Fermzilla. Bruk, tips og triks

Fikk i går problemer med at slangen fra dip tube tok inn gass da jeg skulle overføre til fat (FZ 55L). Det virker som at slangen blir stiv etter CC (eller generelt stiv silikon-slange med liten vekt) og dermed ble selve "tuppen" der øl skal suges inn liggende halvveis på overflaten etter tapping av et par liter. Flyteballen er naturligvis koblet på. Måtte derfor åpne for å "løse opp" - noe som ikke fungerte, som igjen resulterte i bruk av hevert på resterende 50% av batchen. Litt irriterende ettersom store deler av poenget med FZ blir borte. Glad dette var en pils, og ikke en humlerik IPA/NEIPA.

Noen som har opplevd samme issue, eller vet om en god løsning?
Ikke det samme, men fikk problemer med dip tube igår jeg også, ved overføring av NEIPA. Enden på dip tube sugde seg fast til karet slik at tapping tok meget lang tid. Kakket i karet og da spratt den bort, men sugde seg kjapt til karet igjen. Irriterende.
 
Her er for øvrig en gjennomgang av de ulike produktene fra Keg Land og Keg King fra David Heaths YouTube-kanal, inkludert både Allrounder og Flatbottom:
Det kan være greit å ha i bakhodet at David Heath jobber for importøren av Keglandprodukter i Norge. Jeg har ikke sett denne videoen, men han har i alle fall ikke alltid husket å nevne det tidligere.
 
Det kan være greit å ha i bakhodet at David Heath jobber for importøren av Keglandprodukter i Norge. Jeg har ikke sett denne videoen, men han har i alle fall ikke alltid husket å nevne det tidligere.

Han har en disclaimer i begynnelsen av hver video om at han jobber i industrien men at kanalen er hans egen.
 
Ikke det samme, men fikk problemer med dip tube igår jeg også, ved overføring av NEIPA. Enden på dip tube sugde seg fast til karet slik at tapping tok meget lang tid. Kakket i karet og da spratt den bort, men sugde seg kjapt til karet igjen. Irriterende.

Kan det hjelpe å skråskjære enden på slangen, eller lage en ujevn kant på en eller annen måte?
 
Ikke det samme, men fikk problemer med dip tube igår jeg også, ved overføring av NEIPA. Enden på dip tube sugde seg fast til karet slik at tapping tok meget lang tid. Kakket i karet og da spratt den bort, men sugde seg kjapt til karet igjen. Irriterende.
Bor hull i sidene i tillegg til tuppen. Da suger den seg ikke fast.
 
Sist redigert:
Fikk i går problemer med at slangen fra dip tube tok inn gass da jeg skulle overføre til fat (FZ 55L). Det virker som at slangen blir stiv etter CC (eller generelt stiv silikon-slange med liten vekt) og dermed ble selve "tuppen" der øl skal suges inn liggende halvveis på overflaten etter tapping av et par liter. Flyteballen er naturligvis koblet på. Måtte derfor åpne for å "løse opp" - noe som ikke fungerte, som igjen resulterte i bruk av hevert på resterende 50% av batchen. Litt irriterende ettersom store deler av poenget med FZ blir borte. Glad dette var en pils, og ikke en humlerik IPA/NEIPA.

Noen som har opplevd samme issue, eller vet om en god løsning?

Ja, og det er vel nevnt tidligere i tråden her også.

I mitt tilfelle var det fordi slangen var for lang (den er ikke tilpasset fra produsenten), da blir flyteevnen til slangen for stor, og ballen er da mer med å presse slangen opp enn å holde den nede. Ingen problem etter tilpassing av slangen, med ned mot 1-2c i FermZillaen.
 
Ja, og det er vel nevnt tidligere i tråden her også.

I mitt tilfelle var det fordi slangen var for lang (den er ikke tilpasset fra produsenten), da blir flyteevnen til slangen for stor, og ballen er da mer med å presse slangen opp enn å holde den nede. Ingen problem etter tilpassing av slangen, med ned mot 1-2c i FermZillaen.

Jeg hadde tilpasset slangen, men besluttet nå å trimme den enda mer. Så får vi se...
 
