Tråden for dumme spørsmål.

En liten oppdatering;

Satte jo starteren onsdag kveld, og i går morges var det fin krausen og god aktivitet:
2F0A5743-DF80-43A5-ACED-2B6ABC964E1B.jpeg

Jeg pitchet den da, sånn at den skulle treffe ølet løpende, men det ser ut som om den gikk på trynet.
Null synlig aktivitet i både i går kveld og i morges, men den har bygd opp trykket til 0.2bar så kanskje det er litt håp?
Skrudde uansett tempen opp igjen til 21° for å få litt fart (skrudde ned fra 22 til 20 da jeg satte starteren).
Ser vinkelen på Ispindelen (ukalibrert, så ser bare vinkel) har gått feil vei da jeg pitchet starteren, så om noe har jeg økt SG...
 
Jeg ser på hjemmesidene til Bryggselv og Vestbrygg at det minste man kan bestille av malt er 100g, ikke ned i 1 gram slik som før. Når begynte de med dette? Nå må jeg endre alle oppskriftene slik at malt går opp i hver hundre. Hvordan løser andre dette?
 
Jeg ser på hjemmesidene til Bryggselv og Vestbrygg at det minste man kan bestille av malt er 100g, ikke ned i 1 gram slik som før. Når begynte de med dette? Nå må jeg endre alle oppskriftene slik at malt går opp i hver hundre. Hvordan løser andre dette?

Kjøper basemalt i 25kg sekker, all annen malt i kilo, volum etter behov, maltlager og kvern hjemme :p
 
Jeg ser på hjemmesidene til Bryggselv og Vestbrygg at det minste man kan bestille av malt er 100g, ikke ned i 1 gram slik som før. Når begynte de med dette? Nå må jeg endre alle oppskriftene slik at malt går opp i hver hundre. Hvordan løser andre dette?
Så sant man ikke brygger ytterst små batcher, så er vel dette egentlig et ikke-problem? Om det er 280g eller 300g av et malt, spiller vel liten rolle? Du får skrive at du vil ha det kvernet i separate poser :)
 
Har mitt første brygg på gang i fermzilla. Det skal oksygenfritt overføres på fat. Er en Neipa som jeg har brukt kveik på og høy temp i gjæringsskap (35 grader). Tørrhumlet etter 20 timer og justerte ned litt på temp, noen som har en formening om hvor lenge jeg bør vente før jeg kaldkrasjer?
 
Har mitt første brygg på gang i fermzilla. Det skal oksygenfritt overføres på fat. Er en Neipa som jeg har brukt kveik på og høy temp i gjæringsskap (35 grader). Tørrhumlet etter 20 timer og justerte ned litt på temp, noen som har en formening om hvor lenge jeg bør vente før jeg kaldkrasjer?

Til den er ferdig :p

mange måter å sjekke dette: stabil FG måling over et par tre dager, gjærlås/blowoff uten aktivitet, spunding med stengt ventil mot slutten og trykkstigningen stopper opp
 
Til den er ferdig :p

mange måter å sjekke dette: stabil FG måling over et par tre dager, gjærlås/blowoff uten aktivitet, spunding med stengt ventil mot slutten og trykkstigningen stopper opp

Ja skjønner, den er teknisk sett snart ferdig. Tenkte mer på humla og hvor lenge den bør tørrhumle før jeg kaldkrasjer den og hiver den på fat :)
 
Si meg. Har noen prøvd med eikechips/kubber i en IPA/APA.
Hvorfor gjør vi ikkje det, når den gjærer. Litt ekstra lag.
Blir det bare kvalmt?
Kan aldri huske å ha verken lest om det eller smakt det.

Når alt annet er gjort...
 
Enig med tørrhumlings-debatten her. Kjøpte mange sett i starten (deriblant Lucky Jack) som spesifiserer tørrhumling i 7 dager. Ble bedre etter jeg begynte å tørrhumle etter FG var nådd, og så flaske 2-3 dager senere.
 
Jeg har aldri forstått dette. Får like bra humle aroma etter 3 dager som en uke, ikke no «grønn» materie, også unngår jeg oksidasjon og humla får tid til å bunnfallet når jeg tørrhumler på halen av fermentering


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Enig med tørrhumlings-debatten her. Kjøpte mange sett i starten (deriblant Lucky Jack) som spesifiserer tørrhumling i 7 dager. Ble bedre etter jeg begynte å tørrhumle etter FG var nådd, og så flaske 2-3 dager senere.

Ved å starte tørrhumling når FG er nådd, får ikke gjæren tid til å rydde bort usmaker som dannes tidlig i gjæringen.
Ved bruk av Kveik kan tiden reduseres, men jeg vil ikke anbefale det med vanlig gjær.
Jeg gjærer all Ale over to uker da jeg ikke gidder å justere for gjærtype annet enn ved bruk av Kveik.
Tilsett ‘biotransformasjons-humlen’ etter 2/3 utgjæring og standard Tørrhumle tre dager før tapping.
 
Hvor lenge kan man ha kvernet malt liggende før det bør brukes?
I en åpen boks på varmekablene eller vakuum pakket i en mørk og kjølig bod? Jeg har knust malt i luftette beholdere som fort kan stå et halvt år i en mørk og kjølig bod, jeg lukter ikke forskjell på den malten og den som ble knust hos Bryggselv samme dag :)
 
Sist redigert:
En liten oppdatering;

Satte jo starteren onsdag kveld, og i går morges var det fin krausen og god aktivitet:
Vis vedlegget 47074

Jeg pitchet den da, sånn at den skulle treffe ølet løpende, men det ser ut som om den gikk på trynet.
Null synlig aktivitet i både i går kveld og i morges, men den har bygd opp trykket til 0.2bar så kanskje det er litt håp?
Skrudde uansett tempen opp igjen til 21° for å få litt fart (skrudde ned fra 22 til 20 da jeg satte starteren).
Ser vinkelen på Ispindelen (ukalibrert, så ser bare vinkel) har gått feil vei da jeg pitchet starteren, så om noe har jeg økt SG...

Har skrudd tempen opp til 22° for et par dager siden, og det skjer litt siden den bygger opp trykk, men fortsatt er ikke SG lavere en ca 1.020.
Hvor høyt kan jeg skru tempen før det kan bli et problem? Jeg har ikke andre triks på lur nå, og skulle gjerne skvist ut noen poeng til...
 
Har skrudd tempen opp til 22° for et par dager siden, og det skjer litt siden den bygger opp trykk, men fortsatt er ikke SG lavere en ca 1.020.
Hvor høyt kan jeg skru tempen før det kan bli et problem? Jeg har ikke andre triks på lur nå, og skulle gjerne skvist ut noen poeng til...
Hvorfor bygger du opp trykk? I romtemperatur må man ha svært høyt trykk for å karbonere øl. Faktisk helt opp til bristepunktet for Fermzilla og andre PET-beholdere. Gjæren trives ikke under slike forhold.
 
Tilbake
Topp