vært smart å bruke 2 verktøy?
 
Universalåpner

Kjøp 2 stk, så har du å holde igjen med

Takk igjen, dette strammeverktøyet var også av bedre kvalitet.

Jeg trykksatt karer og spente en gummibåndrørtang på kragen og en på bunnventilen. Men gjengene på kragen var det som ga etter (altså den som er venstretrådet). Og gjør det igjen om jeg prøver på nytt å dra til mer enn med håndkraft. Bunnventilen sitter fortsatt dønn fast.

Så hva gjør jeg nå? Prøve å legge den litt i 45 grader varmt vann?

Kanskje er i verste fall selve bobla ødelagt?
 
Sist redigert:
Takk igjen, dette strammeverktøyet var også av bedre kvalitet.

Jeg trykksatt karer og spente en gummibåndrørtang på kragen og en på bunnventilen. Men gjengene på kragen var det som ga etter (altså den som er venstretrådet). Og gjør det igjen om jeg prøver på nytt å dra til mer enn med håndkraft. Bunnventilen sitter fortsatt dønn fast.

Så hva gjør jeg nå? Prøve å legge den litt i 45 grader varmt vann?

Kanskje er i verste fall selve bobla ødelagt?
Ja, litt lunk på ting gjer ofte underverk :)
 
Takk igjen, dette strammeverktøyet var også av bedre kvalitet.

Jeg trykksatt karer og spente en gummibåndrørtang på kragen og en på bunnventilen. Men gjengene på kragen var det som ga etter (altså den som er venstretrådet). Og gjør det igjen om jeg prøver på nytt å dra til mer enn med håndkraft. Bunnventilen sitter fortsatt dønn fast.

Så hva gjør jeg nå? Prøve å legge den litt i 45 grader varmt vann?

Kanskje er i verste fall selve bobla ødelagt?

Syns det høres ut som en reklamasjonssak jeg. Ville kjørt den til butikken og bedt de åpne den for deg. Og gjentatt prosedyren hver gang du skal ha den åpnet frem til de gir deg en ny.
 
Syns det høres ut som en reklamasjonssak jeg. Ville kjørt den til butikken og bedt de åpne den for deg. Og gjentatt prosedyren hver gang du skal ha den åpnet frem til de gir deg en ny.

Nå er gjengene på "kragen" tilsynelatende ødelagt, og den lar seg ikke stramme lenger. Det er litt langt å kjøre til Grimstad fra Oslo, men jeg får sende en mail, da. :(
 
Litt sånn kegland prinsipp. Er bra, men noe dritt er der i alt. Er vel grunnen til at det ikke er så dyrt som konkurrentene.
 
Tilbake
Topp