Noen som har gjort seg erfaringer om modning og holdbarhet i lagerøl som er gjæret under trykk og med høyere temperatur? Mener å ha sett en diskusjon her på forumet etter en test @Holmentoppen gjorde på varmgjæret lagerøl der det ikke tålte tidens tann spesielt godt. Vil trykkgjæringa også eliminere dette problemet?
Min erfaring er at jeg ikke har lagt merke til reduksjon i kvalitet på slikt øl som har stått noen måneder, men det skal sies at gjæringstempen på mine trykklagere har vært mellom 16 og 19C. Stort sett wlp830
 
Fermzilla Flat Bottom med kran installert. Brukte et stegbor med akkurat litt for liten diameter, men det var enkelt å utvide hullet gjennom å frese med boret ut til oppmerkinga jeg hadde laga.

Testa hvor mye vann som blei igjen i karet når jeg bikka på det og tappa ut maks av hva jeg kunne: 2,5 dl. Og jeg kan redusere det mer ved å sage av det ytterste på kranstussen, så det er ikke noe problem at krana sitter litt høyt. Og det må den jo; det er neppe noen god ide å plassere den nede på den buede delen av karet.

Testa forresten at anvisninga for plassering av litermål-stripa var riktig. Det var den:).

Fermzilla flat bottom m kran.jpg
 
Sist redigert:
Noen som har gjort seg erfaringer om modning og holdbarhet i lagerøl som er gjæret under trykk og med høyere temperatur? Mener å ha sett en diskusjon her på forumet etter en test @Holmentoppen gjorde på varmgjæret lagerøl der det ikke tålte tidens tann spesielt godt. Vil trykkgjæringa også eliminere dette problemet?
Min erfaring er at jeg ikke har lagt merke til reduksjon i kvalitet på slikt øl som har stått noen måneder, men det skal sies at gjæringstempen på mine trykklagere har vært mellom 16 og 19C. Stort sett wlp830

Det var i denne tråden.

Post gjerne om dette der; jeg håper å kunne bidra med noen erfaringer sjøl der etter hvert.
 
Satte første brygg på Flat Bottom'en i går - hvilket var mitt første Fermzilla-brygg i det hele tatt. Og i dag tidlig var det tjukk og fin kräusen på ølet. Men gjærlåsen viste ikke tegn på at det foregikk noe som helst nedi der.

Dette kunne ikke være riktig. Jeg sjekka at lokket var skrudd ordentlig på. Det var det. Så rista jeg litt på dunken, men neida; ikke noe skjedde. Og når det ikke skjer noe i gjæringsdunken når det bør skje noe i gjæringsdunken, blir man litt nedstemt.

Jeg gikk opp - dunken står i kjeller'n - for å granske detaljene i systemet på en tom FB. Og heldigvis; gjærlåsen har en fiffig konstruksjon med noen slisser som det må fylles væske over for at gassen skal kunne fanges og løfte den vesle sylideren inni der.

Jeg greip StarSan-flaska og løp ned og fylte på mer væske. Og straks bloppet det muntert - eller hveste, faktisk; denne gjærlåsen lager en underlig lyd når gassen presses ut gjennom små hull i topplokket. (Er ikke så lykkelig for denne konstruksjonen; jeg savner den hyggelige ploppinga fra den klassiske gjærlåsen.)

Akk, ny teknologi er vanskelig:p.
 
gjærlåsen har en fiffig konstruksjon med noen slisser som det må fylles væske over for at gassen skal kunne fanges og løfte den vesle sylideren inni der
Betyr det at den er stengt uten veske, og at den da automatisk stenger seg dersom beholderen blåser ut vesken / tørker ut?
 
