Fermzilla. Bruk, tips og triks

Om humla synker eller ikke, henger antakelig sammen med hva slags gjær du bruker. Jeg bruker nesten bare gjærtyper som er klassiske topp-høstere til de ølene jeg tørrhumler, og dermed ligger humla i gjærlokket. Jeg ser ikke det som noe problem; jeg bare smårister litt på karet fra tid til annen. Dermed drysser humla ned fra gjærhimlen og gir fra seg godsmak, hvoretter den etter hvert "toppfeller" seg igjen.

Om humla legger seg på topp eller bunn spiller antakelig ikke noen rolle, men "normalt" skal den visstnok bunnfelle seg. Uansett hvor den gjemmer seg lønner det seg å riste karet litt med jevne mellomrom. Det skal ikke mye til.

Når jeg tapper - jeg har kran i flat bottom'en - er det ikke noe stort problem at gjæren henger der opp. Du skal bare være forsiktig mot slutten, når du tipper opp karet, så det ikke "drysser" for mye humle ned i utløpet.
Håhå, tro du meg, jeg har koblet av blow off'en og ristet til det ikke ligger mer humle på toppen, men den lille luringen finner veien til toppen igjen.

Og jeg har jo fått med meg i alle fall litt av det de nye gutta sier, 3 dager er nok, jeg gjærer på 30 grader med Oslo og jeg vil helst slippe nyklippa gress smaken, nå er det på dag 5 og ingen tegn til at det ikke stiger tilbake til toppen .

Du har jo blitt kjent med meg over tid, og jeg vil ikke gjøre noe den ene eller den andre veien, jeg vil bare drikke godt øl. Og ikke minst, uten for mye stress, der er mottoet i det enkle bryggeri.

Og jeg har sett effekten av kald kræsj og jeg har sett effekten av oksidering, så jeg prøver å finne den enkle vei å forene de 2 i harmoni :p
 
Håhå, tro du meg, jeg har koblet av blow off'en og ristet til det ikke ligger mer humle på toppen, men den lille luringen finner veien til toppen igjen.

Og jeg har jo fått med meg i alle fall litt av det de nye gutta sier, 3 dager er nok, jeg gjærer på 30 grader med Oslo og jeg vil helst slippe nyklippa gress smaken, nå er det på dag 5 og ingen tegn til at det ikke stiger tilbake til toppen .

Du har jo blitt kjent med meg over tid, og jeg vil ikke gjøre noe den ene eller den andre veien, jeg vil bare drikke godt øl. Og ikke minst, uten for mye stress, der er mottoet i det enkle bryggeri.

Og jeg har sett effekten av kald kræsj og jeg har sett effekten av oksidering, så jeg prøver å finne den enkle vei å forene de 2 i harmoni :p
Nå synes jeg nok angsten for grassmak er sterkt overdrevet. 5 dager er ikke noe problem - skjønt når du er på 30 grader, er det kanskje en annen sak. Det jeg sliter med, er hop creep; det er en skikkelig forbannelse. At humla ligger på toppen skjønner jeg ikke helt er noe problem.
 
Nå synes jeg nok angsten for grassmak er sterkt overdrevet. 5 dager er ikke noe problem - skjønt når du er på 30 grader, er det kanskje en annen sak. Det jeg sliter med, er hop creep; det er en skikkelig forbannelse. At humla ligger på toppen skjønner jeg ikke helt er noe problem.
Problemet med humle snurrende rundt i ølet er lukket overføring, hop creep derimot er null problem med fat :)
 
For å få ut alt må du nok etterfylle med gass ja.
Ja, så en soda og regulator trenger jeg, men jeg trenger vel noe stigerør også? Spørsmålet mitt var jo hva trenger jeg for å få kald kræsjet og gjøre en lukket overføring til fat.
 
Problemet med humle snurrende rundt i ølet er lukket overføring, hop creep derimot er null problem med fat :)
Jeg har lukket ovrføring til blandekaret, og får med svært lite humlepartikler dit. De representerer ikke noe problem. Humla ligger jo rolig og fint på plass i gjærlokket, den snurrer ikke rundt i ølet. Men jeg må være forsiktig under tappinga.

