Finn Berger
Moderator
Jeg har ristet ja.
Mesketempen var litt lav, en liten grad under kanskje, men striketempen var jo på 70pluss, og jeg tok meg god tid til å ha litt og litt malt i, og røre det godt inn...
Jeg sjønte ikke helt det med starteren, ikke snurre den på magnetrøreren?
Jeg er jo uansett bare hjemme og våken ca 3-4 timer i døgnet nå, så det skal vel noe til å time dette rett... Har en ny pakke Wlp028, kunne det vært en ide å bare tømme den rett oppi?
Det spiller vel ikke så stor rolle, men siden du skal tilsette hele starteren (minus det du sparer, da), og ikke dekantere gjæren, er det greit å ikke stimulere produksjonen av usmakstoffer gjennom å tilføre oksygen kontinuerlig. Vitsen er jo heller ikke å produsere gjær, men bare å få den maksimalt aktiv.
Så gi gjæren 1 - 1,5 liter vørter, rist flaska så mye du orker, og la den stå i ro til det er god aktivitet. Om du har en silikonpropp og gjærlås, er jo det en grei måte å holde øye med aktiviteten på. Men jeg ser jo at du ikke har særlig mulighet til å styre timinga, så jeg tenker at om du setter starteren i gang før du legger deg, så kan du hive den oppi når du står opp. Det bør funke. Om pakka ikke er for gammel, skulle det gå greit. Og 028 er jo en utmerket gjær.
Vitsen med å gjøre dette, og ikke bare helle gjæren i ølet, er at du vil at den skal "hit the ground running". Heller du den rett i, er det en viss fare for at den bare legger seg til ro på bunnen av karet.