Noen som har gjort seg erfaringer om modning og holdbarhet i lagerøl som er gjæret under trykk og med høyere temperatur? Mener å ha sett en diskusjon her på forumet etter en test @Holmentoppen gjorde på varmgjæret lagerøl der det ikke tålte tidens tann spesielt godt. Vil trykkgjæringa også eliminere dette problemet?
Min erfaring er at jeg ikke har lagt merke til reduksjon i kvalitet på slikt øl som har stått noen måneder, men det skal sies at gjæringstempen på mine trykklagere har vært mellom 16 og 19C. Stort sett wlp830
Jeg har egentlig sluttet med å gjære under trykk. Hovedsakelig da jeg følte at kombinasjonen av temperatur og trykk, gav meg mindre kontroll og mulighet til å spore eventualiteter. Men for å svare på noe du egentlig ikke spør om ;), så har jeg merket stor endring i holdbarhet knyttet til oksidering etter at jeg begynte med lukket overføring til fat. Før, når jeg flushet fatet med CO2 og tappet i fra vanlig gjæringskar, merket jeg tydelig oksidering etter ca.3 mnd.. Nå er ikke dette et problem lengre (det lengste jeg har hatt noe stående nå er vel rundt 6 mnd), og jeg synes også at ølet har større smaksstabilitet over tid.
 
Og heldigvis; gjærlåsen har en fiffig konstruksjon med noen slisser som det må fylles væske over for at gassen skal kunne fanges og løfte den vesle sylideren inni der.

Jeg greip StarSan-flaska og løp ned og fylte på mer væske. Og straks bloppet det muntert - eller hveste, faktisk; denne gjærlåsen lager en underlig lyd når gassen presses ut gjennom små hull i topplokket. (Er ikke så lykkelig for denne konstruksjonen; jeg savner den hyggelige ploppinga fra den klassiske gjærlåsen.)
Er det ikke fyllelinje på gjærlåsen som følger med? Jeg har en som tilsynelatende ser lik ut, fyller da til linje under tekst "FILL LINE", men anbefaler ikke å fylle til øvre linje da jeg en gang opplevde at det da krever veldig lite undertrykk for å starte hevert-effekt som suger starsan-blandingingen oppi karet.
Gjærlås delbar - Utstyr til gjæring - Ølbrygging - Ølbrygging AS

Med bare 11L til gjæring lager denne også veldig lite lyd hos meg, i motsetning til tradisjonell gjærlås som kunne høres i halve leiligheten.

Betyr det at den er stengt uten veske, og at den da automatisk stenger seg dersom beholderen blåser ut vesken / tørker ut?
Den løse innerdelen vil da bare hvile på toppen av det indre røret, så den vil ikke holde noe trykk, men slipper nok heller ikke noe særlig inn så lenge det ikke blir undertrykk i karet.
 
Betyr det at den er stengt uten veske, og at den da automatisk stenger seg dersom beholderen blåser ut vesken / tørker ut?

Nei, men gjærlåsen har ikke noen lås-funksjon, dvs. at gass flyter uhindret ut og inn av karet. Så da blir det vel som åpen gjæring, slik du kan gjøre i ei vanlig bøtte med lokket lagt løst på.
 
Er det ikke fyllelinje på gjærlåsen som følger med? Jeg har en som tilsynelatende ser lik ut, fyller da til linje under tekst "FILL LINE", men anbefaler ikke å fylle til øvre linje da jeg en gang opplevde at det da krever veldig lite undertrykk for å starte hevert-effekt som suger starsan-blandingingen oppi karet.
Gjærlås delbar - Utstyr til gjæring - Ølbrygging - Ølbrygging AS

Med bare 11L til gjæring lager denne også veldig lite lyd hos meg, i motsetning til tradisjonell gjærlås som kunne høres i halve leiligheten.


Den løse innerdelen vil da bare hvile på toppen av det indre røret, så den vil ikke holde noe trykk, men slipper nok heller ikke noe særlig inn så lenge det ikke blir undertrykk i karet.

Den ser lik ut, men den har ingen markeringer. Jeg studerte den ikke spesielt nøye, så jeg la ikke merke til at de rektangulære feltene er åpne.

Det artige ved opplevelsen er jo de merkelige teoriene jeg klarte å lage for å forklare at det tilsynelatende ikke skjedde noe:confused:.
 
Fermzilla Flat Bottom ...
Testa forresten at anvisninga for plassering av litermål-stripa var riktig. Det var den:).
Vis vedlegget 46507

Korreksjon: Jeg blingsa. Når du fyller vann opp til sømmen, har du helt 6,25 liter oppi der. Teksten på målestripa påstår at det er 7,25.

Følger du anvisninga uten å sjekke, vil du tro du har en liter vørter/øl mer enn du faktisk har.
 
Tilbake
Topp