Hop creep er et problem på to måter; dels må jeg vente med tappinga, og dels får jeg et øl som er tørrere enn jeg har ønsket meg. Jeg bruker gjør som ikke har så høy utgjæringsgrad, og krypinga undergraver effekten av den.
 
Jeg har lukket ovrføring til blandekaret, og får med svært lite humlepartikler dit. De representerer ikke noe problem. Humla ligger jo rolig og fint på plass i gjærlokket, den snurrer ikke rundt i ølet. Men jeg må være forsiktig under tappinga.

Hop creep er et problem på to måter; dels må jeg vente med tappinga, og dels får jeg et øl som er tørrere enn jeg har ønsket meg. Jeg bruker gjør som ikke har så høy utgjæringsgrad, og krypinga undergraver effekten av den.
Bruker du fat poster når du overfører til blandekar? Jeg er ikke sånn sett redd for litt humlepartikler, jeg er "redd" for tett post på fatet :eek:
 
Prøv å kaldkræsje og se om humla synker.
Og ja, du må koble til Co2 når du senker temperaturen.

Jeg har lukket ovrføring til blandekaret, og får med svært lite humlepartikler dit. De representerer ikke noe problem. Humla ligger jo rolig og fint på plass i gjærlokket, den snurrer ikke rundt i ølet.
Spørsmålet til @Kloakk går på Allrounder, ikke Flat bottom, altså tapping fra toppen av karet.
 
Prøv å kaldkræsje og se om humla synker.
Og ja, du må koble til Co2 når du senker temperaturen.


Spørsmålet til @Kloakk går på Allrounder, ikke Flat bottom, altså tapping fra toppen av karet.
Akkurat nå har jeg bare flat bottom, og selv om den tåler litt trykk så er jeg motvillig til trykksette den omså bare for kaldkræsj.

Så mitt opprinnelige spørsmål var: hva trenger jeg for å kunne kaldkræsje og overfører luket til fat. Etter svarene jeg har fått her og litt googling så tenker jeg.

30L All rounder
Spinding valve
Pressure kit
Sodastream regulator

Det burde vel gjøre det jeg ønsker? Eller overkompliserer jeg?
 
Nei, du overkompliserer ikke, du trenger strengt tatt ikke spundingvalven, men du slipper å bruke så mye Co2 når du har den.
Og når du tenker å bruke Sodastreamflasker så er det veldig greit å fange Co2 selv.
 
Og når du tenker å bruke Sodastreamflasker så er det veldig greit å fange Co2 selv.
Sikkert veldig åpenlyst, men jeg ser ikke sammenhengen? Sodastream skal jeg bruke til å fylle på gass mens jeg kaldkræsjer og sånn sett tenkte jeg at en spunding var like greit så sparer jeg noe gass på karbonering :)
 
Ja, kanskje litt uklart fra meg, men det er akkurat det jeg mener, du sparer gass når du karbonerer.
Uten spundingvalve måtte du ha brukt Sodastreamen både til karbonering og flytting av ølet, da hadde ikke en flaske holdt så lenge.
Men du må koble til gass når du kaldkræsjer også, hvis ikke vil trykket gå ned i karet igjen.
 
Ja, kanskje litt uklart fra meg, men det er akkurat det jeg mener, du sparer gass når du karbonerer.
Uten spundingvalve måtte du ha brukt Sodastreamen både til karbonering og flytting av ølet, da hadde ikke en flaske holdt så lenge.
Men du må koble til gass når du kaldkræsjer også, hvis ikke vil trykket gå ned i karet igjen.
Jeg har 4kg til karbonering i fatskapet, men jeg hadde ikke lyst å verken bære all roundern dit eller ha en evig lang slange, så tenker sodastream til kaldkræsj og overføring til fat :)
 
Mer Flat Bottom-propaganda.

27 liter weissbier? Ikke noe problem når det er så enkelt å installere utblåsningsrør. Her er vår kjekke venn i arbeid i temperert sone (16º C) øverst i kjellertrappa. Legg merke til hvor stødig den står på sin brede, flate ende. Vis vedlegget 47471
Som de ser på bildet under, er det behov for eit nytt gjæringskar. Forsøkte her å gjære 23 liter på eit 27-literskar, men det gikk dårlig. I tillegg ynskjer eg moglegheita for enkel oksygenfri overføring til fat.

