Fermzilla. Bruk, tips og triks

Er det andre som sliter med disse metall carbonation capsene? Synes det er vanskelig å få gummipakningen til å tette godt på gass-siden. Har bestilt røde plast capser med integrert pakning, men verden har stoppet opp.

Har du prøvd litt keg lube på toppen og siden av gjengene - ikke på carbonation capsen men der du skrur den på? Det var et tips jeg leste hos Kegland og som fungerte for meg.
 
Har også slitt med dette (tatt opp tidligere i tråden). Det ble lettere å få det tett når jeg fjernet all keglube fra pakningene (etter tips) og bare brukte håndmakt. Det er en fin balansegang for plutselig glir pakningen av flensen og legger seg inni åpningen (merkelig at dette aldri skjer på pet flasker der det alltid blir potte tett). Uten keglube blir friksjonen mellom pakning og topp flens noe bedre.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg har de røde av plast og skrudde til med håndmakt + litt ekstra med skiftenøkkel :oops:
Det ble ikke helt tett, så jeg skrudde litt og litt mer, til de satt bom fast. De var fortsatt ikke helt tette.
Jeg fikk de heldigvis av igjen etter gjæring uten å ødelegge noe, men de satt veldig godt.

Neste gang skal jeg trykkteste før jeg heller vørter i karet :)
 
Har også slitt med dette (tatt opp tidligere i tråden). Det ble lettere å få det tett når jeg fjernet all keglube fra pakningene (etter tips) og bare brukte håndmakt. Det er en fin balansegang for plutselig glir pakningen av flensen og legger seg inni åpningen (merkelig at dette aldri skjer på pet flasker der det alltid blir potte tett). Uten keglube blir friksjonen mellom pakning og topp flens noe bedre.

Jeg bruker heller ikke lube, ikke på noen av pakningene noen steder, og alt har vært tett.

På pet-flaskene, og på de røde carb caps er det ikke pakning, bare plast mot plast, og det er kanskje en bedre løsning.
 
Jeg bruker heller ikke lube, ikke på noen av pakningene noen steder, og alt har vært tett.

På pet-flaskene, og på de røde carb caps er det ikke pakning, bare plast mot plast, og det er kanskje en bedre løsning.
Ja, de plastkorkene som fulgte med er jo alltid tette. Måtte sette på en slik i stedet for gass inn capen.
 
Har mye fritid for tiden så jeg har prøvd å finne kilden til en litt ekkel lukt i Fermzillaen, litt sånn svidd gummi-lukt som kan komme fra gjær. Jeg begynte med å vaske den godt, ingen forandring, kloret den i fem timer, ingen forandring, demonterte alt og vasket alle deler (30 stk) i oppvaskmaskinen. Begynte så å lukte på delene en for en, og da fant jeg synderen. Det var slangene til flyteballen som var kilden. Forsøkte å koke dem i 15 min, men de lukter like jævlig. Så disse må tydeligvis byttes med jevne mellomrom.

PSX_20200324_102133.jpg
 
Har mye fritid for tiden så jeg har prøvd å finne kilden til en litt ekkel lukt i Fermzillaen, litt sånn svidd gummi-lukt som kan komme fra gjær. Jeg begynte med å vaske den godt, ingen forandring, kloret den i fem timer, ingen forandring, demonterte alt og vasket alle deler (30 stk) i oppvaskmaskinen. Begynte så å lukte på delene en for en, og da fant jeg synderen. Det var slangene til flyteballen som var kilden. Forsøkte å koke dem i 15 min, men de lukter like jævlig. Så disse må tydeligvis byttes med jevne mellomrom.

Samme her. Jeg rengjorde ikke min spesielt godt etter første gangs bruk, bare skylte i såpevann og starsan. Det lukter kraftig, nærmest av kompost av slangen.
 
Reagerer også på den slangen, har jo skiftet farge helt, tross vask.

Hva slags standard bryggebutikk-slange passer som erstatning tro?
 
Tips: Ikke monter Fermzilla-en tett innendørs i 20+ grader for deretter å ta den ut i kaldt bryggerom. Da finner du ut hvor mye lufta komprimeres. Fermzilla-en ble deformert, men spratt greit ut. Spørs om den likevel er egnet for trykk i fremtiden....
 
Hvis du er usikker på det (og vil bruke den til trykk) så tar du en trykktest;

Fyll den HELT opp med vann med lokket på og sikkerhetsventilen åpen.

Sett på et manometer (spunding valve eller co2, evt andre du har)

Steng sikkerhetsventil.

Hvis du har veldig god kontroll på vanntilførselen, bruker du den til å trykk opp, men pass på, når all luft er ute går det fort!

Når du har nådd ønsket trykk (Max 2.4bar!) uten å bli gjennomvåt fra livet og ned vet du at den tåler trykket.

Lar du den stå med samme trykk i en time uten trykkfall vet du også at den er tett, her er som du allerede har erfart temperatur viktig. Fyller du med kaldt vann fra springen i et varmt rom vil trykket stige over den timen.
 
Hva skjer dersom den ikke tåler trykket? Snakker vi "sildre, sildre, vann på foten" eller "Kaboom! Water every-f-where!"?
 
Hva skjer dersom den ikke tåler trykket? Snakker vi "sildre, sildre, vann på foten" eller "Kaboom! Water every-f-where!"?
Water bomb, derfor du gjør det ute, viss plasten gir etter så går det fort:p:D
Edit: du slipper hvertfall ødelagte trommehinner
 
Hei,
Jeg har akkurat skaffet meg en fermzilla og tilbehørene "trykksett" og "overtrykksventil".

Her kommer et skikkelig idiotspørsmål, men det må til for google og youtube har ikke gitt meg svar.

Hva må jeg gjøre når jeg ikke vil gjære under trykk, men vil cold crashe ølet (uten at luft suges inn) før lukket overføring til fat? Lar jeg ølet gjære ut og så trykksetter litt før CC eller er det andre måter å gjøre dette?
Tenker da at jeg gjærer med gjærlås, men før CC setter jeg på overtrykksventil og trykksetter til f.eks 0,5 bar.
 
Hei,
Jeg har akkurat skaffet meg en fermzilla og tilbehørene "trykksett" og "overtrykksventil".

Her kommer et skikkelig idiotspørsmål, men det må til for google og youtube har ikke gitt meg svar.

Hva må jeg gjøre når jeg ikke vil gjære under trykk, men vil cold crashe ølet (uten at luft suges inn) før lukket overføring til fat? Lar jeg ølet gjære ut og så trykksetter litt før CC eller er det andre måter å gjøre dette?
Tenker da at jeg gjærer med gjærlås, men før CC setter jeg på overtrykksventil og trykksetter til f.eks 0,5 bar.
Ja, det er 100 % nøyaktig slik jeg gjør det.
 
Tilbake
Topp