Eg har ordna meg eit pax-skap frå Ikea der det er plass til ein ferminator/kjøleskap til gjæring/fat. Lurer på om eg burde skjære ut plata bak for å passe på at det blir i alle fall kan slippe ut litt luft der inni?
Takk for svar. Aner meg at det kan gå dårlig ja. Den skal jo helst operere i romtemp, men der inne kan det bli greit varmt. Men eit vanleg kjøleskap vil vel fungere fint så lenge eg åpnar bak?
Syntetisk smak er som regel tegn på et gjæringsproblem. Bruk heller BE-256 neste gang hvis du vil ha en Abbey. Eller så kan du heller bruke BE-134 for å få en lett og frisk versjon.Håper ikke de andre setta fra MG leverer den plast smaken
Ekstrakt? Det lille jeg har smakt av ekstrakt-øl har hatt en litt merkelig bismak av plast. ”Extract Twang” kalles det visst. Aner ikke hva det kommer av.Er det noen her inne som har brygga abbey fra mangrove jack før? Den med 8% alk. Hva synes dere om den? Jeg har en 30l batch med den nå, jeg har aldri smakt den før, kun golden lager fra MG og den synes både jeg og han andre kameraten min som drakk sammen med meg smakte en antydning av plast. Mulig det kan være pga jeg var dum og gikk ut for å hente noe og kom inn til at vørteren var kokt over og mistet en del pga dette. Håper ikke de andre setta fra MG leverer den plast smaken
Hvor lenge står vørt seg i kjøleskapet? Tok vare på de siste slantene i kjelen etter brygging på fredag. Har stått i kjøleskap siden. Planen var å dekantere av får å få bort trub, men glemte hele greia.
kaste eller fortsatt brukbart til starter eller karbonering? (Etter å ha kokt selvsagt)
Hvis det har stått i et desinfisert og tett kar, bør det ha holdt seg helt fint. Jeg er litt usikker på om jeg ville brukt det til karbonering hvis det har stått på bunnfallet, med humlerester. Det kan hende du plukker opp litt mye fenoler på den måten. Men til startervørter skulle det være topp.
Takk for svar, tømte det over på 1,5 liters flasker. Skulle jo bare stå over natta før det skulle i frysen så stressa ikke med desinfisering. Etterpåklokskap...
Går i sluket.
Delta temp er jo mellom ønsket temp og faktisk temp. Det er ikke noe problem.Tror det er best å ikke sette denne inne i ett skap. Varme/Kjøle elementet må jo ha en delta temp....
Sent from my iPhone using Tapatalk