Vis oss ditt Bryggeri/Bryggerom

Endelig har jeg kommet igang med brygging i bryggerhuset! Å det i grevens tid, var rett før jeg gikk tom for øl..
Men med strøm, ventilasjon, vann og gjæringskap på plass, begynner byggingen å nærme seg ferdig.

Er jo litt igjen å gjøre, men det er ikke noe hast for regner med att dette er ett sånt prosjekt som egentlig aldri blir ferdig, dvs alltid noen forandringer å nye ideer som skal implementeres
 

Vedlegg

  • 1C441C39-2130-46F2-B7A5-3185E5013D48.jpeg
    1C441C39-2130-46F2-B7A5-3185E5013D48.jpeg
    864,2 KB · Sett: 214
  • 4AA93775-E112-402E-97E2-48830B642AE5.jpeg
    4AA93775-E112-402E-97E2-48830B642AE5.jpeg
    99,7 KB · Sett: 207
Hei, flott oppsett du har. Kan jeg spørre om målene på keezeren din?

Takk for det!

Om du ser bort i fra kragen som jeg har satt på så er den (litt sånn ca.):

Bredde 95 cm
Dybde 50 cm
Høyde 83 cm

EDIT: Det er en senze fryser av billigste sort. Har stått og kjørt siden 2017 nå, og krysser fingrene for mange fine år fortsatt. Den rommer fint fire 19-litersfat.
 
Var ikke sikker på om jeg skulle lage en egen tråd men tror jeg prøver hær likegreit:

For oss som bor i leiligheter: Nyere leiligher har often åpnet kjøkken med samme gulv i de fleste rom og kjøkken. Hva gjør folket hær? Brygger som Einar sider rett på parketten og står klar med klut når det søles? Vet av egen erfaring at det alltid blir noe søl på brygging, omtapping, flasking osv. Ikke til å unngå. Tåler en parkett dette osv? PS, nei, kan ingenting om bygningsting, gulv og hus.
 
Var ikke sikker på om jeg skulle lage en egen tråd men tror jeg prøver hær likegreit:

For oss som bor i leiligheter: Nyere leiligher har often åpnet kjøkken med samme gulv i de fleste rom og kjøkken. Hva gjør folket hær? Brygger som Einar sider rett på parketten og står klar med klut når det søles? Vet av egen erfaring at det alltid blir noe søl på brygging, omtapping, flasking osv. Ikke til å unngå. Tåler en parkett dette osv? PS, nei, kan ingenting om bygningsting, gulv og hus.
Tidligere brygget jeg på kjøkkenet, la ut håndklær i de verste "splash-sonene" Benyttet også slike ikea-skobrett under duppedingser med risiko for lekkasje, altså under kraner og diverse. Det gikk stort sett alltid helt greit, utenom den ene gangen hvor jeg tilsatte meskevannet i meskekaret uten å ha sikret meg om at kranen var igjen. Idioti kan man aldri forsikre seg mot, men parketten overlevde det og da det ble tørket opp på 0,niks.
 
Var ikke sikker på om jeg skulle lage en egen tråd men tror jeg prøver hær likegreit:

For oss som bor i leiligheter: Nyere leiligher har often åpnet kjøkken med samme gulv i de fleste rom og kjøkken. Hva gjør folket hær? Brygger som Einar sider rett på parketten og står klar med klut når det søles? Vet av egen erfaring at det alltid blir noe søl på brygging, omtapping, flasking osv. Ikke til å unngå. Tåler en parkett dette osv? PS, nei, kan ingenting om bygningsting, gulv og hus.
Det går nok greit så lenge du er rask til å tørke opp. Parkett er ikke det underlaget som liker fukt best.

Du kan jo vurdere å legge plast på gulvet der du brygger, og noen håndklær på? Da burde du jo klare deg greit, selv om det blir litt gris. Og gris vil det jo så klart bli :)
 
Da jeg brukte kjøkkenet hadde jeg ei tynn finerplate oppå parketten på gulvet mellom platetoppen og vasken.
Ca 1x2,5 meter. Gikk på et vis det, tørket opp med en gang jeg sølte.
Det som alltid var problematisk var drypp fra ventilatoren ned i kokekjelen.
Og disse Gardena hurtigkoblingene på kjøleren som hadde en lei tendens til å lekke.
Det siste fikser du hvis du bruker ordentlige koblinger. Slangestuss og slangeklemmer tror jeg er mye bedre.

Og kona var fornøyd da kjøkkenet ble vasket ned et par ganger i måneden :)
 
Takk for svar. Vanligvis griser man jo ikke så mye men ting skjer og hadde vært greit og ikke før tiden raserer gulvet før tiden :) Kan kansje være at noen meter gulvbelegg med en pålimt kant rundt kan fungere sånn at ikke det f.eks renner inn under sokkelen på kjøkkeninnredningen om uhellet skulle være ute. Det kan man jo bare rulle sammen når man er ferdig. Hmmm.
 
Jeg bruker en sånn voksduk på gulvet. Relativt billig, selges på metermål og lett å rengjøre og oppbevare når den ikke er i bruk.
Edit: ser nå at du har fått det foreslått tidligere i tråden
 
Stikk på Biltema og kjøp en pressening av den tykke typen og klipp av hullforsterkerene. Burte bli bra. Og ingen riper i gulvet
 
Mange takk for tips. Overførte mellom to beholdere i går og en slange hoppet av. Doh, sånt bare skjer selv om man har årevis med brygging bak seg. Greit med ulykkesfuglbeskyttelse av kjøkkengulv.
 
Ikke akkurat bryggerom... brygging gjør jeg 90% utendørs og 10% på badet, men jeg har egen ølkjeller; En gammel Jordkjeller/potetkjeller der murene som ikke ligger under bakken er 1m tykke gråsteinsmurer.

Hadde en liten snekkerøkt i dag og utvida hyllekapasiteten til 1000 flasker og 5-6 gjæringskar :)
DSC_5250.JPGDSC_5251.JPG
 
Hei alle med bryggere.
Jeg har et "lite" prosjekt foran meg nå.
Har brygget på bade i kjelleren etter vi flytta til Vikersund.
Men nå har jeg tømt SPA avdeling og skal bygge den om til bryggeri.
Boblebad gitt bort og alt utsyr for øvrig lagt ut på fiin.no.
Har sluk og vann der boblebadet st0 (står der på dette bilde) så det er et alternativ til plassering av bryggeriet.
Jeg tar imot tips og løsninger av alle slag.
Men jeg kommer IKKE til å bruke 45m3 bassengen som gjæringskar
Jeg tenker og legge gulv over hele, eller deler av bassenget.
Håper at det kan bli en så lav temp der at det kan brukes til lagring av øl.
Jeg har i dag en Brewtools 40 og e 150L. bruker 5 gjærings skap.
Vurdere og dele det av til en brygge sone men er usikker.
Har også en stor utvendig montert avfukter i dette rommet
Alle tips og råd mottas med takk
 

Vedlegg

  • 308_999849080.jpg
    308_999849080.jpg
    416,7 KB · Sett: 105
Sist redigert:
Tilbake
Topp