Tråden for dumme spørsmål.

Jeg tror glyserol er en del av det som trengs for å fremstille nitroglyserin, som da er selve sprengstoffet. Og nå bare antar jeg, men "nitro", har vel kanskje noe med nitrater å gjøre, og glyserin kommer fra den ferdige blandingen glyserol er en del av. Tenk ABB og de tre TUSEN tonnene som gikk av nede i tel aviv eller hvor det var som var ammoniumnitrat.
 
Helt nydelig!

Må søren kjøpe ein flasken for å ta ei t skje...

Eller du kan kjøpe ei flaske glyserol og eksperimentere med å tilsette i ølet ditt for å optimalisere munnfølelsen. Her er en tråd hvor de diskuterer det:
Glycerine / Glycerol in beer

Og funker det ikke, kan du bruke glyserolet som nedfrysingsmedium for å ta vare på gjær. Det er noe jeg lenge har tenkt å starte med, jeg har bare ikke fått somla meg til det. (Som med så mye annet:p.)
 
Og funker det ikke, kan du bruke glyserolet som nedfrysingsmedium for å ta vare på gjær. Det er noe jeg lenge har tenkt å starte med, jeg har bare ikke fått somla meg til det. (Som med så mye annet:p.)
Det bruker jeg det til, og det fungerer veldig godt. Jeg har også vurdert å tørke gjæren istedet, men har ikke god nok ovn til det.
 
Det bruker jeg det til, og det fungerer veldig godt. Jeg har også vurdert å tørke gjæren istedet, men har ikke god nok ovn til det.

Tørke? Jeg veit at folk tørker kveik, men kveik er fra en annen planet. Kan vi tørke vanlig gjær uten spesialutstyr? Det er jo først i de siste åra at teknologien til de store produsentene har kommet så langt at vi kan si at tørrgjæren er på høyde med ferskgjær.

Men det er kanskje en annen sak om hensikten bare er å få den til å overleve, slik at det kan dyrkes opp ny gjær fra den?
 
Nå driver jeg å kaldkrasjer mitt første fermzillabrygg. Har kommet ned til 9 grader nå så jeg tok meg en smak. Står tilkoblet med 15 psi og jobber seg ned mot 4 grader. Hvor lang tid kan jeg regne med før det er ferdig karbonert?
 
Tørke? Jeg veit at folk tørker kveik, men kveik er fra en annen planet. Kan vi tørke vanlig gjær uten spesialutstyr? Det er jo først i de siste åra at teknologien til de store produsentene har kommet så langt at vi kan si at tørrgjæren er på høyde med ferskgjær.

Men det er kanskje en annen sak om hensikten bare er å få den til å overleve, slik at det kan dyrkes opp ny gjær fra den?
Ja, nå var det kanskje mest kveik jeg tenkte på. Jeg bruker jo det i over halvparten av alt jeg brygger nå om dagen.
 
Nå driver jeg å kaldkrasjer mitt første fermzillabrygg. Har kommet ned til 9 grader nå så jeg tok meg en smak. Står tilkoblet med 15 psi og jobber seg ned mot 4 grader. Hvor lang tid kan jeg regne med før det er ferdig karbonert?
1 uke på 1 bar (14,5 psi) er vel vanlig regel, men om du har gjæret under trykk bør det gå litt raskere.
 
Ok, ja jeg gjæret under trykk. Om jeg lar d karbonere ferdig i fermzilla og flytter det til fat. Taper jeg mye av karboneringen?
Hvordan har du tenkt å overføre? Sakte lukket overføring øl-øl kobling mellom beholdere med i utgangspunktet samme trykk skal vel gi omtrent null tap. Med andre metoder ville jeg vært mer bekymret for oksygen enn tapt kullsyre.
 
Har et kjøleskap/gjæringsskap som jeg bruker. Når jeg om kort tid får ølet over på fat hadde jeg lyst å brygge et nytt. Blir jo da nødt til å flytte fatet ut av kjøleskapet for å ordne det nye ølet. Tenkte bare å sette det på et rom som var så kaldt som mulig. For så å flytte det tilbake i kjøleskapet når det nye ølet er ferdig og over på fat. Med det utstyre jeg har vil det jo også innebære å koble av co2, men der kan jeg jo av og til sjekke trykket og fylle på litt. Høres dette ut som noe som går greit eller vil det by på utfordringer?
 
Har et kjøleskap/gjæringsskap som jeg bruker. Når jeg om kort tid får ølet over på fat hadde jeg lyst å brygge et nytt. Blir jo da nødt til å flytte fatet ut av kjøleskapet for å ordne det nye ølet. Tenkte bare å sette det på et rom som var så kaldt som mulig. For så å flytte det tilbake i kjøleskapet når det nye ølet er ferdig og over på fat. Med det utstyre jeg har vil det jo også innebære å koble av co2, men der kan jeg jo av og til sjekke trykket og fylle på litt. Høres dette ut som noe som går greit eller vil det by på utfordringer?
Burde gå helt fint. Gjør av og til det samme selv. Set fatet kaldt og se til at det har trykk. Evt fyll på litt Co2. Husk at ulik temp krever ulik mengde Co2.
 
S 04. Er den fruktig er "nøytral"?
Er det 007 som er ekvivalenten?

Tenker å bruke i et juleøl og evt en mild eller noe. Tror eg må bruke tørrgjær om det skal bli noe i helga.
 
S 04. Er den fruktig er "nøytral"?
Er det 007 som er ekvivalenten?

Tenker å bruke i et juleøl og evt en mild eller noe. Tror eg må bruke tørrgjær om det skal bli noe i helga.
S-04 har i alle fall mindre totale esterer enn US-05, men noe mer enn det vet jeg ikke, har bare brukt den i mørkt øl.
 
S-04 har i alle fall mindre totale esterer enn US-05, men noe mer enn det vet jeg ikke, har bare brukt den i mørkt øl.
Ser for meg en slags skotsk tung juleøl. Og evt enklere.
Hadde tenkt 1318, men tørrgjær har sine fordeler også. Har bare brukt den en gang i nybegynnerfasen min.
Men ønsker en gjær med karakter.
Mulig eg bare må smelle i gang en starter på fredag etter jobb...

Edit. Merker at eg bare surer og tenker høgt her. Det er jo lite konstruktivt.
 
Lurer på om jeg skal begynne med husgjær nå som jeg har fått meg magnetrører, kan det da være så enkelt som å ta vare på f.eks 10% hver gang du setter starter og så snurre opp den igjen hver gang du brygger?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Glyserol (har ei flaske et eller annet sted, 85%) er ganske tyktflytende. Tettheten er tyngre enn vann med sine 1,261. Bør egentlig vises på hydrometeret...

Trur det er snakk om såpass små mengder at det ikke vil gi nevneverdig utslag. Det skal visst ikke så mye til før det gir usmak.
 
Lurer på om jeg skal begynne med husgjær nå som jeg har fått meg magnetrører, kan det da være så enkelt som å ta vare på f.eks 10% hver gang du setter starter og så snurre opp den igjen hver gang du brygger?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Så enkelt er det. Helt klart å foretrekke framfor hund.

(Katt er noe annet, selvfølgelig.)
 
Tilbake
Topp