No har eg funne ut at Fermzilla Flat Bottom passar inn i gjæringskapet. Men – i følge Olbrygging.no så er høgda på 47 cm, og det betyr at eg har berre 3 1/2 cm å gå på for å ha plass til blowoff og ballock-koblinger. Vil eg klare å få dette til i eit kjøleskap med 50 1/2 cm høgde? Eg kan kanskje få til å lage plass til 2 cm ekstra ved å bytte ut treplata med noko tynnare.

Eg ser jo at du Finn ikkje har koblinger montert på her, overfører du dette brygget oksygenfritt?
 

Vedlegg

  • Screenshot 2021-01-21 at 15.35.58.png
    Screenshot 2021-01-21 at 15.35.58.png
    541,5 KB · Sett: 24
Som de ser på bildet under, er det behov for eit nytt gjæringskar. Forsøkte her å gjære 23 liter på eit 27-literskar, men det gikk dårlig. I tillegg ynskjer eg moglegheita for enkel oksygenfri overføring til fat.

No har eg funne ut at Fermzilla Flat Bottom passar inn i gjæringskapet. Men – i følge Olbrygging.no så er høgda på 47 cm, og det betyr at eg har berre 3 1/2 cm å gå på for å ha plass til blowoff og ballock-koblinger. Vil eg klare å få dette til i eit kjøleskap med 50 1/2 cm høgde? Eg kan kanskje få til å lage plass til 2 cm ekstra ved å bytte ut treplata med noko tynnare.

Eg ser jo at du Finn ikkje har koblinger montert på her, overfører du dette brygget oksygenfritt?
Ja. På denne måten. Det går like greit med flat bottom'en. Du må bare først fylle det karet du overfører til, med starsan, og så koble på CO2 mens du tapper ut starsan'en. Enkelt og greit.

Jeg flasker alt ølet mitt, så jeg tapper da videre fra det andre karet, der jeg blander inn vørter for karbonering. Kobler på CO2 så jeg ikke trekker inn luft i blandekaret mens jeg flasker.
Oksygenfri overføring.jpg
 
Takk for svar! Kanskje eit billig og enklare alternativ for meg her er å heller gjære utan lokk under stormgjæringa med bøtta eg brukar i dag, og gå for overføringsmetoden du viser til. 25-litersbøtte til 23 liter er kanskje optimistisk dog. Dette er WLP001 i aksjon – har skjønt at krausen minskar ein god del utan lokk?
 
Sist redigert:
Står ovenfor mitt første brygg i en 30L All Rounder og første brygg med mulighet for trykksetting. Har også kjøpt en spunding valve.

Jeg har i dag lest igjennom hele denne tråden på nytt og fant vel egentlig veldig lite som har med All Rounder en å gjøre.

Google/youtube har ikke hjulpet med alle de tingene jeg lurer på, så tenkte det var greit å spørre her.

1. Jeg har ikke tenkt å trykkgjære dette første brygget, men kunne gjerne tenkt meg å bruke gjæringen til å karbonere ølet, i alle fall noe.

1a. Er det i det hele tatt mulig å karbonere ølet med gjæringa uten å måtte kjøre 2,3 bar når ølet er 20 grader? Ser brewers friend keg carbonation calculator sier 1,36 bar på 20 grader. Det er vel snakk om 1 uke ved det trykket?

1b. Vil økt mengde CO2 i ølet under gjæring påvirke gjæra sin evne til å jobbe? Hvordan gjør dere andre det?


2. Det er spundingen jeg kjøpte, og har noen spørsmål ang den. De hører kanskje hjemme i en viss tråd, men tar det her.

2a. Kan man stille inn trykket uten at det er trykk på den?

2b. Hvis ikke, kan jeg bruke sodaen til å stille det inn.

2c. Igjen hvordan gjør dere det i dette tilfelle hvor jeg ikke skal trykkgjære, men ønsker karbonering.

3. Mener å ha fått med meg at Carbonation caps i plast er bedre enn de i stål, hva er deres erfaring?

4. Hvordan trykk tester dere karet før førstegangsbruk?

Det blir sikkert flere briljante spørsmål, men det var det jeg kom på nå :oops:
 
Tilbake
Topp